Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
Trissorange

Örnvik 400

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en öppen liten motorbåt(4.15 m lång) av märket Örnvik, tror det är modell 400, G400. Båten kan ha en motor på max 15Hkr och jag har satt på en 14 hkr motor på den. När jag åker själv så planar båten ut fint och går så hatten flyger av. Men när vi är två i båten så verkar den inte komma upp i vattenskiktet så den planar utan den går mer en dubbelt så långsamt.

Täkte därför fråga om det är någon här som haft en likadan båt och om det är ett problem man får leva med eller om det finns nått trix som man kan göra för att lösa problemet??????

Måste tillägga att jag haft en 4hr på båten förut och inte alls är proffs på planande båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Är det så här din båt ser ut? Se bilden.

Antar att motorn har rorkult och ingen elektrisk trim.

Saker som kan göra att den planar lättare med fler än 1 person:

1. Fördela om lasten så du får mer vikt i fören. Kan hjälpa om det är så att fören i vanliga fall har en tendens att peka upp i skyn under accelerationsfasen.

2. Vinkla in motorn mot akterspegeln ett eller ett par pinnhål.

Då kommer fören att hållas ner under accelerationen men den kommer kanske inte att plana lika fint när du väl kommer upp i planing. Fören plöjer lite mer i vattnet (mer våt yta av skrovet) och den går aningens saktare.

Man får pröva sig fram tills man hittar en rimlig kompromiss så man dels kommer upp i planing (med 2 personer i ditt fall) dels väl uppe i planing den inte går alltför mycket på nosen och skrovet därför gör onödigt motstånd.

3. Kan hända att du inte har optimal propeller för lite mer last i båten. Om du har en propeller med lite större stigning (vridning på propellerbladen) så kan det bli som att starta på 2-3 växeln på en bil dvs trögt i accelerationen. En propeller med lite mindre stigning kunde då hjälpa. Detta är ett generellt resonemang som inte är säkert gäller din situation. Propulse har propellrar med ställbara blad så man kan ställa in bladvinkeln för olika ändamål (Bra acceleration om mer last = lite mindre vinkel. Bättre toppfart med lätt last = kanske mer vinkel på bladen.).

Om du hade haft en motor med elektrisk trim hade man justerat in riggvinkeln mot akterspegeln max innan man drog på (för att underlätta att man kom upp i plan lätt utan att fören pekar i skyn) och väl uppe i planing trimmar man ut så att båten går så lätt i vattnet som möjligt (så liten våt yta som möjligt).

/Bo

post-1495-1394234726,682_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen

Ja det stämmer att det är en sån båt jag har som på bilden. Tackar för det fina svaret med lite alternativ att testa. Skall pröva mig fram här under sommaren så får vi se hur det går.

Perra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också en sån båt, den är 4,12 lång. Jag hade tidigare en Johnson 15hk och den orkade gå för fullt med två personer men med tre och lite packning så var den för svag,så nu sitter det en Mercury 20 på den. Går som f*n 22-23 knop om jag är ensam i båten. Ett tips kolla att den är ren och slät och fin under, det märks på en gång om du polerar och vaxar upp den, går mycket lättare i vattnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Ja det är riktigt att den går som bara den om man får den att plana ut riktigt. Tror med att man bör se till så den är riktigt ren under men klart även om man vaxar den så tar det nog inte många veckor innan den fått avlagringar från sjövattnet men det kanske åker bort. Båten har ju några år på nacken och jag har haft planer till varje år att måla om den men det har alltid kommit nått i vägen så de planerna runnit ut i sanden, får se till nästa vår. Men det är annars en bra båt som går lätt att ro när man satt fiskedraget i botten och den är inte alls så hög så man kan landa fisken rätt lätt mer men klart den klar ju ingen högre sjö men man kan inte ha allt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...