Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
orven

Lovade en dagbok + mer

Rekommendera Poster

Gäst

Kanske lägre än Glocalnet, men vad jag kan se på inläggen lpp2 gjort i forumet var detta välförtjänt!

2.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sammanfattning & resumé av tråden dagbok .

En del personer har lagt in sitt tvivel om det fakta som har framkommit här på tråden.

Antagligen så är och hör dom hemma i den kategori av båtförare som inte har något ansvar, och inte heller vill befatta sig med detta och därmed så saknas ett visst omdöme, tillika empati.

En del har sagt sig vara helt oförstående då det som beskrivs aldrig har hänt dom själva.

Antagligen så befinner sig en del fortfarande i vatten som är lugna, eller så lämnar dom allt efter sig när dom far fram och har därmed ingen aning om vad som händer bakom dem och har därför svårt att ta till sig fakta.

Sedan så har vi gruppen som framför sina båtar med hänsyn och har blick för sitt sätt att färdas och till denna grupp riktas ett stort tack och jag tror att jag kan framlägga tacket och uppskattningen från dom flesta båtägare till er.

Sedan detta med några rolighetsministrar som tror sig vara roliga, på ett barnsligt och naivt sätt.

Till er, så kan jag bara säga att på det viset som ni har visat ert framträdande här på forumet, så kan man tro att alla medverkar i denna lekstuga samt att detta uppförande skapar otrivsel för andra som seriöst tar del av inlägg och svar.

Fartdårar – idioter – stollar m.m.

Visserligen så har jag fått detta påpekat för mig om namnbenämning och att jag använder grova ord.

Det är sant, att i vissa fall så kan detta förekomma men man kan inte kalla någon för något rart då vederbörande gör sitt bästa för att störa, eller att densamme sätter både sitt och andras liv på spel (se längre ner).  

Detta att benämna en viss kategori vid liknelser är jag inte ensam om, för om man tittar sig runt på nätet så känner jag mig i alla fall inte ensam och utpekad.

Benämningarna finns faktiskt med i avhandlingar m.m.

Om man är någorlunda funtad, så tittar man på medsända fotografier i inlägget och efter det så kan man göra en utvärdering av vad som sker för fotografierna ljuger inte fast man i dag med lätthet kan modifiera kort med datorns hjälp.

Kontroverser.

Jag har visserligen haft mina dispyter med ett flertal på denna tråd och i liknade trådar. Oftast har dessa mynnat ut i fred och vänskap utom med någon enstaka som helt saknar uppfattningsförmåga och vill rasa ut barndomens instängda oförrätter då uppförandet och beteendet starkt härleder till denna nivå.

Beklagligt, men så är det.

Personliga påhopp och rolighetsutövanden.

Är tyvärr något som förekommer och som bara ett fåtal är intresserade av och då det avviker från ämnet så blir tråden infekterad (ingen nämnd och ingen glömd).

Att man i en tråd hoppar på personer och anklagar för läggningar och annat är inte trevlig, utan bottnar i djupt oförstående. Inte undra på att det blir så många och konstiga vinklingar på ämnen då den påhoppade måste stå upp till försvar och i vissa fall så är det ett måste för att allmänheten inte ska tro att vederbörande är idiot.

Detta gagnar inte forumet.

Förhastade slutsatser kan lätt uppstå i omvänd ordning.

Man kan vara, eller försöka vara lite klämkäck utan att överdramatisera.

Jag har visserligen själv använt mig av vissa uttryck och jämförelse, som då i viss mån har varit befogade då personangrepp och lekstuga uppenbaras.

Utdrag om sådant som kommer på min hemsida inom snar framtid och som hände 2005.

En och en halv månad efter min operation, så kände jag mig kapabel, att köra båt, men inte att slänga ankare och dra upp densamme, så tog vi en liten tur uppåt Lysekil och stannade bara i hamnar där man kunde förtöja utan att använda draggen.

Jag var förbjuden att bära och lyfta något tyngre och om jag gjorde det så skulle det vara av lätt vikt och då lika mycket vikt i varje arm.

Efter någon vecka, så drog vi oss hemåt och det var i början av den stora industrisemestern.

Innan Mollösund, så finns det ett ställe som heter Kråksunds gap och mellan Mollösund och detta gap, ligger det ett par holmar (en större och en mindre) och där plötsligt möter jag ett par småbåtar som kör så mycket det går och lite till (det var f.ö. här som jag mötte semesterarmadan ett annat år).

I sicksack kommer dom och täcker upp hela farleden och dom kör varannan gång framför varandra i vida svängar och idioterna har som jag förmodar det jättekul och ingen uppsikt på vad som finns framför dem.

