Hulten 0 Postad 18 Juli , 2006 I dag så började plötsligt laddlampan lysa svagt när jag var ute på sjön. Körde hem till bryggan och konstaterade att lampan slocknade emellanåt. Mätte spänningen på batteriet till mellan 14,4 och 14,8. Varvtalet på motorn påverkade inte lampan. Var ska jag börja felsöka? Vad tyder en svagt lysande laddlampa på för fel? Motorn är en VP AQ-140A med original generator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed Postad 18 Juli , 2006 Slirande rem? //Nisse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hulten 0 Postad 18 Juli , 2006 Nej, remmen slirar inte. Fler förslag!? Har läst de andra trådarna här om laddningsbekymmer men hittar inte någon lösning på mitt problem... Generatorn är en SEV Marchal utan kol samt med separat regulator enligt bild Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 19 Juli , 2006 Skumt fel. Verkar batteriet få laddning? Dvs du får beteendet: 1. mät spänning med stoppad motor; 12,5 V - 13.5 V 2. starta motorn, spänningen dyker kraftigt medan startmotorn går 3. när motorn startat så ska spänningen stiga lugnt och fint över 13.5 V till en bit över 14 V, då laddas batteriet. Händer 3, så skulle jag misstänka krypströmmar i kablaget; kabeln från laddningslampan till generatorn är avgnagd och ligger halvt till jord någonstans. Bara stå på huvet och börja leta. Eller dra en helt ny kabel och skydda den från skarpa metallhörn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K-MZ 1 Postad 19 Juli , 2006 Eftersom batteriet får 14,4-14,8V så laddar ju generatorn; däremot kan man tänka sig att spänningen skiljer mellan generator och batteri. Laddlampan är kopplad mellan generatorns D och Batteri via tändningslås.Detta innebär att laddlampan magnetiserar fältlindningen i generatorn med batteriström tills generatorn börjar ladda och självmagnetiserar via regulatorn. Har du 14,4V på batteriet men t.ex. 16V på generatorn indikeras detta med glödande laddlampa. Det som hänt då är en felaktig regulator som blåser på med full magnetisering vilket gör att generatorn försöker blåsa på och ladda fullt. (Den tolkar batteriet som urladdat) Har man då klena kablar till batteriet begränsar kablarna strömmen och denna spänningsskillnad kan uppstå. Det är även viktigt att veta var generatorn mäter spänningen någon stans. Mäts spänningen på batteriet vilket är att rekomendera vid långa/klena kablar kommer generatorn att blåsa på med mer för att hålla spänningen på 14,4V vid batteriet. Är det inte regulatorfel, kan det tänkas att laddlampans sockel är oxiderad vilket innebär ett högre motstånd i den ledningingen än i laddledningen vilket också kan få laddlampan att glöda. Slutsats:Glödande laddlampa kan beror på flera saker varvid det inte alltid böhöver vara fel på generatorn. Gå igenom HELA kablaget från generatorn till intrumentpanel till betteri och från batteri till generator. Detta gör man enklas med hjälp av en multimeter och ohmmät kablarna med kontakter. Kan även vara så enkelt som att problmemet försvinner vid byte av laddlampa då den mest oädla metallen som lättast oxiderar sitter i lampans lampsockel (hanen). Den är gjord av tenn eller zink och bryts alltså ganska fort ner i marin miljö. Därav kan problemet aknske åtgärdas med att byta lampa. Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hulten 0 Postad 19 Juli , 2006 Tack för era svar så långt! Jag var vid båten i dag och rotade. Batterierna är Tudor från förra året och de verkar friska Kablaget mellan motor och batterier är Skyllermarks från i år, även polskor och huvudbrytare är nytt. Avståndet mellan generator och batterier är kortast möjlig, ca 0,5 m. Plockade ner alla anslutningar på generatorn och slipade rent extra noga samt gjorde rent sockeln till laddlampan. När jag startade motorn slocknade laddlampan helt för att efter några minuter börja glöda. Sen slocknade