Slingerstigen 0 Postad 18 Juli , 2006 Jag undrar om ni upplever samma problem som mig? Problemet är att det går mycket trögt att gå från friläget till fram och backläget i växelreglaget. Jag uppfattar inte att det kärvar i själva reglaget utan att det handlar om att det går tungt i drevreglaget. Är det vanligt att det går tungt i 100 drev? Drevet fungera mycket bra för övrigt. Om jag ska gå från fram till backläge behöver jag ibland använda dubbelhandsfattning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K-MZ 1 Postad 18 Juli , 2006 Prova att skruva bort kåpan över reglage infästningen på drevet; koppla loss vajern (sitter med saxsprint) och växla drevet förhand utan motorn tillslagen. Detta skall gå utan problem. Upplever du att växlingen går lätt på drevet är det med stor sannorlikhet vajern. De brukar nämligen rosta upp innuti och är inte allt svåra att byta. Går det däremot trögt på drevet är det växelföraren/kopplingsmuffen i drevet som är slut. Den sitter i överhuset och lite bökig att byta/renovera Den stora fråga vad det gäller 100-drav är tyvärr reservdelar som börjar tryta; så jag hoppas för din skull att felet sitter i reglage kabeln. Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slingerstigen 0 Postad 18 Juli , 2006 Min tolkning på ditt svar är att det inte är normalt att det går så trögt. Jag har som tur är att reservdrev som följde med båten vid köpet om det skulle behövas delar. Tack för svaret Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K-MZ 1 Postad 18 Juli , 2006 Nej det är helt rätt, välingen skall gå lika lätt som att byta växel i en manuellt växlad bil. Växeln ska liksom bara smyga i. Behöver du hjälp, så har jag en handbok på drevet. Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slingerstigen 0 Postad 18 Juli , 2006 Jag ska ut till båten i kväll och kolla lite mer om jag hittar felet. Nu vet jag i alla fall vilken tröghet som det ska vara. Det har varit svårt vid krypkörning och då man ska anlägga med hjälp av backen. Mycket tacksam för din hjälp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser