Br0m 0 Postad 21 Juli , 2006 hejsan! Undar om någon har bytt från bensinare till dieselmoter.och har sparat drevet som sitter på.Om inte varför? är det helt olika infästningar i drevet,eller blir det fel utväxling. tex aq 240A/280 och AQD40/280 verkar rätt lika. http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/marineengines/outofproductionengines/dieselengine/sterndrive/ har en B21 som jag vill byta till en diesel. /Freddan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 21 Juli , 2006 Ifall du fortsätter och söker på Drevias sidor ser du att det är olika utväxling på bensin och diesel (förutom motorernas vikt och storlek). /mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Glastron 0 Postad 21 Juli , 2006 Det går att kompensera med annan propeller. Om det inte är allt för stor skillnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Br0m 0 Postad 22 Juli , 2006 Verkar dyrt att få någon annan att göra det. tänkte mer att leta reda på en gammal diesel som passa rakt av. funderar på en Parad 810 med B21/280 bensin å byta den till en______ diesel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjens 0 Postad 22 Juli , 2006 Hej! AQD40 ska ha en utväxling mellan 1.95:1 och 2.35:1 beroende på storleken på båten. Paraden är ju relativt tung så jag tror att 2.35:1 är den lämpligaste utväxlingen. Bensinmotorn har oftast 1.65:1. En skillnad på 0.3 i utväxling motsvarar ungefär steget från A5-A8 när man har DP drev så det är väl gränsfall med att kompensera utväxlingen med propellerstigning. / jens Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser