Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
wissen

Sprängskiss Volvo Penta V6 4,3 -95 ??

Rekommendera Poster

Ja, då var det dags att ta tag i min nyinköpta båt med fruset motorblock.

Har fått hem en bättre begagnad motor (block inkl vev, kolvar etc).

 

Tänkte höra om någon här har någon sprängskiss på dessa motorer ?

 

Eller några andra tips o idéer man bör tänka på när man lyfter ur motorn.

Sitter Cobra SX drev på den.

 

mvh johan

Mantorp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för hjälpen !!

Grym hemsida det där.

 

Din båt såg inte heller fel ut !!

 

Vet du förresten var man kan få tag i en komplett packningssats till denna motorn ? Har kollat med Mekonomen o där finns en rad olika satser med olika motorkoder mm.

Har även kollat på American racing här i stan som säljer amerikanska delar. De ska ta hem ett kit från USA men är fortfarande lite osäkra på om det passar. Motorn är från -95 och har balansaxel. (bifogar motorskylt)

 

Hade gott.

mvh johan

post-4017-1394234733,1061_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har dalig koll pa Sverige, men bade Drevia.se och Lidingomarin har ofta bra priser (pa origianl produkter).

 

Vill du handla i/fran USA, sa kan jag kanske hjalpa till med i alla fall lankar till bra stallen.

 

Annars, kanner inte till om det finns kompletta packningssatser for din motor. I de allra flesta fall ar du tvungen att kopa nagra olika paket for att fa med allting.

 

Har du redan skaffat nytt motorblock?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

 

Verkar som om american racing här i stan fick fram packningar till min motor. Har fått hem dem o det ser ut o stämma skapligt.

 

Japp, blocket är inhandlat sedan 2 veckor tillbaks. Dock ser jag nu när jag rivit ner både båtmotorn och den nya jag köpte att det skiljer på cylindervolymen :-(. Cylindrarna i båtmotorn är någon mm större än i det nyinköpta blocket...

 

Ser då 2 alternativ.

 

1. använda kolvar, stakar o vev från det nyinköpta blocket

 

2. borra upp det nyinköpta blocket o använda kolvar etc från båtmotorn. Fördelen där är väl att båtmotorn gått betydligt mindre = fräschare...

 

Lutar nog åt alternativ 1 i vilket fall för att spara tid, pengar o onödigt krångel, var ju inget fel på den motorn heller...

 

En annan fråga:

 

Vet du om det finns någon förteckning för hur hårt (nm) man ska dra div bultar när allt ska skruvas ihop sen ??. Ska skaffa mig en momentnyckel.

 

Är även på jakt efter en servicemanual eller vad man kallar dem där mycket matnyttig fakta finns. Har du någon idé var man kan hitta det, på nätet eller i pappersform spelar ingen roll.

 

Tack för all hjälp. Uppskattar det verkligen!

 

mvh johan

Mantorp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Aj, aj, olika storlek. Dock verkar du ha en bra approach. Vet inte om vevaxeln pa 4.3:an ar lika pa bilar och batar. Pa en del av Volvos fyror sa var vevaxeln lite olika och gav langre slag/storre volym.

 

Tror dock inte det ar sa du bade bil och batmotor heter 4.3.

 

Vad galler serviemanual sa kan du komma at en del av Volvos original pa www.volvopenta.com

 

Jag kan eventuellt ha en del moment information for 4.3:an, aldre modeller) i mina manualer. Vet att blocket andrades en del (mindre bultar for insuget, ingen mekanisk vattenpump, etc, etc). Om du vill ha dem, och jag hittar dem, sa kan jag scanna in vid tillfalle och maila over.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, tack för hjälpen.

 

Om du kan få fram moment för bultarna till stakarna, veven, toppen etc så vore det kanon. Räcker om du skriver dem här i så fall eller skicka ett mail till mig, du behöver inte scanna ritningarna om det ger dig merjobb.

 

Tack igen.

 

Hade gott.

mvh johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, har kommer de (kalla ar Clymers manual) och alla siffror ar i pund-fot (ft.-lb.):

 

Camshaft sprocket bolts: 18

Carburetor bolts: 10

Connectiing rod caps: 45

Cylinder head bolts:

- Initial: 37

- Final: 66

Distributor clamp: 34

Exhaust manifold:

- attaching bolts: 26

- High rise bolts: 19

Flywheel-to-crankshaft: 60

Flywheel housing bolts: 30

Front cover: 10

Harmonic blancer: 60

Intake manifold: 30

Main bearing caps: (see note below)

- initial: 1 (front-3) 80

           4 (rear/oil pump cap) 10-12

- final: 80 (all, 1-4)

Oil pan:

- bolts: 8

- nuts: 16

Oil pan drain plug: 20

Oil pump:

- attaching bolts: 66

- cover screws: 7

Spark plug: 15

Pulley to balancer hub: 15-20

Valve cover: 5

Water pump bolts: 30

 

NOTE for main bearings:

Apply Molykote on threads of bolts. Use a soft-faced mallet and tap the cranskshaft aft and then fore to ensure proper crankshaft seating prior to performing final torque

 

Hoppas det har ger lite vagledning.

