Rivaldoo 0 Postad 20 Juli , 2006 Hej! Är ny på forumet och har inte ens båt ännu...Efter att ha tillbringat halva sommaren i kompisens båt suger det rejält efter en egen. Har hittat en på blocket som heter Cortina 485. Hur mycket jag än googlar så finner jag ingen information om denna båt. Min gissning är att modellen heter så och att tillverkaren är en annan. För en lekman verkar detta vara ett bra köp. Problemet är att jag har dåliga kunskaper om båtar och skulle behöva lite tips. Är det någon som vet något om denna båt? Är en 90hk 4-takt för mycket på en båt som blott är 485cm? Är en båt med så stor utombordare hutlös att försäkra? Den ser stabil och bra ut men jag vet ju nada liksom =) http://www.blocket.se/vi/8552413.htm?ca=7_s Säg vad ni tycker. Jag är ute efter en båt som (i denna ordning): 1: Går att fiska med 2: Köra vattenskidor etc. efter 3: övernatta i med hyfsad komfort Har ni tips på andra båtar är jag tacksam. Pristak 100 Vänlig hälsning, Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 20 Juli , 2006 Hej, Jag tror de går/gått under namnet Quicksilver. Finns en Cortina 480 här som verkar vara identisk med din och där näms Quicksilver. Dock får jag dåliga vibbar när jag ser på skrovet, tror inte den går så jättebra i vattnet, åtminstone i lite sjögång. Den ser klumpig ut tycker jag. 90 hk på den - visst det funkar säkert men på fullgas vetå tusan om jag vill vara ombord. Jag skulle vara tveksam till att köpa den båten. Motorn i sig är en jättefin 4-taktare. Men det är båten jag får dålig känsla för. Billig i och för sig men... Näe köp nåt beprövat och känt märke som många vet av erfarenhet går bra i sjön. Kan bli tight att hitta en lämplig båt med en 4-taktare för 100 tkr men omöjligt är det inte. Dock är utbudet lite mer begränsat nu mitt i säsongen, till hösten så, eller nästa vår. Men det kan dyka upp nån pärla när som helst till försäljning så håll ögonen öppna. Har inget bra förslag själv just nu men kommer jag på nåt återkommer jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rivaldoo 0 Postad 21 Juli , 2006 Tack för tipset... Min magkänsla är inte bra heller. Är det ett sånt superfynd som det verkar vara skulle nog annonsen inte legat ute på blocket sen 17 juni =) Fast jag är väldigt köpsugen så om någon har nåt bra att säga om denna båt vill jag gärna höra det, haha Efter många timmar på nätet lutar jag mer mot en Ryds 485 FC. Liknande båt fast fulare (no offence, Rydsägare) Tar tacksamt emot fler tips! Mvh Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sakatt1 0 Postad 22 Mars , 2008 Hejsan! Blev medlem häromdagen o det blev jag som köpte båten 2006. Mannen som sålde den ver mycket seriös o trevlig o var verkligen en pedant . Allt i tipp topp med pappren och kontrakt. Han oh frun var från Polen, flyttade hit för 25år sedan. Båten tillverkas av Delphia Yachts. Båten är välkänd i ex. Polen, Tysklan,Irland o Italien, men ej i norden ännu. Jag har varit så jäkl nöjd med den iaf och motorn var klockren o inte alls för stor. Försäkrad blev den mé. Träffade honom 4ggr innan jag slog till pga priset, fick pruta till 85 000kr det var värt de besöken... Skall nu bara koppla in en Hydraulstyrning under våren.....längtar.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser