Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Gäst Hobbe

För lång rigg?

Rekommendera Poster

Gäst Hobbe

Hur uppför sig en båt som är avsedd för kort rigg om man hänger på en långriggad motor? Förre ägaren till min nyinköpta båt upplevde att båten grävde ner sig när han hängde på för stor motor (55hk med lång rigg) Han rekommenderade mig att skaffa en 30-hästare. Kan felet legat i rigglängden istället för motorstyrkan? Båten är strax över 5 meter och har halvplanande skrov.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Båten blir även instabil och kan uppföra sig lite hur-som-helst framför allt i högre fart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hobbe

Hade den blivit stabilare med kort rigg menar du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Leif

Med lång rigg hamnar propellerkraftcentrum längre ned i förhållande till båtens tyngdpunkt och friktionscentrum, märks mest vid girar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hobbe

Har rigglängden någon betydelse för båtens planingsegenskaper?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Om du har en motor med lång rigg o båt avsedd för kort rigg...be någon tillverka en plåt ( typ alumminiundurk ) att sätta på akterspegeln för att höja motorn . Har för mig att det rör sig om ca 14 cm skillnad på kort o lång rigg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hobbe

Nån som vet måtten på lång resp. kort rigg? Det måste finnas nån standard som tillverkarna följer. Mäter man från fästet till propellern eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Neptun

Rigglängden mäts från kavitationsplattan på motorn till övre kanten på fästplattan mot akterspegeln. Normalt sett är kort rigg 15 tum (381 mm) och lång rigg 20 tum (508 mm). Dvs en skillnad på ca 12.5 cm. Det kan skilja lite på rigglängderna mellan olika tillverkare. Har för mig att Yamahas riggar brukade vara lite längre än de amerikanska märkenas förr. Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet att detta ämne stötts och blötts i evinnerliga tider..

Min fråga är om det har någon betydelse på min 5-meters roddbåt med 9,8hk-motor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK förstår.

Planande=Spelar roll

Icke planande=Spelar ingen roll..

Smart. Tackar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...