Enligt Google ar: 1 pound force foot = 1.35581795 newton meter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej igen.

Återigen Tack !! Precis vad jag behövde. Och så slapp jag leta efter översättningen också :-). Har precis inhandlat en momentnyckel nu.

 


Efter att ha rivit ner ALLT på bägge motorerna så kommer upplägget bli såhär. Och säg gärna emot om du har en bättre idé. Har inte jobbat med båtmotorer tidigare.

 


Från bilmotorn tar jag: Block, kolvar, stakar och balansaxel. Låter lagren till kammen och balansaxeln även sitta kvar då de ser ut att vara i fint skick.

 

Resten tar jag från Båtmotorn, vev, kam mm

 

Nya delar blir: komplett packningssats till hela motorn, ramlager och vevlager. (förutom tändstift, olja, filter etc).

 

Vad tror du om det upplägget ??

 

Har du förresten någon aning om vad det ska vara för olja i dessa motorer ? Viskositet ?

 

Tack igen !

Mvh johan

Mantorp

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle ladda ner korrekt datablad fran www.volvopenta.com men annars sager en av mina manualer att AQ175A (4.3l V6) att olja skall vara SAE 10W/30, 20W/40 eller 10W/40 (dar Volvo original alltid har 10W/40).

 

Detta ar nog for en lite aldre motor, men kan ju vara en vagledning. Blocket ar inte sa olika (skillnader beskrivna ovan).

 

Vad galler din approach, sa ar den nog bra. Aldrig gjort just det har sjalv, men forfarandet verkar klokt. Som alltid galler det bara att vara nogrann, metodisk och dubellkolla allting (lattare an att riva isar alltihop for man missade en liten detalj). Om du har mojlighet, ta en massa kort langs vagen, bade for din egen skull, men aven for att det sakert finns andra som vill se bilder langre fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur går det för dig?

 

Jag har själv två VP 431 från -93. Den ena har jag just bytt ventiler på och ska montera topparna i kväll. Jag köper oftast delar från Hansen Racing Marin som sedan levererar till sin återförsäljare i stan, i mitt fall MECA. Funkar mycket bra. Ett annat alternativ är USA online (www.usaonline.se)

 

Olja ska vara SAE 20W/50 alt. 15W/50 (köper jag på Biltema faktiskt)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wellcraft > Ja, har tagit säkert en 300 bilder :-). Har hjälpt mig en hel del i återuppbyggnaden av motorn, (har kommit så långt enligt bifogad bild)

 

Nya lager mm är utbytta, topparna på plats etc. Räknar med att lyfta tillbaks motorn i veckan. Har bara ett par timmars jobb kvar nu innan ilyft.

 

Oljan ska enligt American Racing vara halv syntet 10/40. Har valt Castrols GTX som ska vara bland de bättre.

 

Har som sagt fått fatt på samtliga delar genom mekonomen o american racing. Här kommer en lista på utgifterna:

 

(Budgeten var 125.000kr)

 

Båt: 115.000kr

Motor från bilskroten: 5000kr inkl frakt

Nya lager, olja, tändstift, oljefilter: 1800kr

Packningssats, undre övre: 1950kr

Avfettning 8liter (rengöring kolvar): 100kr

Verktyg: motorstativ, momentnyckel, honingsverktyg mm. ca 1000kr.

 

124.850kr hittills. Tror inte jag behöver mer grejer till den nu, Ska nog lösa sig det sista.

 

Tack för tipsen Linkan. Ska jag ha i åtanke nästa gång jag beställer delar :-). Ser fin ut båten din !! Kunde kanske vara skönt att ha en sovdel någon gång. Får bli när man lekt av sig lite ;-).

 

Vet någon av er förresten om man behöver ställa ventilerna på denna båten. Det enda som kan ha hänt är ju om topplockspackningen skiljer något. Vipporna drar man ju i botten, precis som innan. Samma stötstänger etc är det ju på den. Kan det bli ändrade inställningar på dem. Tacksam för hjälp.

 

Tack för all hjälp så här långt !!

mvh johan

Mantorp

post-4017-1394234743,8675_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan meddela att monteringen gick väldigt bra i fredags. Hittade gamla blad från en gammal impeller (innan min tid som ägare) i blocket antagligen det som orsakat en liten överhettning. Hur som helst jag har en helt annan kraft i båten nu. Dessutom var tändkablarna växlade.

