Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
Mangen5

De stod på grund, vad gör man?

Rekommendera Poster

Halloj!

 

Följande hände idag när jag var på väg hem från fisketuren på ett blåsigt Hjälmaren!

 

Ca 300 meter vid sidan om farleden står en segelbåt med sidan vänd mot den hårda vinden, helt stilla kunde jag se.

 

Jag tyckte det såg märkligt ut så jag åkte närmare för att se en person stå o vinka om hjälp, de hade gått på grund.

 

Jag tog mig ännu närmare och såg att de stod på kölen, mitt i grundet, omgärdade av sten vid ytan. Hur de hamnade där har jag ingen aning om.

 

Jag kollade i sjökortet för att hitta någon väg in till dem mellan stenarna för att hjälpa till att dra loss dem men det gick inte, framför allt inte i den hårda blåsten. De håller på för fullt med att gunga deras båt samt arbeta med ankaret för att få henne av grundet men lyckades inte. Jag försökte skrika till dem för att meddela att jag inte ´ kan komma närmare utan att riskera att gå på grund själv, men jag vet inte om de hörde. Till slut lyckades jag få fram att de inte har någon telefon och alltså inte kunnat ringa efter SSR. Tjejen på båten skriker att jag ska ringa 112 vilket jag gör och de lovar att komma så fort som möjligt. Jag kastar ankar en bit från grundet för att vänta till trossen dyker upp, håller på att få soppatorsk.

Efter ca 5 minuter visar det sig att de har kommit loss och är på väg mot hemmahamnen, så jag ringer 112 igen o säger att de kan dra tillbaka sitt larm då de nödställda är på väg hem igen. Får nåt snorkigt svar att det är inte säkert att det går att dra tillbaka larmet, för nu är Operation Rescue i full gång (ja, SOS-operatören använde det uttrycket). Jag försökte få honom att förstå att allt är OK o att ingen är i fara men han ville inte lyssna.

 

Till slut vände även jag hemåt igen utan att SSR hade kommit för att se om jag skulle hinna byta några ord med de på segelbåten men jag såg dem inte när jag kom in.

 

Vad borde jag gjort? Skulle jag försökt ännu mer att ta mig in mellan stenarna med risk för att själv gå på grund, men med fördelen att kunna kasta över en tamp till dem? Borde jag ha väntat ännu längre när faran var över för att se om SSR dök upp för att kunna förklara läget för dem?

 

Vad hade du gjort?

 

MVH

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker du gjorde helt rätt.

Klart de kan dra tillbaka det, mest snack tror jag. Hur kommunicerar de annars om de inte kan dra tillbaka ett larm?

Som sagt, helt rätt anser jag i alla fall..

Däremot tycker jag väl dom i segelbåten kunde ha pratat med dej efteråt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För skoj skull så skall jag kolla med en på jobbet som jobbar på SSRS och fråga vad deras åsikt är.

De är ju trots allt ute i såna här fall tämligen ofta.

 

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Magnus,

 

Jag tycker du uppforde dig exemplariskt!

SOS borde helt kunna dra tillbaka ett larm. Om inte annat, gor precis som du gjorde, forklara sakligt for dem situationen och att it;s over. Blir det nagot rattsligt efterspel sa finns ju alltid en inspelning dar du berattar faran over, aven om operatoren valjer att inte tro pa dig.

Vill du gardera dig, sa kan man ju ocksa alltid ta kort och dokumetera baten pa grund nar du sas anda fick sitta och vanta.

 

Att ga in och riskera att ga pa grund sjalv skulle bara kunnat gora situationen annu varre. Tva batar att radda istallet for en!

 

Att sen andra baten inte hade VHF (eller mobil, funkar ju bra i Sverige) det ar pa gransen till vardsloshet...

 

Vad galler ont om bensin. Nar jag tog Skepparn 1977 sa larde vi oss tidigt att man gar aldrig ut utan full tank, anvander 1/3 pa vag dit, 1/3 pa vahg hem, och har 1/3 kvar i reserv om nagot hander (vilket det ju gjorde har).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med alla andra. Du har gjort precis samma sak jag själv skulle gjort.

 

Jag kan inte tänka mig att det blir något snack efteråt. Blir det det så finns som sagt inspelningen av ditt faran över samtal. SOS bandar all kommunikation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kanske något syniskt, men är inte 112 till för att rädda liv ? Visst kommer det bli betydande materiella skador på båten. Men hellre det än att låsa upp resurser som kanske var tänkt att rädda liv.

Vad tycker ni ?

 

mvh / Plarsa

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En eloge till dig Magnus!

 

Det är inte ditt fel att det finns bilister även på sjön. Du gjorde det du kunde och lite mer. Att det blev så fel som det blev var att bilisterna skall hålla sig till landsvägarna och inte ge sig ut på sjön!

 

Enda smolken i bägaren är möjligtvis att du uppfattade det som nödsituation och skulle tagit ombord segelbåtsbesättningen (ifall de uppfattade att de var i sjönöd). Sedan fick det gå som det ville med båten. Lite hårt, va? Men sådant är livet på sjön.

 

Bilister skall hålla sig på landbacken/Nitro

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era synpunkter, ok att bete sig på liknande sätt nästa gång ngt händer alltså. Däremot skall jag lyda bränsleråden med 1/3 dit. 1/3 hem och 1/3 om nåt händer bättre nästa båttur.

 

Calle - Det vore intressant att höra vad din kompis på SSRS säger...