Det enda jag kan göra, är att slå av maskinen och avvakta, då jag ser att detta förmodligen går åt helvete oavsett vad jag gör.

Jag observerar att det sitter småbarn framför styrenhetens ruta på varje båt och tankarna far fram och åter och hur och vad ska jag göra och det bästa som jag kom fram till var att min båt var smalast på längden och med lite tur så kanske olycka blev mindre, än att dom rände in i min sida om jag ev. och om möjligt försökte att förflytta mig för att undvika en olycka.

Frugan som sitter bak i vår båt, frågar varför jag hade stannat och jag svarar ”att nu smäller det och ungarna i båtarna kommer att slå ihjäl sig”.

Hon reser sig upp och ser det annalkande eländet. I samma veva så får föraren av den ledande båten syn på mig och slår av och klarar sig med minsta marginal av en knapp halvmeter framför min för.

Jag ställer mig vid relingen och frågar vad dom sysslar med och omtalar att dom är ansvarslösa och tillägger att dom inte har det minsta vett i skallen då dom har småbarn att tänka på.

Killen som står i båten (fadern förmodligen) börjar bjäbba och jag såg rött för en större idiot hade jag inte träffat. Jag tar mig upp på relingen på min båt, för att hoppa över för jag hade för stunden inte någon högre önskan än att banka in vett i huvudet på honom. Fruntimret som körde, anade fan för hon drog på så att dom kom på behörigt avstånd. Där fortsatte idioten att hålla sitt försvarstal och vad han lallade om har jag än i dag ingen uppfattning om p.g.a. av avståndet.

Av det inträffade och mötet med dessa renodlade idioter, gjorde mig så uppretad, att jag inte kunde köra båten på en stund så frugan fick köra tills jag hade lugnat ner mig (vilket tog resten av dagen).

Tänkte på småbarnen som hade kunnat slå ihjäl sig om dom hade kört in i min båt och med den farten dom hade så var utgången given för det bara hade blivit mos av dessa stackare.

Inte fan blev det bättre för hela vägen genom Kyrkesund var det fullt med sådana där småbåtar som körde som idioter och dom skulle förbi, oavsett om det var trångt eller hastighetsbegränsat.

Förbi i ett tiotal knop för att sedan tvärnita mitt framför, så att jag höll på att köra över dom.

Undras vad som finns i skallen på sådana?

Varför jag lägger ut detta är att det finns någon som har påpekat ”vad mycket du har varit med om” och det och det.

Ändå så är det inte allt.

Jag har även blivit anklagad för uppsökning av incidenter, vilket är att göra en parodi av allt elände och man sticker ju inte halsen frivilligt i snaran och skaffar sig inte heller obehagliga upplevelser i onödan.

Körkort eller behörighet.

Förmodligen så kommer det inte att hjälpa med något dylikt, för det är bara att titta på land och trafiken och hur den är.

Det enda som skulle hjälpa, är att förarbeviset är bundet till att den båt som körs med grov hänsynslöshet beslagtaes och då i minst ett år och då oavsett vem som äger båten (fordon på land skulle också höra dit).

Vid upprepad grov vårdslöshet, så skulle båten säljas på offentlig auktion och överskottet skulle gå till en fond för sådana som får kroppsliga skador och invaliditet som följd samt till anhöriga om dödsfall inträffar p.g.a. ovarsam framfart.

Som det är i dag så inbjuds regeringen med öppna armar till att beskatta och registrera våra båtar och vem har man i dagsläget att tacka för ett blivande båtregister som har med sig den påföljden av extra pålagor.

Denna enhet blir ytterligare en tungrodd och dyr inrättning som mjukstartar som det heter för att till slut bli lavinartad och oöverskådlig.

Gällande en annan tråd.

Tomten är gammal och orkar inte gå ut med alla klapparna till barnen så nu blir dom utan och förhoppningsvis så hoppas jag att vederbörande som ställde till det har empati för dom små och övertar rollen som tomte.

Renen Rudolf dog nämligen av skratt.

Försäkringsbolagens oberoende förtroendenämnd är inne på samma linje och detta efter överskådandet av ersättningskostnaderna som troligen kommer att ruinera dom.

Försäkringskassans oberoende förtroendeläkare som har undersökt vederböranden genom att läsa utdrag från olika trådar har samtyckt till att personen är helt arbetsför trotts inre personlighetskonflikter (1 plus 1=2 smiley-cool.gif\) så är denne klar att utföra sitt på arbetsmarknaden utvalt arbete som tomte.

Nämnden var rörande överens om läkarens utlåtande, efter dennes noggranna undersökning.

Beslutet går ej att överklaga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...