Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
orven

Lovade en dagbok + mer

Rekommendera Poster

Håller helt med dig..Idioter finns det överallt...

Men alldeles för många i detta forum anser att alla med båtar som har kapacitet att gå över tio knop tillhör denna skara.

Så är inte fallet.

Det finns puckon i segelbåtar, motorbåtar, på motorcyklar och framförallt i bilar... Jag älskar att framföra samtliga av dessa fordon men vill inte få skit för vad andra gör...

Det här har vi gått igenom förr, du o jag.

Hoppas du haft en fin sommar i båten Orven, själv börjar man jobba imorgon så nu slipper ni en plastraggare, fartdåre eller allt vad man blir kallad.

Åtminstone på vardagarna ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja..i grunden är vi nog rätt överens du och jag...med den skillnaden att när man är ute på sjön är en av faktorerna att räkna med just andra båtar.

Mvh Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hackar inte på dig, men kunde inte låta bli för du bjöd på det smiley-smile.gif\.

Har jobbat till och från i 14 dagar så jag får önska dig välkommen till det strävsamma gänget som håller landet flytande 26.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha..ja jag lade nog upp det rätt bra åt dig smiley-smile.gif\

Jo...man måste ju jobba lite också så man kan köpa soppa till båten...

13.25 sist jag tankade =/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

26.gif\ Nu va du där igen.

Köp en diesel.

Går på.

Rapsolja.

Fotogen.

Diesel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha....nejnej...Bensin har jag både i blodet och tanken, för alltid! smiley-smile.gif\

I bilen har jag diesel dock...0,57 per mil... Så jag förstår ditt argument.

Förstår också tjusningen med din båttyp men den blir någ krånglig att åka Wakeboard efter =)

Vad har du för förbrukning på ditt ekipage förresten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag räknar per timme för det är lättare då jag allltid knallar i lagom marschfart om 7 knop viket innebär 16 - 1800 varv och då blir det ca. 2,5 liter i timmen.

Motström och motvind från Rörö till Nordön häromdagen och en stadig fart av 6,4 knop så slurkade den i sig ungefär 4 liter. Restiden var ungefär 90 minuter.

Regn och dålig sikt på hemresan och testade då GPS en ordentligt som vid ett tillfälle visade ca. 40 meter fel, eller så har dom flyttat den röda pinnen, vilket inte är troligt.

Ps. Den häver i sig runt 6 liter vid 11 knop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt ok förbrukning...

Har lite funderingar på att skaffa mig en gammal snipa att renovera i vinter...

Man måste ju ha en tillflykt så chefen hemma inte tröttnar på en ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst karlVanHeinkel

varför tål inte vissa båtägare vågor?smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tål och tål ?

Herregud du skulle ha sett dom vågor som jag har sett och gått igenom som sjöman på 60 talet och då snackar jag om vågor.

Vågor tål jag och alla andra men att bli anfallen helt i onödan är det inte många som tål och då oavsett vad det är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör det.

Du kan althinera sedan och ta det du känner för.

Sedan så är det kul att åstakomma något själv med händerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis... Något jag bör tänka på? Du borde ju va en hejare på snipor.

Är väl strax över normalhändig men vill ju inte ha ett evighetsprojekt.

Hittat några snipor i 10 000 kronorsklassen men de flesta ä ju rätt fula.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fula en del ja. Håller med.

Kolla, eller annonsera och se vad du får för svar.

Vet en del som fått saker gratis för dom har varit på rätt platts och i rätt tid.

På annonser kan du finna skräp eller bra grejor att jobba med.

Du kan springa på något som någon har påbörjat och denna någon kanske vill göra sig av med projektet p.g.a. tidsbrist eller liknande.

Kostar inget att annonsera och inget att titta. Dyrast är att flaxa runt och finna att objekten är sämre än vad som är utlovat.

Ta tid på dig. Har du inte bråttom, så kanske du snubblar över något.

Förexten så kan vi fråga här om det är någon som har, eller vet om ett billigt objekt till dig.

Kom igen nu gubbar ransaka minnet för grabben behöver vintersysselsättning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

sluta gnäll alla och hjälp varandra istället på sjö o hav vågor kommer det alltid att vara från båt och vind.

MVH Laxen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen som gnäller. Vi har alla blivit förstående vänner26.gif\, men vi letar efter ett renoveringsobjekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst AudiV8

Man kan ju få köra snabbt men inte så som du visar på bilderna, jag skulle nästan stanna och sedan köra 5 Knop om det är den hastigheten i det området.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Orven smiley-cool.gif\ 

Får puttra ner till saltvattnet och visa upp hemmabygget den dagen den står klar. (Räkna med år 2012 eller 2013)  smiley-laughing.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Her..eg.ud.

Låt oss se hm 2006 plus 1 år å ett till å ett åhå 13.gif\ nu genomskådade jag dig.

Vinterobjekt sa du för att tanten inte skulle bli trött av ditt svassande runt hennes ben hela vintern 14.gif\ 

Det är nog så att du inte får gå ut, eller så vill du inte vara borta så långa stunder utifall att hon skulle glömma bort vem du är och lägga upp ett gallskrik när du plötsligt dyker upp som en främlig  ....

Hittar du ett objekt så lägg ut den här och berätta vad du ska göra under dessa 6 - 7 år.

Under tiden så kan jag räkna på hur mycket vatten det kommer att rinna under broarnasmiley-innocent.gif\.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Orven!

Jag verkar va som en öppen bok för dig! smiley-cool.gif\

Jag drabbas som oftast av strikta utegångsförbud och kommer behöva baka in båtbyggandet i jobbets ljuva 8-17 timmar smiley-laughing.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då får vi väl hälsa dig välkommen in i gänget såsmåningom och om du har familj så lovar jag att du slipper utlägget för att åka till Liseberg eller Grönan!

Berg och dalbana i oberäkneliga riktningar får ni alldeles gratis på en snipa2.gif\. Dessutom så kostar det inte skjortan och sjuttifem att köra den. du hinner också njuta av naturen när du passerar förbi i 6 knop.

B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo men du slår nog inte mitt rekord för jag smyger mig ibland ofrivilligt.

Gick ut för att köpa en glass på fm.

Kom hem någon gång på småtimmarna med en Cheva 54a.

Fynd och kunde inte låta bli 21.gif\.

Eller den gången som jag bara försvann som tanten sa.

Maj månad och solen steker och varmt som attan var det då jag pös ut från hemmets lugna vrå iklädd en tunn nylonskjorta för att träffa kompisarna.

Kommer hem på natten (-4 grader) invirad i en stor helsikes matta med måttet av 4 x 4 meter och dyngrak f.ö. Inte nog med det för jag river ner hela köket (allt på diskstället m.m.) i mina försök att komma ur mattan som föresten kompisen fick senare. Passade i hans bil sa han och faktum den räckte till allt. t.o.m till hatthyllan och bagaget.

Sen fick jag hålla mig lugn ett tag ( i alla fall) och ovettet som jag fick var för att jag väckte hela kvarteret och lite till.

Allt är oförargligt 26.gif\ kan jag lova fast tanten ofta undrar vad det är hon är gift med.

Men en sak som jag fortfarande undrar över. 

Vad tusan fick jag tag i mattan? 13.gif\.

Den var fin och varm i alla fall för jag fick inga köldskador.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min båt går visserligen också att köra i 6knop när jag känner för det, vilket jag gör ganska ofta.  

Men om eller snarare när jag väl sätter en snipa i sjön får jag väl ha styrisen som jolle ifall fartabstinensen blir för stor smiley-smile.gif\

Har letat o letat efter bra objekt nu...Tror nog att det kommer flera annonser när isen lägger sig...

Lite skönt att den här tråden har tagits över av vänliga toner =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HAHAHA!

vart i närheten av glasskiosken hittar man en Cheva 54a bara sådär?

Och hur lyckas man sno med sig en 4x4m matta utan att nån reagerar!?

Ibland är det skönt att minnet är borta dagen efter ;)

Ska nog ta upp dina bravader för att visa att jag inte är värst nästa gång jag får skäll hemmavid smiley-laughing.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör det för Chevan hittade jag i Göteborgsposten och jag tvingade (i praktiken) en kompis att köra för att kika.

Jag hade bara glassen och Gp.n 

Bilen stod på en skogsväg i Säve och hade stått där i 4 år.

Ägaren trodde inte att den gick så vi drog den, dock med ett batteri i för bromsljus och blinkers.

Bogserlinan gick åt fa-ders och då jag ändå hade lite snurr på den, så släppte jag kopplingen och den startade för att spinna som en katt. 

Bättre semesterbil som vi hade det året får man leta efter.

Inget ont utan att det har något gott med sig.

Mattan har jag som sagt inget minne om och var den kom ifrån.

Förmodligen en vänlig typ som inte gillade mattan, eller så var det överlevnadsinstinkten som framträdde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Jag har åkt en del i dina vatten i sommar, och upplevt en del av det du beskriver. Vill bara börja med att tala om att motorbåtsfolk inte är ensamma om att uppträda som skitstövlar i våra vatten, vilket kan läsas i en annan tråd.

De största motorbåtsbovarna som jag stötte på under vår resa med egen motorbåt genom bohusläns fantastiska skärgård var 35-45 fots norskflaggade lyxbåtar. Dessa visade ingen som helst hänsyn varesig det gällde fartbegränsning, väjningsregler eller trånga passager. Inte en enda Svensk-flaggad skuta kunde uppvisa detta beteende som norrmännen uppvisade gång på gång. Visst kom nån Svenskflaggad  båt och körde om lite nära, men jämfört med norrmännen var det rena västanfläkten!

Å andra sidan går alla motorbåtar med rätt bestyckning på skeppsljusen, oavsett vett hos kapten!

De´ du

Diesel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...