Wiktorsson 0 Postad 18 Juli , 2006 Hej alla på MG! Efter att ha läst MG ett bra tag så var det läge att regga sig. Jag och sambon är sugna på att köpa båt till nästa sommar. Vi är ute efter en båt som passar för enstaka turer i mälaren men även 1-2 veckors (enkel och trång) camping i sthlms skärgård. Toa och fast pentry behövs inte men plats för en batteridriven kylbox, löst campingkök och vattendunkar vore väl rimligt. Båten ska dessutom har en bra driftsekonomi med en marschfart på 20-25 knop. Bra stuvytrymmen är ett plus och fyrtaktsmotor är ett krav. Priset bör ligga under 200k Några båtar som jag tycker verkar intressanta och vill veta mer om är: Uttern 5500 HT Verkar vara en robust och bra HT-båt men det verkar finnas få tillverkade (98-01), och man ser sällan exemplar på blocket t.ex. Ryds 550/540 HT Ryds verkar inte ha så bra rykte i alla läger men jag tycker planlösningen verkar bra, och det finns en hel del objekt att hitta. Hur är HT-båtar att vara ute ett längre tag på sjön med? Går det över huvud taget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mercr 0 Postad 18 Juli , 2006 hej. Det har funkat bra för oss att vara ute i skärgården med en ht-båt. Vi kom hem häromdan efter att ha varit i båten i sju dgr. Vi har en Flipper 666HT, använder en liten porta porti till små behov. vidare en kylväska som vi laddar med frusna mjölkpaket eller frysklampar, dessa går att byta eller köpa på dom flesta ställen, klarar sig 2-3dgr morgonfika fixar vi på en heat-pal (heta palle) inne i båten, och på kvällarna grejar vi käk med engångsgrill eller biltemas billiga gasolkök på berget. allt detta är möjligt vid bra väder,är det blåsigt o regnigt behöver man mer ytrymme för att trivas MVH Bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 18 Juli , 2006 Hej, Utombordare då? En bra (nybörjarbåt) som är lite större är Flipper 620. En lite äldre med nyare 4-takt finns att finna för under 200 tkr. Här är ett exempel (dock aldeles ny 115 hk Yamaha 4-takt så priset är något över 200 tk): Länk Skrovet har förfinats genom åren på 620 så ju nyare desto bättre (senast den vässades till var 1990 tror jag då även inredningen fräshades till lite). Den går att traila med den väger såpass att man i regel behöver E-körkort då. Med vanlig båtupptagningsvagn (30 km/h, obromsad) kan man ev dra den efter personbil med B-kort om bilen får dra uppåt 1500 kg totalvikt. Båten väger ca 800 kg men sen tillkommer uppåt 200 kg för motor (om 115 hk 4-takt) samt batteri, grejer i båten och bensin och med en båtupptagningsvagn som väger ca 300 kg har du 1200 kg att lasta på. T ex en sån här båtupptagningsvagn kan passa. Den lite mindre Flipper 575 hard top kan också vara nåt att se närmare på. Med 70-90 hk funkar den i regel bra med några personer ombord. Exempel hur den ser ut (dock 90 hk 2-takt i exemplet). Lite nyare HT kan vara Bella 601 HT med 115 hk som ger den bra fartresurser, exempel 1 (dock 2-takt och 135 hk), 2 (4-takt med bara 70 hk). Vill du ha en riktigt fin beg hard top som har fint skrov och som går mycket bra i sjön så ta en titt på Yamarin 575 Big Game, exempel och bilder. Bella 561 HT kan vara nåt att kolla in också. Ett test av nyare HT båtar om du vill jämföra finns här. Om du mot förmodan kan tänka dig att punga ut med lite mer än 200 tkr så är Yamarin 5930 (numera 59 HT) en väldigt fin båt, se denna film och njut. Har själv en Yamarin fast en 5820 (nymera 58 BR) med Yamaha F115 4-takt, film. Yamarin är kända för att göra väldigt lättdrivna skrov som ligger högt och fint i vattnet med förlåtande egenskaper samt mycket fin finish opå plastarbetena. Kanske du kan få tag i en beg till nästa säsong med 100-115 hk Yamaha 4-takt (det sitter i nästan alla fall en Yamaha motor på Yamarins båtar då det det är deras husmärke). Yamarin har i år kommit ut med en lite mindre HT, 56 HT, som du kan läsa mer om på Yamarins hemsida. En sån med t ex Yamaha F80 4-takt blir inte så jättedyr (dock mer än 200 tkr). Nytt är nytt med garantier osv och förhoppningslöst bekymmersfritt båtägande i många år. Visst går det att övernatta i en HT runt 5,5 meter, men allt beror på vilka krav du har. Har själv haft en HT förr på 5.4 meter. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wiktorsson 0 Postad 18 Juli , 2006 Tack för svaren! Jag vill helst ha en öppningsbar lucka till fördäcket också, för vi har hund. En skön aktersoffa vore inte helt fel heller. Flipper 575 t.ex. saknar ju båda. Jag kan inte släppa den här annonsen, den kom ett år för tidigt. http://www.blocket.se/vi/8237783.htm?ca=9_s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 18 Juli , 2006 Min förrförra båt var en Shetland 570, en trevlig båt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 18 Juli , 2006 Hej, Uttern 520 HT har också öppningsbar frontruta. Men 5500 HT ser ut att vara bättre än jag först trodde: - Öppningsbar frontruta som annars saknas på många (äldre) HT. - Tvärsgånde akterbänk som är bekvämare än längsgående. - Kapellgarage, smart. - Troligen samma skrov som Uttern 5500 DC (numera D55/T55 m fl) och det är ett bra skrov. - Verkar vettig planlösning innuti med två pulpeter/komoder och två liggplatser som förhoppningsvis är tillräckligt långa. Interiörbilder finns en hel del om man söker t ex här. Med 75-90 (el möjligen 115 hk) 4-takt bör den bli ett behaglig ekipage som tar dig upp lätt i planing och väl i planing håller dig där i ganska lågt varv (=tyst och bränslesnålt). Hoppas du hittar en som har den motor du vill ha och till det pris som passar. Svårt att se nån nackdel med den, det skulle vara avsaknad av badplattformar i aktern men det kan man ju alltid eftermontera (antigen har Uttern som tillbehör eller så kan t ex Båtsystem ha några som kan passa. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
helan 0 Postad 18 Juli , 2006 Hej, Flipper 640 med inombordare borde passa bra. Dock saknar den öppningsbar famruta, men skarndäcken är ganska breda så passage till fören är ändå enkelt. Väljer du en med inombordare så är försäkringspremien avsevärt lägre än med utbordare. /H Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Totto 0 Postad 18 Juli , 2006 HT är väl inte den mest lämpade campingbåten tycker jag. I ditt prisintervall har du en hel del att välja på En DC där du har en separat ruff ger bättre komfort och ett enklare båtliv (och oftare högre driftkostnad) Det finns ju även hyttbåtar som svarar mot din kravspec. Uttern 6000 kan vara intressant, Shippy, Ryds 600 AC, Uttern har flera aktercabinare. Framförallt skall ni nu passa på att titta på så många olika båtar som möjligt innn ni slår till på eran pärla. Lycka till och återkomm gärna när ni hittat er båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 18 Juli , 2006 Visst går det att semestra i en HT-båt om man inte ställer alltför höga krav på bekvämlighet. För ett antal år sedan hade jag en liten Crescent 525 (inköpt begagnad o lätt sliten för 22000 kr) som jag var ute mycket på både längre (upp till 10 dagar) o kortare turer med. Ibland ensam, ibland med ett eller två av mina barn, ibland med olika dambekanta, ibland med någon god vän. Matlagning på ett tvålågigt spritkök, ombord eller iland, toalettbesök i land eller på hink, inga problem. Lite tråkigt ibland om det regnar tre dar i sträck, men då får man ju chansen att läsa alla de böcker man inte läst, spela spel med barnen eller komma i närkontakt i lugn och ro med damsällskapet. Jag trivdes bra med det. MVH, G Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipperjens 0 Postad 19 Juli , 2006 Hej! Vi har övernattat i flera HT-båtar, det går alldeles utmärkt. En båttyp som verkar trevlig är TG. Den finns i olika storlekar och några har för och akter dörrar. Se test för en av modellerna (kanske är lite för dyr enligt din spec, har sett någon till salu för ca. 250.000 kr. ) http://www.jarlerudsmarin.se/nbat/tg_6500_test/test.html Det finns som sagt mindre och billigare modeller. / Jens Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommiz 0 Postad 20 Juli , 2006 Hej. Jag har en Ryds 540 HT som jag är mycket nöjd med. Jag har tyvärr inte hunnit övernatta i den ännu men hade tidigare en Finnsport 540 HT som användes flitigt under 10 år. Gillar skarpt Rydsens mordernare planlösning med aktersoffa och öppningsbar framruta. Fram under HT:n kommer jag istället för vask att sänka in en kylbox. Det finns ledigt plats för 2 att sova fram. Båten går stabilt i vattnet och gör 32knop med 90hk. Jag har en 175hk V6 och då går det mer än tillräckligt fort :-) Lycka till / Tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser