Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
hedingbg

Flipper 575 ht

Rekommendera Poster

Hej

 

Skall iväg imorgon 20 juli och titta på en Flipper 575 ht 87a.

Skulle vilja ha lite tips vad jag skall titta efter svaga punkter osv..

 

Flipper 575 HT

Årsmodell 1987

Yahamha 70 hk 1987.

Tacksam för svar då jag är novice..

 

Mvh

John

post-20712-1394234725,988_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

1. Båten:

 

a) Skrovet vill du veta om det är helt i botten så det inte har tagit in el kan ta in vatten, eller om det på annat sätt kan vara försvagat (sprickor osv). Svårt att kolla när den ligger i vattnet. Blir då bäst att få nån sorts försäkran skriftligt i ev kontrakt ni skriver. Kontraktmall finns t ex här. Om du sen till hösten när båten skall upp för vinterförvaring hittar nån slarvig lagning eller så är det bara att kontakta säljaren som får vara med och betala kalaset för lagning (under förutsättning att han nu visste om lagningen vilket kan bli svårt att visa).

 

B) Akterspegeln är en sak som kan bli sur på lite äldre båtar. Otäta motorbulter genom akterspegeln, ekolodsgivare, fartgivare osv som skruvats in i akterspegeln in i plywooden kan ge vatteninträgning. Det brukar man kunna höra om man knackar med en liten hammare. Det blir mer dovt ljud om plywooden är vattenindränkt. En fuktmätare kan även avslöja sura akterspeglar.

 

c) Kapellet, är dyra att köpa nya så ta i beräkning att du kan behöva fixa det eller köpa nytt inom snar framtid om det ser risigt ut. Är båten fin i övrigt så spelar det ej nån roll om kapellet ser risigt ut. Går  att laga och köpa nytt men nytt kostar mellan 5-10 tkr beroende hur många finesser du vill ha på ett nytt kapell om du låter sy upp ett hos en kapellmakare. Ev kan Flipper ha orginalkapell i lager men orginaldelar brukar hamna lite högt i pris.

 

d) Inredning m m, det ser du direkt om den har skötts om. Men inredning slits så ha inte för höga krav på perfektion, Viktigt att ratten med styrhus och vajer (om det är mekanisk styrning) ser OK ut och går lätt utan alltför mycket glapp. Har den hydralstyrning får man lyssna efter oljud (knarrningar) som kan betyda luft i systemet (går i regel att lufta bort).Om styrkabeln går igenom tiltröret vid motorn kolla att det inte är rost där. Elen kan vara ett kapitel för sig. Skatboliknande elhärvor kan göra det svårt att förstå sig på hur allt är kopplat men ett 12 volt elsystem på en båt är inte alltför komplicerat. Motorkablaget brukar det sällan vara nån som varit och rotat med men inkoppling av div utrustning kan vara si och så med ibland. Från början brukar det inte vara så mycket mer än huvudbrytare (sitter oftast vid batteriet), lanternor med on/off brytare och ev polplint och några säkringar furutom alla instrument till motorn och ev tankmätare. Senare kan olika ägare ha kompletterat med innerbelysning, elektrisk länspump med ev brytare, stereo och högtalare osv. Snyggt och prydlligt draget med kanske nummrering av kablar och ett elschema, eller så kan allt vara kopplat i ett virrvarr. Dock är det ganska lätt att röja upp i ett ev skatbo så har du inte tummen mitt i handen så kanske det kan vara ett bra prutningsargument och så fixar man det själv sen. Har själv gjort om elsystemet från grunden i två båtar utan större problem och jag är inte speciellt elkunnig el händig (det jag inte kunde läste jag in mig på).

Dynor är ganska dyrt att fixa nya så är de väldigt slitna så ha i beredskap att det kan behöva köpas nytt el kläs om snart.

 

2. Motorn:

 

Yamaha 70 1987:a 2-takt med förgasare. Det är en fin motor om den skötts om och servats regelbundet. Kan säljaren visa upp dokumenterad service de flesta år tillbaka så är det ett plus. Impellern (vattenpumpsskovelhjulet i gummi) är viktigt att veta när den byttes senast. Man bör byta den ungefär var 3:e är fast ofta håller de några år längre. Den händige byter själv, annars är det marinverkstad som gäller för byte. Att serva en 2-takt med förgasare är inte svårt (tycker jag i alla fall).

Du kan förbereda dig lite på motorns specifikationer om du vill genom att kolla på handboken till Yamaha 70 BETO som jag antar modellbeteckningen är. Finns handbok på engelska i PDF här om du är intresserad (1984 men är säkerligen samma till 1987):

http://www.yamahaownershandbook.com.au/lib/download.php?f=6H3-28199-21.pdf

 

Skulle säljaren sakna handbok till motorn är det inte hela världen då man kan köpa en ny sådan, det finns även verkstadshandbok att köpa om man skall mecka med motorn på egen hand.

Viktigt att veta är också om och när packbox bytts. Den håller tätt runt propelleraxeln och hindrar vatten att komma in i växelhuset. Kanske aldrig bytts och det kan vara OK, men ju längre tiden går desto närmare ett byte.

 

Att propellern är hel och i balans är också viktigt. Svårt att kolla balansen men man märker om det vibrerar ovanligt mycket när man kör motorn och propellern snurrar.

 

Växelhuset är inte mycket man kan kolla på annat än om man tillåts suga upp lite olja och se hur det ser ut. Vatten i växelhuset är en av växelhusets värsta fiender och oljan brukar vara lite gräddfärgad i så fall.

 

Man kan även kolla att antikavitationsplatten sitter jäms med kölen ungefär, så motorn inte sitter för långt ner på akterspegeln (växelhuset gör då onödigt motstånd i vattnet). Detta är sällan nåt prolem och går att åtgärda lätt genom att höja upp motorn ett el två pinnhål.

 

Motorn skall med normal last ombord varva nära det av tillverkaren max rekommenderade vartalet på fullgas. För Yamaha 70 BETO är det 5500 varv/minut.

Kolla att motorn startar kall snabbt (med choken aktiverad) och efter varmkörning några minuter går stabilt på tomgång. Och att motorn svarar ordentligt vid gaspådrag och går stabilt på olika varvtal inkl fullgas där den skall varva nära 5500 varv/min helst. Växling skall man göra distinkt utan att tveka och det smäller lite i växelhuset då men är helt normalt.

Kolla att det är vattenstråle från kylvattenutloppet som sitter på höger sida på motorns nedre halva. Kommer det inget vatten där kan det tyda på dålig impeller eller så kan hålet satts igen av lera, sand el likn och man kan då rensa i röret med en pianotråd el liknande.

Kolla att dödmansgreppet funkar genom att dra ur den när motorn går - en viktig säkerhetsdetalj som måste funka.

Med en 70 hk motor borde man få upp flippern i mellan 25-30 knop beroende på hur bra motorn går, om optimal propeller sitter på, hissning och hur väl ni trimmar med trimreglaget så den går så lätt som möjligt i vattnet osv.

Den elektriska trim & tilt som finns på motorn får man kolla att den funkar upp och ner utan problem och kolla så den inte läcker nån stans i hydralsystemet.

Om motorn går bra finns väl knappast nån anledning att börja rota för mycket i den men tändstiftens utseede om man tar lös dem (såvida de inte är sprillans nya) kan avslöja mycket hur motorn mår. Även kompressionsprov på cylindrarna avslöjar om nån cylinder börjar bli dålig. Men normalt sett drar man knappast igången en sån undersökning om man inte har anledning att misstänka nåt och motorn går dåligt.