 

Kan inte heller låta bli att tänka på att det i detta fallet inte var någon större fara för liv o lem och att man därför kanske ska ställa sig frågande till om det är slöseri med resurser. Däremot så ska det nog ganska mycket till för att någon ska mista livet för att SSRS är ute på liknande ärende i just Hjälmaren som ju inte är större än att räddningsbåten kan omprioritera om något värre dyker upp utan större tidsförluster.

 

Nitro - Tack! Jag håller med dig vad gäller sjönöden, hade seglarna hamnat i vattnet så hade det ju givetvis inte varit ngt snack, då får man ju ompröva riskerna med den egna båten mm. I detta fall flöt (stod) båten och ingen verkade skadad, vilket jag också sa till 112.

 

Vad gäller dem som gick på grund så är jag fortfarande ruskigt nyfiken på hur 17 de kunde hamna där de hamnade, i en så välprickad farled som detta är.

 

MVH

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det du gjorde var rätt. Man ska inte utsätta sig själv för risk för skador vid sånt tillfälle förvärras bara situationen mer än nödvändigt. Sådana regler gäller i alla situationer om det har skett en olycka. Man ska göra vad man kan och kan man inget skall man inget göra heller,för då förvärras situationen för personal som kommer efter larm eftersom då är det fler inblandadade i skadan än vad som har blivit anmälts. Plarsa helt rätt men ändå fel.112 är ett nödnummer som skall ringas om det är fara för liv å lem eller kan bli en fara för liv, 112 har en sluss som du slussas vidare i till den myndighet eller assistance som är berörd. Har du inget annat nummer SKALL 112 ringas. Dom stod på grund å till synes ingen skadad men vem vet vad det hade resulterat i. Mvh Paju

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du? Är du inte själv bilist?
Alla som råkar ut för incidenter till sjöss är inte klåpare bilister och  tokstollar. Du har garanterat råkat ut för missöden själv, eller hur?
För övrigt tycker jag att Magnus agerande var helt klanderfritt 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte är helt fel ute sa redan Stenmark att man kan inte förklara för någon som inte vill/kan förstå. Så är det också i detta fallet. Ärendet är därmed också färdigbehandlat från min sida. /mvh/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att vara ödmjuk när man är perfekt. 
...men visst har du klantat till det någongång? Annars är du en unik sjöman.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Du har inte en aning om vad som hade hänt dom och ändå skriver du sådär. Ingen är perfekt, tyvärr inte ens du Nitro och jag tror du själv klantat till det åtskiliga gånger, däremot vet jaga tt du aldrig lär erkänna det..

Nej och ingen lär förstå sålänge du skriver ett inlägg och sen blir kommentaren att det är slutsnackat för din del.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tomma burkar skramlar mest, brukar det heta. Men ibland förstår dom när det är läge att vara tyst...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte säker att de får avbryta en utryckning, ens om de på platsen ringer. Jag tror att någon personal ur räddningsstyrkan måste verifiera faran över på plats.

Dom vet ju inte heller vem som ringer och säger att allt är lungt.

Hellre ett samtal för mycket än ett för sent eller inte alls, jag tror att de flesta är proffs och inte tar illa upp om folket på plats har löst situationen själva.

Åtminstone funkar räddningstjänsten på det viset.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag väntar på hans svar. Han jobbar skift så jag vet inte när han har läst detta men jag återkommer.

 

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min kollega som tillbringar sin lediga tid på SSRS skickade tillbaka följande:

 

 

Hej!

 

Läste diskussionen och som jag tolkar det hela så har man ringt tillbaka

till SOS Alarm och meddelat att faran är över och att haveristen klarar sig själv.

Med den grunden att stå på så borde nog SOS Alarm har avbrutit larmet,

eller i.af. rådfrågat besättningen på den utlarmade enheten om man ändå

vill gå fram för säkerhets skull, eftersom SOS Alarm ej haft direkt kontakt med haveristen, utan via den som försökt hjälpa till.

Men om SOS Alarm är 100% säkra på att ingen längre är i fara så ska de självklart avbryta insatsen, men är man det minsta osäker så låter man åtminstone en enhet gå fram och undersöka saken.

 

Ett annat problem som just gäller Hjälmaren, är att det räknas som

kommunalt område, och där är det SOS Alarm som larmar ut lämpliga

räddningsenheter och det blir en räddningsledare från lämplig brandkår som

leder insatsen vid sjöräddning (fara för liv). På statligt område (Hela

sveriges kust inkl Vänern, Vättern och Mälaren, med undantag av hamnområden och 300 meter utanför dessa) är det MRCC, Sjöräddningscentralen i Göteborg, som leder sjöräddningsinsatserna med sina egna räddningsledare. Vid ett

larm till 112 vidakopplar SOS operatären samtalet till MRCC och de gör en

bedömning av läget och larmar ut (ibland med hjälp av SOS alarm) lämpliga

räddningsenheter. Personalen på MRCC har väldigt stor erfarenhet av

räddningsinsatser till sjöss och är väldigt duktiga på att prioritera,

larma ut rätt resurser och de har fingertoppskänslan för när man kan

återkalla resurser osv. Personalen på SOS Alarm har tyvärr inte den

erfarenheten från insatser till sjöss, och därför kan det nog bli

missförstånd ibland. Det är en teori jag har...

 

// via Calle

 

ps. Inget ont om SOS men de skall klara av alla möjliga uppdrag och den typen av människa finns nog inte. Man blir duktigt på det man gör dagligdags och det är nog inte sjöräddning.ds (Calle)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säger bara det- Tack och lov för Sjöassistans. De har dragit in oss till hamn två gånger på 12 dagar denna sommar. snabb hjälp och fantastisk service!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...