den igen och sedan dess har det fungerat... Spänningen vid drift var hela tiden 14,4 v på batteriet. Jag får vänta tills lampan (om det händer) dummar sig igen och fortsätta felsökningen enligt Magnus beskrivning! /H Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oliven 0 Postad 13 September , 2006 Kolla jordningen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dennis_f 0 Postad 13 September , 2006 En laddlampa kan även börja glöda utan att laddningen försvinner p.g.a. trasig diod till magnetiseringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sehesi 0 Postad 30 Januari , 2007 Om du har en diodbrygga mellan batterierna (bra att ha för att inte förbrukningsbatteriet skall ladda ut startbatterit) så tappar du 0,7 v i spänning gämfört mot generatorn. Detta är tillräckligt för att lampan skall glöda... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 30 Januari , 2007 Skrivet: 18 juli 2006 | 21:15 lyser lampan fortfarande? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danielgustavsson 0 Postad 30 Januari , 2007 Hej! hade samma problem i somras.. mitt problem då var att laddrelät kastade in handduken, men tror som någon ovan antingen dålig jord eller laddrelät! lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 31 Januari , 2007 Mja, 0,7 V räcker knappast för att få en 12V glödlampa att glöda synbart. Laddreläet/regulatorn börjar låta som en möjlig felkälla faktiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 31 Januari , 2007 svart el tejp över irriterande varningslampor funkar alltid, se bara alla moderna bilar som är som rena flipperspel. hade för några år sen en bluebird med en hel drös med irriterande lampor, på besiktningen ville en nyfiken besiktningsman se vad som lös och under tejpen var det allt från öppna dörrar till laddning, oljebrist, bromsvarnare, glömd handbroms, söndriga lampor, glömt bälte, låga nivåer på spolarvätskor, kyla vätsaka, varm motor, anligande glödning mm. Det var ju en smidig lösning sa han och satte tillbaka tejpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 31 Januari , 2007 Nikitalord :-) :-) Men du har rätt. Laddar eländet, och det gör den om du har spänning 14.4 till 14.8V, så är läget lugnt. Sticker spänningen uppåt 15-16 V så mår batteriet dåligt efter ett tag. Då är det ny laddningsregulator. Så, svart tejp över lampan och ett getöga på spänningen så är det bara att njuta av båtlivet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst anemos Postad 31 Januari , 2007 Så skall det vara !! Inget fel alls !! ALLTING ÄR OK. VAR INTE ORORIG !!!! Laddningsindikatorn (laddlampan)kan glöda beroende på belastningen på batterit osv. Kolla alltid, när du vrider på startnyckeln, (innan du vrider på START) att laddningslampan lyser. (lyser inte lampan, så är lampan sönder, då får du heller ingen laddning från generatorn !!) När du har startat motorn, och motorn går, så skall laddningslapan slockna, kan lysa delvis,ochså beroende på generatorns varvtal, detta är helt OK. Har inte läst vad andra har krivit om, slirande rem osv...... Det är ju förståss, alltid viktigt att kolla sånt !!! (Det finnes många med exotiska synpunkter HA ! Men saken är mycket enkel, om mann förstårsig på saken !!) Vid laddning, när motorn går, skall för vanliga blybatterier, spänningen ej överstiga 14,4 volt. Många laddningsregulatorer är av bilmodell (i motorbåtar). Dom är inställda på 13,8 volt (som en bilgenerator, som går alltid när ström behövs. Ochså tänkt så i motorbåtar !) En segelbåtsgenerator- regulator kan vara en sån som är 14,0-14,2 volt. MEN ALLDRIG ATT AKKU SPÄNNINGEN ÄR 14,8 volt, för då kokar batteriet !!!! För dessa:Valve Regulated - AGM 12 Volt, batterier kan laddningsspänningen uppgå till 14,8 volt !!. Normalt är inte regulatorerna innställda på 14,8 volt ! Mera frågor ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser