Gäst Hobbe Postad 24 Augusti , 2003 Hur uppför sig en båt som är avsedd för kort rigg om man hänger på en långriggad motor? Förre ägaren till min nyinköpta båt upplevde att båten grävde ner sig när han hängde på för stor motor (55hk med lång rigg) Han rekommenderade mig att skaffa en 30-hästare. Kan felet legat i rigglängden istället för motorstyrkan? Båten är strax över 5 meter och har halvplanande skrov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 25 Augusti , 2003 Båten blir även instabil och kan uppföra sig lite hur-som-helst framför allt i högre fart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hobbe Postad 25 Augusti , 2003 Hade den blivit stabilare med kort rigg menar du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Leif Postad 25 Augusti , 2003 Med lång rigg hamnar propellerkraftcentrum längre ned i förhållande till båtens tyngdpunkt och friktionscentrum, märks mest vid girar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hobbe Postad 27 Augusti , 2003 Har rigglängden någon betydelse för båtens planingsegenskaper? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 27 Augusti , 2003 Om du har en motor med lång rigg o båt avsedd för kort rigg...be någon tillverka en plåt ( typ alumminiundurk ) att sätta på akterspegeln för att höja motorn . Har för mig att det rör sig om ca 14 cm skillnad på kort o lång rigg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hobbe Postad 28 Augusti , 2003 Nån som vet måtten på lång resp. kort rigg? Det måste finnas nån standard som tillverkarna följer. Mäter man från fästet till propellern eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Neptun Postad 28 Augusti , 2003 Rigglängden mäts från kavitationsplattan på motorn till övre kanten på fästplattan mot akterspegeln. Normalt sett är kort rigg 15 tum (381 mm) och lång rigg 20 tum (508 mm). Dvs en skillnad på ca 12.5 cm. Det kan skilja lite på rigglängderna mellan olika tillverkare. Har för mig att Yamahas riggar brukade vara lite längre än de amerikanska märkenas förr. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fats 0 Postad 6 September , 2007 Jag vet att detta ämne stötts och blötts i evinnerliga tider.. Min fråga är om det har någon betydelse på min 5-meters roddbåt med 9,8hk-motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fats 0 Postad 6 September , 2007 OK förstår. Planande=Spelar roll Icke planande=Spelar ingen roll.. Smart. Tackar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser