Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
kallekanin

Airboat?

Rekommendera Poster

Funderar på om man skulle bygga sig en airboat.

 

 

Hade varit ett kul projekt att pula med. Dessutom relativt billigt eftersom en motor går att köpa på skroten.

 

Är detta lagligt att framföra i sjöar och på havet? Någon som vet?

 

/  Mårten.

post-16788-1394234726,5347_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


airboat blir det inte blåssigt på soldäck då?

post-15930-1394234726,5736_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen lag som säger att du inte får köra med en hydrokopter. En del använder sådana på vintern i Svenska skärgårdar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjysst!

 

Då är det bara att tuta och köra då.

 

Finns en del ritningar att köpa på nätet. Kommer nog köpa en ritning och köra efter den.

 

Ska ha barn nummer tre nu så jag får nog vänta ett tag. Men nu har man något att fundera på i alla fall.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får se om det fungerar nu. Macen på jobb är inte så pålitlig tydligen.
 
Tänkte höra med er om ni har något tips om passande motor på runt 30 HK eller så. VW-motor ska fungera men tycker att de kanske är lite för stora och klumpiga. En motor från en motorcykel kanske skulle fungera?
 På amerikanska forum snackar de om gräsklipparmotorer på 25-30 HK. Var hittar man en sån gräsklippare. Ja, ja. Några andra tips på smidig motor?
 
/  M. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

soptipen kolla på återvinningen otroligt hur folk slänger perfekta b&s motorer bara för att de tror servicen blir för dyr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Briggs & Stratton motorer...vanligaste motorn som finns på gräsklippare o dyl.....kanonmotor....lite som en volvo...bara går o går....

Peo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Håller helt med om att det är en kul idé, jag har själv haft funderingar i den riktningen.

 

Ännu roligare är egentligen svävare, men tyvärr är det i princip förbjudet att köra svävare i Sverige utanför speciell tävlingsbana eller om man kan ange speciella skäl för att man måste köra svävare (se svävarfartsförordningen). Däremot går det bra att köra hydrokopter (airboat).

 

En bra svävarkonstruktion är Sevtec, jag har ritningar.

http://members.aol.com/sevtec/sev/skmr.html

 

En bra, lättmekad, billig och lätt motor är Subarus 1800 boxermotorer. Försök få tag i en förgasarvariant utan allt elektroniskt jox som finns i de senare modellerna. De är vattenkylda och är modernare och anses vara mer tillförlitliga än VW motorerna. Effekt c:a 85hk. De är populära i hembyggda flygplan.

 

Lycka till. Skulle vara kul att höra hur bygget framskrider.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

För att vidareutveckla det här med motor till hydrokopter...

 

Jag läste en del om olika motoralternativ när jag hade lite funderingar på att bygga svävare. (En svävare har ju som sagt i mångt och mycket samma konstruktion i.a.f. när det gäller framdrivning.)

 

En del mindre svävare använder Briggs & Strattons motorer tex Vanguard modellen på 16Hp.

http://www.briggsandstratton.com/display/router.asp?docid=98773

Du vill antagligen ha en motor med horisontell axel om inte din konstruktionsidé är väldigt exotisk...

 

Även Honda har fina motorer i den här klassen.

 

Tyvärr är det inte alls lätt att hitta dessa lite större motorer beg. eller bostkastade, speciellt inte de som har horisontell axel, eftersom de är så mycket ovanligare än de vanliga gräsklipparmotorerna på 3,5Hk med vertikal axel.En 16Hp motor kan väl tänkas sitta i en trädgårdstraktor eller mobil pump, generator eller så och slängs mer sällan. De är dyra, räkna med runt 10.000-15.000 eller så för en ny. Så en lätt bilmotor typ vw eller Subaru är rätt bra alternativ prismässigt, man borde komma undan med en tusing eller två.

 

I USA används oftast V8:or till airboats (förstås) men det är lite stort tycker jag...

