Jonas_Pettersson 1 Postad 19 Juli , 2006 När ska man använda dom olika sorters ankare som finns? Plogankare, Danforthankare, Tallriksankare, Dragg, ja det finns säkert fler... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twix 0 Postad 19 Juli , 2006 Här kan du läsa Svenska Kryssarklubbens Rapport om ankarprov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjens 0 Postad 19 Juli , 2006 Hej! I Stockholms skärgård fungerar Bruceankaret förträffligt! Även Danfort är bra men kanske inte lika allround, ska man ligga på svaj föredrar jag Bruce. Jag skulle satsa på ett Bruceankare, det täcker de flesta behoven och då behöver du inte fundera över vilket ankare du ska välja. / Jens Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas_Pettersson 1 Postad 20 Juli , 2006 Följdfråga: Vilken storlek ska draggen vara? 1400 kg segelbåt på sju meter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twix 0 Postad 20 Juli , 2006 Jag skulle satsa på ett 7,5 kilos Bruce/kopia och ca 2-3 m kätting för din båt. Jag har haft både danforth, dragg, plätt osv. genom åren, men nu har jag fastnat för Bruce. Det har funkat bäst för mig i Sth skärgård. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser