Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
abborren

Oljeläckage

Rekommendera Poster

Hej!Har olje läckage i främre vevaxeltätning och bytte filtpackningen men det hjälpte ju inte det läcker olja ändå.Jag undrar är det nån som har någon ide vad som kan hjälpas kan..

mvh Ohlsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta glömde i all hast tala om vad jag har för motor.

Det är en VP AQ130a (B20)

Mvh Ohlsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Minns jag inte fel så är filtringen ersatt av packbox på bilsidan. annars så kolla så du inte har dålig vevhusventilation övertrycket trycker ut oljan på lättaste stället och det blir då där det finns filtringar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag får prova att rengöra vevhusventilations slangen och burken till den så får vi se.Du pratade om en packbox i stället för filtpackningen

jag köpte packningen på mekonomen å det var vad de hadde.Får väl höra med fler ställen.Men nåt fel är det ju för normalt sett ska det ju inte pressas ut olja där även om det sitter en filtpackning.

mvh Ohlsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Maste

Nikitalord har alldeles rätt, denna filttätning är utbytt mot en packbox i en hållare. Kallas för vevaxeltätningssats och bör finnas hos vilken volvohandlare som helst. Om du tittar på http://www.cvi-automotive.se finns den med där, har reservdelsnummer 1218634-S och kostar 350 Kr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

du när du bytte filtringen så gjorde du väl rent ordentligt eller??? gör inte det smeta in filtring  samma gäller box ordentligt i fett eller olja annars bränner du dem direkt vid start och sen läcker det.  b18 b20 hade en lite dos liknade burk på en sidan blocket denna innehåller ett skrynklat stålnät grovfilter  på min gamla öken bil blev detta igen satt av sanddamm kan tänka mig att  en båt rostar det ihop, följden är ingen riktig vevhusventilation, läckande motor, vevhusövertryvk som påverkar ringar och motorn blir märkligt slö. vil du lätt kolla ta upp olje stikan pumpar det är ventilationen igensatt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja! jag gjorde rent och innan jag monterade filtringen så oljade jag in den.Har inte hunnit att åka till båten idag men ska kolla nätet i ventilations burken

mvh Ohlsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...