 

Sen gäller det att du gör ett godtrosförvärv om du köper den. Kraven skärptes för några år sedan. Du vill undvika att köpa en stulen båt som du sen måste lämna tillbaka till rätte ägaren utan ersättning. Läs vidare här:

 

https://www.larmtjanst.se/templates/Wanted/Boats____200.aspx

Se PDF filen nere till höger på sidan och kontaktinfomationen på denna sida)

 

Och allmänna råd från Stöldskyddsföreningen:

 

Vid köp av begagnad båt eller båtmotor vare sig det är från en båthandlare eller från en privatperson så ska du alltid kontrollera att objektet inte är efterlyst som stulet hos polisen eller Larmtjänst. Många stulna båtar säljs vidare. 

 

1. Kontrollera säljarens identitet och mantalsskrivningsadress. Falska ID-handlingar förekommer. 

2. Kontrollera båtens och motorns identitet. 

Skriv av skrovnumret och motornumret. Observera att båtens skrovnummer inte är det samma som den gamla blå skylten som äldre båtar också är märkta med. Tänk på att skrov- och motornummer kan vara förfalskade. Var mycket noggrann. 

3. Skriv av eventuell registreringsbeteckning. 

4. Skriv upp säljarens namn och personnummer. Är säljaren ovillig att lämna denna information finns anledning att bli misstänksam. 

5. Kontrollera säljarens försäkring. I vilket försäkringsbolag är båten försäkrad. 

6. Kontrollera säljarens behörighet att sälja båten. Äger säljaren verkligen båten denne försöker sälja. Har säjaren en åtkomsthandling där han/hon kan styrka inköp av båten. 

7. Är båten betald, så att du som köpare inte får betala båten en gång till därför att säljaren hade ett avbetalningskontrakt på båten.  

8. Kontrollera hos sjöpolisen och Larmtjänst att båt och/eller motor inte är efterlyst så som stulet. 

9. Ring Sjöpolisen och Larmtjänst och kontrollera de uppgifter du noterat inför ditt köp av begagnad båt och/eller motor. 

 

 

Om du själv inte kan så mycket om båtar och båtmotorer försök få med nån båtkunnig kompis (med löfte om gratis åkturer smiley-smile.gif\ ). Två tänker oftast mer/bättre än en om inte annat, och så har du nån att diskutera tveksamheter med.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för många bra tips.

Skriver ut och tar med imorgon.

21.gif\

john

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2006-07-19 vid 17:35 skrev bossee:

Hej,

 

1. Båten:

 

a) Skrovet vill du veta om det är helt i botten så det inte har tagit in el kan ta in vatten, eller om det på annat sätt kan vara försvagat (sprickor osv). Svårt att kolla när den ligger i vattnet. Blir då bäst att få nån sorts försäkran skriftligt i ev kontrakt ni skriver. Kontraktmall finns t ex här. Om du sen till hösten när båten skall upp för vinterförvaring hittar nån slarvig lagning eller så är det bara att kontakta säljaren som får vara med och betala kalaset för lagning (under förutsättning att han nu visste om lagningen vilket kan bli svårt att visa).

 

B) Akterspegeln är en sak som kan bli sur på lite äldre båtar. Otäta motorbulter genom akterspegeln, ekolodsgivare, fartgivare osv som skruvats in i akterspegeln in i plywooden kan ge vatteninträgning. Det brukar man kunna höra om man knackar med en liten hammare. Det blir mer dovt ljud om plywooden är vattenindränkt. En fuktmätare kan även avslöja sura akterspeglar.

 

c) Kapellet, är dyra att köpa nya så ta i beräkning att du kan behöva fixa det eller köpa nytt inom snar framtid om det ser risigt ut. Är båten fin i övrigt så spelar det ej nån roll om kapellet ser risigt ut. Går  att laga och köpa nytt men nytt kostar mellan 5-10 tkr beroende hur många finesser du vill ha på ett nytt kapell om du låter sy upp ett hos en kapellmakare. Ev kan Flipper ha orginalkapell i lager men orginaldelar brukar hamna lite högt i pris.

 

d) Inredning m m, det ser du direkt om den har skötts om. Men inredning slits så ha inte för höga krav på perfektion, Viktigt att ratten med styrhus och vajer (om det är mekanisk styrning) ser OK ut och går lätt utan alltför mycket glapp. Har den hydralstyrning får man lyssna efter oljud (knarrningar) som kan betyda luft i systemet (går i regel att lufta bort).Om styrkabeln går igenom tiltröret vid motorn kolla att det inte är rost där. Elen kan vara ett kapitel för sig. Skatboliknande elhärvor kan göra det svårt att förstå sig på hur allt är kopplat men ett 12 volt elsystem på en båt är inte alltför komplicerat. Motorkablaget brukar det sällan vara nån som varit och rotat med men inkoppling av div utrustning kan vara si och så med ibland. Från början brukar det inte vara så mycket mer än huvudbrytare (sitter oftast vid batteriet), lanternor med on/off brytare och ev polplint och några säkringar furutom alla instrument till motorn och ev tankmätare. Senare kan olika ägare ha kompletterat med innerbelysning, elektrisk länspump med ev brytare, stereo och högtalare osv. Snyggt och prydlligt draget med kanske nummrering av kablar och ett elschema, eller så kan allt vara kopplat i ett virrvarr. Dock är det ganska lätt att röja upp i ett ev skatbo så har du inte tummen mitt i handen så kanske det kan vara ett bra prutningsargument och så fixar man det själv sen. Har själv gjort om elsystemet från grunden i två båtar utan större problem och jag är inte speciellt elkunnig el händig (det jag inte kunde läste jag in mig på).

Dynor är ganska dyrt att fixa nya så är de väldigt slitna så ha i beredskap att det kan behöva köpas nytt el kläs om snart.

 

2. Motorn:

 

Yamaha 70 1987:a 2-takt med förgasare. Det är en fin motor om den skötts om och servats regelbundet. Kan säljaren visa upp dokumenterad service de flesta år tillbaka så är det ett plus. Impellern (vattenpumpsskovelhjulet i gummi) är viktigt att veta när den byttes senast. Man bör byta den ungefär var 3:e är fast ofta håller de några år längre. Den händige byter själv, annars är det marinverkstad som gäller för byte. Att serva en 2-takt med förgasare är inte svårt (tycker jag i alla fall).

Du kan förbereda dig lite på motorns specifikationer om du vill genom att kolla på handboken till Yamaha 70 BETO som jag antar modellbeteckningen är. Finns handbok på engelska i PDF här om du är intresserad (1984 men är säkerligen samma till 1987):

http://www.yamahaownershandbook.com.au/lib/download.php?f=6H3-28199-21.pdf

 

Skulle säljaren sakna handbok till motorn är det inte hela världen då man kan köpa en ny sådan, det finns även verkstadshandbok att köpa om man skall mecka med motorn på egen hand.

Viktigt att veta är också om och när packbox bytts. Den håller tätt runt propelleraxeln och hindrar vatten att komma in i växelhuset. Kanske aldrig bytts och det kan vara OK, men ju längre tiden går desto närmare ett byte.

 

Att propellern är hel och i balans är också viktigt. Svårt att kolla balansen men man märker om det vibrerar ovanligt mycket när man kör motorn och propellern snurrar.

 

Växelhuset är inte mycket man kan kolla på annat än om man tillåts suga upp lite olja och se hur det ser ut. Vatten i växelhuset är en av växelhusets värsta fiender och oljan brukar vara lite gräddfärgad i så fall.

 

Man kan även kolla att antikavitationsplatten sitter jäms med kölen ungefär, så motorn inte sitter för långt ner på akterspegeln (växelhuset gör då onödigt motstånd i vattnet). Detta är sällan nåt prolem och går att åtgärda lätt genom att höja upp motorn ett el två pinnhål.

 

Motorn skall med normal last ombord varva nära det av tillverkaren max rekommenderade vartalet på fullgas. För Yamaha 70 BETO är det 5500 varv/minut.