 

Vad gäller toppen och ventilerna så är de självjusterande. Jag var i och försig noga med att ta bort och sätta tillbaka dem i smma ordning.

 

Lycka till med resten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Johan

 

När jag läser hur du justerar ventilerna på den nyligen hopplockade motorn blir jag fundersam och tror att du kommer att få problem  samt att jag undrar var du fått uppgifterna om att dra vipporna i botten ifrån?

Alla Amerikanska motorer i vinkel  med hydrauliska lyftare som jag har jobbat med skall vridas upp i ett visst läge och därefter skall vissa ventiler justeras så att man drar åt muttern på vipparmen samtidigt som man snurrar på stötstången snurrandet på stötstången kan med fördel ersättas av ett bladmåtts tunnaste 0,05mm mellan vipparmen och ventilskaftet för att känna när det börjar gå tungt ligga an sedan drar man åt 3/4 till 1/1 varv beroende på motor sedan vrider man upp motorn till nästa justeringsläge.

 

Mvh Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Roger.

Självklart ska jag ju inte dra vipporna i botten, utan de pinnbultar o muttrar till dito. Se min vetenskapliga skiss i paint :-).

Är det fortfarande då som du säger att man skall justera dem på ditt sätt ?

 

Jag har ju endast monterat bort muttern o den konade brickan för att lyfta av vipp-armen. Muttern var ju dragen i botten på pinnbulten redan då jag monterade av vipporna. Dessutom finns det ju ett moment man ska dra för dessa muttrar. Kan det bli fel ??

 

Kom gärna med åsikter då jag ska lyfta i motorn idag eller morgon.

Den är nämligen helt klar nu :-). Ska bli mycket intressant o starta den.

 

Tack för hjälpen.

mvh johan

Mantorp

post-4017-1394234745,0642_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Johan

 

Efter som jag inte har tillgång till en verkstadshandbok till din motor föreslår jag att du ringer till en Volvo Penta auktoriseradverkstad och frågar hur det skall vara.

 

Blir det fel kanske ventilerna tar i kolv topparna,prova att dra runt motorn för hand först.

 

Mvh Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Johan,

Aknske en dag for sent, men i och med att du gor ett sadant jattejobb (rebuild engine) och lagger ner en del $$$ pa det hela, det vore val vart pengarna att investera i en shop manual for just din motor/drev kombo.

Kostar val ca 300 SEK, men kan spara dig mycket trubbel i langden.

 

Det ar annars latt att vara penny wise and dollar foolish. Speciellt nar man BARA vill ha sin bat i vattnet sa fort som mojligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

 

Pratade igår med American Racing och de säger att de är självjusterande OM pinnbulten jag ritade tidigare ser ut som den gör. Vilket den gör förstås :-) (motorn går för övrigt runt finfint när man drar runt den)

 

Kollade lite snabbt i början efter en sådan service-handbok men då utan resultat. Och eftersom jag mekat en hel del bilmotorer så skulle det vara fullt av sådana böcker på min bokhylla ;-)

Och då allt har gått ganska smärtfritt så tyckte jag att det känns onödigt att köpa en bok bara för o få veta om ventilerna är självjusterande eller inte. När det finns så mycket kunnigt/hjälpsamt folk på detta forumet samt bra kontakt med de leverantörer av delar jag haft.

 

Men håller med er helt, brukar få tag i den digitala handboken för de motorerna jag behöver hjälp med, betydligt enklare med sökfunktioner mm.

 

Återigen > Tack för all hjälp, tips o idéer.

Lyfter troligen i motorn idag, samt uppstart till helgen.

Återkommer med resultat !!

 

Mvh johan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej igen.

Motorn är nu installerad o klar i båten.

Körde den på nyckeln ett par varv utan tändstiften i för att se så det gick lätt o fint. Tuggade lite precis första 20-30 graderna på svänghjulet, men sen gick den runt perfekt utan några missljud eller liknande, Antar att det kan kärva lite då det sitter nya lager samt innan oljan hinner smörja in motorn ordentligt.

Men sen gick den som sagt finfint, så jag gjorde så att jag kollade tändningen direkt på startnyckeln när jag ändå var igång.

Den står nu på 8 graders förtändning utan att jag har gjort några inställningar över huvud taget.

Ställer den in sig själv ??

 

Antar att 8 grader är det som gäller för denna motorn ?

Idag ska jag testa med bensin i tanken så får vi se om den vill starta :-)

 

Tacksam för svar ang tändningen.

 

mvh johan

Mantorp

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

8° grundinst. 16° vid 2500 rpm och 21° vid 3300 rpm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...