Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
kenta_b

Vatten i motorrummet

Rekommendera Poster

Hallå!

 

Så har jag då äntligen sjösatt. Min Pacific 25 flyter och det var en underbar känsla att tuffa iväg från bryggan i går! Ett litet problem dock. Efter en kort tid upptäckte jag vatten i motorrummet. Inga stora mängder men dock. Är det någon som har en aning om var vattnet kan komma i från? Motorn är en MD21 med 250-drev. Finns det några klassiska problem med dessa prylar? Jag har så gott det går försökt söka och tror att det kommer från sjövattenkylningen, men var? Fick en känsla av att den efter ett tag slutade ta in. Är det möjligt att något tätat sig själv efter en stund?

Även om problemet löst sig själv, vilket jag kommer att märka i dag, så vore det skönt att veta var den tar/tog in vatten.

 

/Kenta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara vad som helst. Slangar, bälgen trasig (alvarligt), bultarna till skölden dåligt tätade, har det slutat så kan plyfan i akterspegeln svällt så det tätar.Dock inget bra att få in vatten där, rötan kommer som ett brev på posten om det inte åtgärdas. Prova att dra alla slangklämmor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Antagligen är det bara vakumventilen i sjökylvattenkretsen som släpper igenom vatten när du kör. Den sitter högst upp i sjövattenkylkretsen ovanför motorns högsta punkt. Volvo Pentas ventiler har en förmåga att läcka vilket ibland går att lösa genom att ta i sär ventilen och rengöra den. Om det kommer in vatten via denna ventil så ser du det genom att vatten kommer in genom den tunna slangen som normalt går ifrån toppen av ventilen ner i motorrummet.

 

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt tog in vatten genom ett dåligt tätat skruvhål på ett av trimplanen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag kom till båten i dag var mängden vatten oförändrad, men under dagens tur steg vattnet ytterligare. Jag börjar bli övertygad det är sjövattenkylningen som läcker någonstans. Ska med hjälp av era tips söka vidare. 

Tack så länge, jag återkommer i ärendet.

 

/Kentq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat avtappnings kranarna?...Jag hade en som läckte....

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kolla packningarna på sjövattensidan av kylsystemet...

 

Kan det vara kopplingarna till rören på oljekylaren?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan även vara en frostplugg till motorn som gett up; speciellt om du ar sjövattenkyling.
 
Mvh Magnus 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körde motorn på tomgång vid bryggan i dag utan att kunna hitta någon läcka. Verkar som det bara läcker under gång och då blir det varmt och svårt att känna efter.

Det är väl bara att bita ihop och söka vidare med grytlappar vid nästa tur.

 

Vad är en frostplugg och var sitter den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frostpluggar sitter pa (i) motorblocket och ar ipressade pluggar. Ibland av rostfritt, ibland massing, ibland bara vanlig plat. De har ofta varit access hal under tillverkningen av blocket (for att komma at att borra, frasa, etc).

Vissa motorer har ocksa frostpluggar i avgaslimpan. Ger da mojlighet att ga in och titta pa limpan mellan vattenmantlingen och grenroret.

 

Inte motor relaterat, men kan det vara sa att du tar in vatten i skarven skrovet och dacket (oftast bakom rub rail/gummi listen om du har en sadan). Inte ovanligt att batar lacker dar och det kan var svart att hitta just VAR det lacker...

 

Annars, kan du (god forbid) ha nagra sprickor i skrovet som bara oppnar sig under gang...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vågade mig ut på semester i alla fall vilket varit underbart. Läckaget kvarstår och det känns som att jag får byta slangar, klämmor och packningar bit för bit och se om jag blir av med problemet.

Tackar alla för ert engagemang!

 

/Kenta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla avgasutsläppet (slangen).

När du kör så trycks sjövattnet ut och då du har en stor impeller (hus) till denna motor så kan det vara så.

Hade det själv och bytte klammer och drog utan f_n och nu är det tätt i bägge ändar.

På dom flesta MD 21or så sitter det en extraslang parallelt med ordinarie slang och om den inte finns så blir det ökat tryck vid utblåset b.l.a

Vet inte om det finns på drevmodellen för du har kort slang där.

Kolla när du kör och känn med handen.

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...