Kolla att motorn startar kall snabbt (med choken aktiverad) och efter varmkörning några minuter går stabilt på tomgång. Och att motorn svarar ordentligt vid gaspådrag och går stabilt på olika varvtal inkl fullgas där den skall varva nära 5500 varv/min helst. Växling skall man göra distinkt utan att tveka och det smäller lite i växelhuset då men är helt normalt.

Kolla att det är vattenstråle från kylvattenutloppet som sitter på höger sida på motorns nedre halva. Kommer det inget vatten där kan det tyda på dålig impeller eller så kan hålet satts igen av lera, sand el likn och man kan då rensa i röret med en pianotråd el liknande.

Kolla att dödmansgreppet funkar genom att dra ur den när motorn går - en viktig säkerhetsdetalj som måste funka.

Med en 70 hk motor borde man få upp flippern i mellan 25-30 knop beroende på hur bra motorn går, om optimal propeller sitter på, hissning och hur väl ni trimmar med trimreglaget så den går så lätt som möjligt i vattnet osv.

Den elektriska trim & tilt som finns på motorn får man kolla att den funkar upp och ner utan problem och kolla så den inte läcker nån stans i hydralsystemet.

Om motorn går bra finns väl knappast nån anledning att börja rota för mycket i den men tändstiftens utseede om man tar lös dem (såvida de inte är sprillans nya) kan avslöja mycket hur motorn mår. Även kompressionsprov på cylindrarna avslöjar om nån cylinder börjar bli dålig. Men normalt sett drar man knappast igången en sån undersökning om man inte har anledning att misstänka nåt och motorn går dåligt.

 

Sen gäller det att du gör ett godtrosförvärv om du köper den. Kraven skärptes för några år sedan. Du vill undvika att köpa en stulen båt som du sen måste lämna tillbaka till rätte ägaren utan ersättning. Läs vidare här:

 

https://www.larmtjanst.se/templates/Wanted/Boats____200.aspx

Se PDF filen nere till höger på sidan och kontaktinfomationen på denna sida)

 

Och allmänna råd från Stöldskyddsföreningen:

 

Vid köp av begagnad båt eller båtmotor vare sig det är från en båthandlare eller från en privatperson så ska du alltid kontrollera att objektet inte är efterlyst som stulet hos polisen eller Larmtjänst. Många stulna båtar säljs vidare. 

 

1. Kontrollera säljarens identitet och mantalsskrivningsadress. Falska ID-handlingar förekommer. 

2. Kontrollera båtens och motorns identitet. 

Skriv av skrovnumret och motornumret. Observera att båtens skrovnummer inte är det samma som den gamla blå skylten som äldre båtar också är märkta med. Tänk på att skrov- och motornummer kan vara förfalskade. Var mycket noggrann. 

3. Skriv av eventuell registreringsbeteckning. 

4. Skriv upp säljarens namn och personnummer. Är säljaren ovillig att lämna denna information finns anledning att bli misstänksam. 

5. Kontrollera säljarens försäkring. I vilket försäkringsbolag är båten försäkrad. 

6. Kontrollera säljarens behörighet att sälja båten. Äger säljaren verkligen båten denne försöker sälja. Har säjaren en åtkomsthandling där han/hon kan styrka inköp av båten. 

7. Är båten betald, så att du som köpare inte får betala båten en gång till därför att säljaren hade ett avbetalningskontrakt på båten.  

8. Kontrollera hos sjöpolisen och Larmtjänst att båt och/eller motor inte är efterlyst så som stulet. 

9. Ring Sjöpolisen och Larmtjänst och kontrollera de uppgifter du noterat inför ditt köp av begagnad båt och/eller motor. 

 

 

Om du själv inte kan så mycket om båtar och båtmotorer försök få med nån båtkunnig kompis (med löfte om gratis åkturer smiley-smile.gif\ ). Två tänker oftast mer/bättre än en om inte annat, och så har du nån att diskutera tveksamheter med.

 

 

 

Wow, detta var nog det bästa, mest engagerade och hjälpsamma svar jag mött på internet hittills! Skrivet 2006... Bravo! 👌🏻

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...