catoo 0 Postad 18 Juli , 2006 Hejsan! Jag står just inför ett eventuellt båtköp. Båten är relativt risig om man ser till all inredning och smutsen på utsidan. Men det är ju relativt lätt ordnat! Det jag funderar över är om det är någon som känner till några bra metoder för att kontrolera vilket skick skrovet befinner sig i, för att finna eventuella brister som inte syns med blotta ögat! Mycket taksam för svar och tips! /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 18 Juli , 2006 Hej, Om inte botten är bottenmålad så bör en visuell inspektion och provknackningar avslöja ev sprickor eller svagheter i laminatet. Är det bottenmålat kan det vara svårare att se skavanker under färgen. Om nån lagat skrovet på nåt ställe bör man kunna höra en annan klang där om man knackar med en hammare el liknande. Ev vatteninträngning i laminatet bör en fuktmätare kunna avslöja. Akterspegeln är en svag punkt på gamla båtar då risk finns att det trängt in vatten i plywooden nån gång och inte torkat ut sen dess. Otäta bulthål för motorn (utombordare) el drevet (inombordare), div håltagningar i akterspegeln för ekolodsgivare, fartgivare osv kan ha medfört läckage in i plywooden. En sur akterspegel låter annorlunda än en torr och fin när man knackar på den. Kan mätas med fuktmätare om man vill också. Antar att du inte kan se insidan av skrovet då durken/golvet är i vägen? Det kan ju också vara så att det under durken är fyllt med flytskum (samt ev ram av plywood el dyl) som kan vara vattenindränkt - tänk även på det. I värsta fall får man såga ur durken/golvet och bygga upp på nytt. Knappast några problem för den händige men tar sin tid förstås. Det här forumet är rätt kul att läsa i om båtrenovering: http://www.iboats.com/bbboard/bbBoard.cgi?a=viewforum;fid=26 Kolla den här killen, han gjorde verkligen en grundlig renovering: länk Dock är det inte så jättesvårt att laga småsprickor och liknande i skrovet. Helst bör man komma åt innifrån också men det finns metoder att lappa och laga enbart utifrån. Helst med epoxy och väv för det blir rejält starkare än polyester och matta men epoxy är dyrare än polyster. En rak list kan vara bra att ha med för då kan du kolla att skrovet/botten är plant så det inte går i vågor. Vad är det för båt du funderar på? Hur gammal är den? Har den inom el utombordare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed Postad 18 Juli , 2006 Jösses, efter den länken så försvann suget på att köpa en billig båt från USA ! //Nisse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
catoo 0 Postad 18 Juli , 2006 Tack så mycket för det fina svaret! Den båt jag funderar på är en Nora 20. Jag har försökt skaffa mig lite information fr ån olika platser, det jag hitills komit fram till är att de sålts som halvfabrikat och kan därför svika i inredningskvaliten. Men det är av mindre betydelse för mig, jag är ute efter en båt med ett skrov utan dolda fel, inredningen är för mig inga problem, snarare ett nöje att fixa till! Tack återigen för dina tips! Kommer du på fler tips, eller har tankar och åsikter kring Norabåten, skriv gärna igen! /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 19 Juli , 2006 Hej, Tips: Det finns några Nora 20 ägare här på Maringuiden. Kolla på kommentarer de skrivit om sina båtar. Kanske du kan kontakta några av dem för mer detaljerade synpunkter de kan ha om för- och nackdelar med båten. Medlemmars båtar, Nora 20 börjar på denna sida (som fortsätter på nästa, sid 7): http://www.maringuiden.se/sjobodar/;sub=minbat&sok=&b=N&order=bg_b.batmodell&sort=ASC&page=6 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser