Benite 0 Postad 21 Juli , 2006 Hej! Jag är nybliven båtägare och nybörjare. Igår slutade powertilten på min Johnson 60hk, 1991 att fungera precis när jag sänkt ner motorn. Det är helt dött när jag trycker på knapparna. Hur gör jag för att lyfta upp motorn manuellt? Sitter det någon spärr som man måste släppa på? Vad kan ha hänt? Hoppas någon kan hjälpa mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 21 Juli , 2006 Nej det finns ingen spärr att lossa för att få upp motorn. Det enda som även kan finnas på din motor är en ventil som du kan släppa trycket med och därmed få ner motorn. (Teoretiskt skall det också gå att lyfta motorn genom att oljan får fri passage in eller ut, men jag har aldrig försökt). Leta i stället genom dina säkringar efter felet. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JohanD 0 Postad 21 Juli , 2006 Du har en ventil på sidan. använd stor spår mejsel enkelt att lyfta sänka motorn för hand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Floppa 0 Postad 21 Juli , 2006 Jag har samma problem som du med min 90 hästars Evinrude. På min motor sitter skruven på styrbords sida i ett hål i riggen. Öppna den 1 1/2 varv och det går att lyfta motorn. Så långt har jag kommit.Mitt problem är att denna skruv endast påverkar tilten. När motorn är nere hamnar den tyvärr maximalt uttrimmat. Måste finnas något sätt att trimma in den också manuellt. Någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Benite 0 Postad 21 Juli , 2006 Har kollat säkringarna. Finns 8 st i en liten central men alla är hela. Kan säkringen till tiltmotorn sitta någon annan stans? Skall kolla efter ev. skruv att lossa imorgon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 21 Juli , 2006 Hej, Kolla på sprängskisser här: http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?reqFor=29 (välj Johnson, år, hk, modell) Leta after fuse i listorna med nummer och kolla på sprängskisserna vilken del det nummret hänsvisar till. Helst skulle du ha ett elschema men det vet jag ej var du hittar på internet till din motor. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Floppa 0 Postad 21 Juli , 2006 Tror inte det finns någon säkring, finns inte på min motor. Däremot finns två stycken reläer. Lyssna om du inte hör ett klick från motorn när du trycker på upp och ner knappen. Verkstadsboken ger svar på hur man felsöker reläer och motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Benite 0 Postad 23 Juli , 2006 Ok, tack för tipsen. Jag har hittat ventilen på styrbordssidan. Lossade den ett par varv och då gick det att lyfta upp motorn. Tyvärr kan jag inte sänka ner den helt igen. Det verkar vara något som stoppar och tar emot. Proppellern är bara ca en decimeter under vattenytan så nu vågar jag inte köra med den. Någon säkring verkar det inte vara när jag tittar på sprängskisserna. Däremot hörde jag ett mycket svagt klickande några gånger när jag tyrckte på upp-ner knaparna. Det har nu emmellertid upphört helt. Det verkar som jag behöver ta in båten på en verkstad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 23 Juli , 2006 Klicket är troligen från reläet (reläerna) för tilt/trim funktionen. Borde vara ett relä för upp och ett för ner. Kanske verkstad är enklast om du får tag i nån som kan fixa nu under semestertider. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser