Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
JohnGustafsson

98 oktan i 2-takts utombordare

Rekommendera Poster


En bekant råkade av misstag köra sin utombordare (2-takt) på 98 oktan istället för 95. Han hävdade efteråt att det gick bättre (mer effekt) än med 95...

 

-Kan detta stämma?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också hört detta sägas...

Skulle tro att man visste om detta misstag när man körde.

Frågan är om man skulle märka nån skillnad om man inte vet vad det är för soppa i.

Tror det är mest inbillning, men har nån annan mer fakta så...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

98 oktan är bättre.

 

95 oktan är idag även utblandad med några procent etanol.

 

Jag kör alltid med 98 eftersom det faktiskt ger en märkbar skillnad i effekt. Det tar dock en stund att märka skillnaden om man kör 4-takt insprutning eftersom elektroniken behöver ett par timmar för att ställa om sig till annan oktantal.

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att det ska bli skillnad krävs två saker.

 

1. Motorn måste ha avancerad elektronisk motorostyrning med knacksensorer (mikrofoner) som lyssanr på cylindrarna.

 

2. Motormapparna och kompressionen måste vara mappade ända upp till 98 oktan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Instämmer...

 

 

//Mac

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


I en tvåtaktare märks ingen skillnad, tvåtaktaren har för låg kompression och fast tändpunkt som mekaniskt förskjuts med gaspådrag. Hur det ligger till med tvåtaktarna med direktiinsprutning vågar jag inte uttala mig om än, då jag vet för lite om hur tekniken fungerar. Däremot kan jag konstatera fyrtaktare som bygger på bilteknologi; d.v.s lite större motorer ofta har liknande styrsystem som sitter i bilar och därför borde ge en skillnad.
 
På fyrtaktare med förgasare bör man inte märka skillnad då motorn precis som tvåtaktaren är optimerad för en viss bränsletyp.
 
Naturligt vis kan alla som är händiga inom motortrimmning och har teorin klar för sig optimera om motorn för ett annat bränsle och då även öka effekten / minska bränsleförbrukningen


 
Mvh Magnus 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog, som redan sagts, bara moderna (turbo) motorer med knacksensorer eller andra hårt trimmade motorer som kan dra nytta av den högre beständigheten mot självdetonation. En tvåtaktsutombordare har alldeles för låg kompression.

//Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad har du för komp i din två taktare då min ligger på 9.6-9.7 och är en jonhsson 60 men ett exempel vi bänkade en bil med en cheva 350 i och den skiljde 35 hk från 440 till 475 och det va mellan 95 och 98 så det måste ju finnas att hämta i en tvåtaktare ochså då den går renare och billigare med 98 drar ju mindre med 98 har jag märkt men det går ju jämt ut med soppa priset men jag kör på det då motorn mår mö bättre mvh jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tor nog att mycket är placeboeffekt här;
 
Jag har mycket svårt att tänka mig att en tvåtaktare skulle bli effektivare med 98-oktan eller med V-power. Naturligtvis om motorn är trimmad med höjt komp och annan tändning så vinner man effekt; dessutom har det precis lika mycket med portarnas geometri i tvåtaktaren som kamaxeln betyder i fyrtaktaren.
 
Vid vilket varv på står du att du märker skillnad? Jag kan förstå om man märker skillnad i en hoj som varvar 14000rpm då börjar oktantalet verkligen spela in.
 
Mvh Magnus 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

man märker bara att han svarar bättre på gas me d 98 men prova 107 oktan kostar bara 35 kr litern då märks stor skillnad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det må så vara att just din motor svarar på högre oktan tal, men tvåtaktaren gennerellt svarar inte; Är inte motorn trimmad behöver man normalt inte köra på högre oktantal. Genrellt kan man säga att motorn går bra ner till 91 oktan. Det är ung. vad de flesta moderna motorer idag är anpassade för, annars anger tillverkaren ett minimioktan tal.
 
Dessutom är det skillnad om du anger oktantalet enligt RON eller MON. Allt detta med oktantal och motoreffekt är inte så enkelt som det vid en första anblick kan verka utan här spelar hela termodynamiken in med sina olika processer som både kostar och avger energi. Här först inser man hur viktig motorns kompression och flamfrontens utbredning är för motorns prestanda.
 
Mvh Magnus 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En viss skillnad är det på bensinen då 98 oktan är mera energirik och sådeles kommre även tvåtakt till godo, men om det ger så mycket att gemene man märker något, nja, kanske, en bil vare sig det är en förgasarbil eller bil med senaste sprutet så blir det skillnad, likaså drar en motor mindre soppa om ett högre oktantal används, men om det blir en vinst som är märkbar är tveksamt, förmodligen drar den motsvarande mindre än vad soppan kostar. testa på bilen där det är lätt att överblicka, kör några tankningar med 98 så det blir en säkerhet på mätningen och se, troligen marginelt mindre förbrukning, och något högre effekt, mest plasebo. summan av detta, behöver inte motorn av konstruktionstekniska skäl 98 så kör på 95 angående v pover så är det en oktan och knappast något du märker i skillnad mot 98, möjligen mot 95 men nja. test gjort på en porsche med mycket motor så van dom tror de va tie hk men 99 oktan kontra 95 så visst, skillnad men hur mycket och till vilket pris och detta på en prestandamotor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jar kört rätt länge med Statoils 98 och endast kört 95 när jag skall driva ut lite fukt ur tanken (95 är utblandat med etanol). 98 är som tidigare sagt bättre n 95. Testade sedan Shells V-Power och denna är helt klart bättre än Statoils 98. svarar bättre på alla varvtal men framförallt i de högre varvtalregistren.

 

Kör nu bara på V-power ....

 

(obs jag har inte tvåtakt utan 4-takt men insprutning)

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge ska denna myten fortleva ????

 

Högre oktan innebär INTE mer energirik, tillsatser som höjer okthalten kan ofta t.o.m SÄNKA energihalten, tex Tetaraetylbly eller andra grenade kolkedjor..

 

Anledingen att tex Porsche i TekVärlds test tappar effekt om man går från 99->95 oktan är att den börjar spika på 95 och motorstyrningen reglerar ned tändning alt turbotryck eller fetar ut blandningen för att hindra knackning.

 

Så har du inte aktiv elektonik i snurran så fär du inte mer effekt med 99

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...