 

Ett alternativ kan vara att leta efter en begagnad snöskotermotor t.e.x. Rotax (som också används i mindre hembyggda flygplan och ultralätta). Däremot är motorcykelmotorer inte speciellt lämpliga, enligt dem som försökt använda sådana till svävare, så tål de inte kontinuerlig belastning med propeller alls på samma sätt som bil och flygmotorer. Den inbyggda växellådan går också fort sönder om man försöker använda den till att växla ned varvet till lämpligt propellervarv.

 

En sak att tänka på vid motorval är varvtalet. Vanligtvis har man en nedväxling 2:1 från motorn till propellern, den kallas PSRU propeller speed reduction unit. Den kan vara en planetväxel eller gjord med rem och skivor. Skall man bygga själv är förstås rem enklast. Finns också att köpa färdiga men är dyra eftersom de är en flygkomponent.

 

Ivoprop www.ivoprop.com har bra ställbara propellrar.

 

Man borde kunna bygga en fin liten airboat enligt den här listan:

motor subaru EA82 (1800cc, 85Hk) eller vw: 1500

marinplywood några skivor lite trä och beslag: 3000

Epoxy och väv,skrov och smått och gott: 2000

propeller:3000

rem, remskivor till växel:500

summa : 10.000

 

eller är det för optimistiskt? Har jag missat något?

 

Hjälp mig att räkna! Fler som har idéer???

 

 

 

 

En bok jag kan rekommendera är James Perozzos Hovercraftiga as a hobby.

Lycka till!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några förslag...

 

http://www.prylbanken.se/annons/batar/hydrokopter_saljes/369972/

 

http://www.hydrokopter.com/

 


Skrov, däck, centralkonsoll och motorblocksfundament ihopsatt limmat.  
37.500
 
2. Avbärarlist. 
3.500
 
3. Rostfria skenor 50*5mm 2st med förstärkta hål bult. 
4.500
 
4. Inredningssats luckor, dynor, styrkomod och vindruta. 
12.000
 
5. Roder, 2st, styre med styrhjul och linor.  
17.500
 
6. Propellerdysa, stag och skyddsnät. 
17.000
 
7. Handräcken/pållare RF sk. plattoval 2st.  
1.200
 
8. Propeller, beroende på typ av trä/armerad plast/stålkant fr. 
9.000
 
9. Tank och batterisats 2x25 L underhållsfritt batteri 70amp samt

Bränslepumpar med filter.      

5.800
 
10. Bromsutrustning RF central med bromspedal mekanisk. 
8.000
 
11. Bromsutrustning RF central med bromspedal hydraulisk. 
17.500
 
12. Kapell, typ solfjäder. Halva kan användas under färd. 
9.000
 
13. Lanternsats med strålkastare. 
4.500
 
14. Bogstrålkastare för infällning i skrovet under list fram. 
2.000
 
15. BMW flygmotor 100hk 4-takts inspr. med propväxel. 
115.000
 
16. Motorställning pulverlackad för BMW och oljekylare. 
8.500
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Ambitiöst.
 
Det jag funderar på om det skulle räcka är en större Go-kartmotor.
Kolla in raket-motorerna:
 
http://www.radne.se/Store/Product/ProductList.aspx?CategoryID=24&N=9.1
 
Finns en modell med propellerfäste också.
 
Begagnad Raket 120 Racing finns att få tag på enligt min gokartande svåger. Om detta hade fungerat hade det varit en smidig motor. Bör enligt honom orka dra runt en propeller i 9000 RPM, vilket borde räcka för att dra fram en hydrokopter på 4-5 meters längd.
De har även speciella AERO-motorer som kanske skulle fungera för en hydrokopter. 
En begagnad propeller från en UL-trike borde fungera. Motorerna på en trike får bara köra ett visst antal timmar, sen ska de skrotas. Kanske man skulle kunna få tag på en sån långmilare. Kanske biligt, vad vet jag. Finns nog regler för hur länge får köra med en propeller också, vilket borde göra att det nog finns begagnade att få tag på.
Men som sagt. Det billigaste är nog att köpa en vw eller en subaru. Men jag tycker att de är kanske lite stora och klumpiga att handskas med om man som jag inte är van vid bilmotorer.
 
Trodde aldrig att jag skulle få så många svar. TACK. 
 
/  Mårten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...