Gäst lpp2 Postad 26 Juli , 2006 Ja då är det lungt på havet! VÄLKOMMEN! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2 Postad 26 Juli , 2006 REXO din gamla gast! Nja du får väl läsa mellan raderna. Det är ju så att vissa är här inne på MG och sprider lite skit å retas lite. men är man mer seriös så visst så lägger man in en bild eller hur. Nä sant Visst fasen skall väl alla få vara ute på havet. Men som du säger..Jag tycker inte att det är fel att låna pappas båt om man har tillräckliga kunskaper för att hantera den Tycker samma som dig! Sen om du anser att jag kallade dig för idiot.. Tja det är ju dina egna ord och bedömmningar. Men vad jag kunde se så nämnde jag inte ditt namn Ha en skön dag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Korken Postad 26 Juli , 2006 Detta är väl inte rätt kanal om du och orven vill prata privat! Själva grundidén med ett forum är att flera kan göra kommentarer öppet i trådar. Privata snack göres lämpligast via mail eller SMS eller varför inte per telefon. Förresten är nog även din näsa ganska genomvåt vid det här laget! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rivaldoo 0 Postad 26 Juli , 2006 Som sagt...Har inget emot stavfel. Står själv för en hel del. Ville bara lyfta fram lite komik i en rätt infekterad debatt. Tror att den gode Orven också fattade detta så vad ditt problem är vet väl bara du. Gonatt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2 Postad 26 Juli , 2006 japp En massa kaffe på näsan! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 26 Juli , 2006 Hallå.. Jag bara uppfattade de lite så (kanske tog d lite för seriöst) men men... Jag och orven hade en liten diskusion längre upp i raderna d va därför jag citerade... Men du kanske menade dom utan bilder som va Idioterna vem vet... Trevlig Sommar.... !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 26 Juli , 2006 Häng ut prylarna bara när du seglar och slappa. Får du napp så har du go makrill till grillen eller att steka. Blir du utan så duger en macka med prickig korv också fast korven är ju egentligen mest bestående av livsfarligt fett, vilket makrillen inte har. Mycket omega 3 i den. Sticker till Lappland i morgon bitti som hjälpreda till kompisen som ska flytta. Är tillbaka på Lördag och då sticker jag ut och försöker hitta en bra platts att tillbringa helgen på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2 Postad 26 Juli , 2006 Ja det kan du räkna med att det blir. Nästa vecka så har jag tre ungar i båten att man skal fiska å så hålla koll på segel å alla nissar som finns runt omkring Vilket liv det kommer att bli *S* jaha du skall upp till mygglandet å härja, kan vara skönt. det är ju inte lika varmt där som här nere. Fast att flytta *hugaliga* finns det något värre? Vi åker ut på söndag och skall uppåt en bit uppåt Kommer troligtvis hålla omkring i dina trakter. Har lovat att vara tillbaks till onsdag. Du kan väl hålla utkik Ha det gott /M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 29 Juli , 2006 3 ungar. Ha jättekul och tur för dig att du har fiskeprylarna med dig för då är dom sysselsatta. Eftersom som är förgylda, så bind dom i båten, så dom inte sjunker utifall någon skulle tappa dom i plurret . Är som sagt tillbaka och skittrött blev jag av att köra nonstopp i 180 mil (nästan) med några timmars sömn. Regnade utav f_n i Närkeland. Såg knappt inte vägen och det var bilar som stannade av denna orsak. Åker ut till båten i morgon (söndag) och är där. Annars så simma lungt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst lpp2 Postad 30 Juli , 2006 Ja dom får att göra.. Tamvakt, skura däck, putsa masten.. ja det finns mycket att göra *S* Tycker det är kul att köra bil Men inte 180 mil *hugaliga* Tycker dom 30 mil som jag brukar köra för att hälsa på släktingar räcker. Å regnar det dessutom så.. Nä tack Sitter å väntar på båtsambon skall höra av sig för han visste inte riktigt var han befann sig *S* Å skulle ta reda på detta innan kl 12. Såg att vädret inte skulle vara så himla upphettsande dom närmsta dagarna *skitskoj* Å skall det regna och man blir tvungen att stanna på landbacken så lär det bli en dyr historia.. Har hört krav som Liseberg å att åka en dagstur till Danmark. * snälla vädergudar låt himlen bli molnfri* Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 30 Juli , 2006 Du får göra det bästa av siuationen. Det var 215 mil som vi körde t.o.r. Det som var över 180 slapp jag men det var jobbigt med hjulspår som var vattenfyllda krondiken. Har man lovat att hjälpa till så har man och det känns bra att man kan hålla sina löften. Hoppas du får du får tur med vädret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst karlVanHeinkel Postad 11 Augusti , 2006 denna tråd måste hållas vid liv! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gulan 0 Postad 11 Augusti , 2006 Hej på er grabbar!!/ gubbar!! Orven å jag har en snipa(varsin) å jamen är det skillnad att sitta i den och bli omkörd av båtraggare om man jämför med hur det känns i kompisens segelbåt!! Vi snipaägare har en båt som är av vingligare modell än många andra fordon. Det är en mycket charmerande farkost men som sagt- gungar det så gungar det rejält. Det är mysigt att sitta på bänken i godan ro och njuta av solen- blunda lite och tänka på hur skönt det är. Plötsligt- utan förvarning så sitter man på durken, häpet undrande huruledes det kan komma sig, ända tills man kravlat sig upp och får se aktern på stollen som kört om och fixat svallvågorna som gjort att båten rullat ner en bland hundar och tofflor. Tyvärr så döljer båtens egna motorljud den omkörande båtens så man får ingen förvarning. Jag har också förlorat ett par vinglas när jag försökt diska under gång , dessa gick hädan när disken ramlade i golvet vid ett häftigt möte. Jodå, vi kollar runt omkring oss och ropet SVALL skallar med alldeles för jämna mellanrum över vår lilla båt. Jag har börjat lära mig leva med dessa obekvämligheter och inser att någon större hänsyn är inte att hoppas på. Birgitta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 11 Augusti , 2006 Jösses är detta verkligen en snipa jag ser??? Ser ju ut att kunna prestera 20knop minst... Trodde man skaffade en snipa för att man ville åka i ett lugnt tempo???? !!!MVH REXCO!!! Som inte riktigt hajar det här med snipor och monstermaskiner... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 11 Augusti , 2006 Tyvärr så döljer båtens egna motorljud den omkörande båtens så man får ingen förvarning. Hur står det till med regel 5 egentligen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hustran 0 Postad 11 Augusti , 2006 Vet inte vad regel,Nr.5.är men blir lite nervös.När man sitter efter ett par timmars körning,så kan det ju hända att man blir lite trött.Då är det inte så konstigt att uppmärksamheten tryter.Kanotister utan bjärta västar,små båtar,gråa.Osv.kanske inte uppmärksammas,det är väl mänskligt?Är jag en BUSE då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 11 Augusti , 2006 Regel 5 säger Varje fartyg skall ständigt hålla noggrann utkik såväl med syn och hörsel som med alla andra tillgängliga och under rådande förhållanden och omständigheter användbara medel, så att en fullständig bedömning av situationen och risken för kollission kan göras. Resten får du avgöra själv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gulan 0 Postad 12 Augusti , 2006 Ja, det är riktigt men man hoppas ju slippa bli påkörd bakifrån åtminstone. Dessutom så tror jag inte regel 5 omfattar mig när jag sitter och solar i godan ro. Man kan möjligtvis anklaga kaptenen för att inte förvarna men en sak är säker! Var gång han ändrar rikning på båten så ser han sig noga om!!! Håller man en stadig kurs i 5,5 knop framåt så borde det väl ändå vara i den omkörandes intresse att hålla ut så pass att man hinner se den köra om (utom i trånga farleder förståss). Det är ingen konst att parera alt. hålla i sig om det är en bit emellan, det tar ju ett tag för vågorna att nå fram. Alla ska rymmas på sjön och vi som inte kör så fort får räkna med att bli omkörda och utsatta för svall, det ingår i nöjet. Men visst blir man glad när man möter båtar som tydligt visar hänsyn och håller undan en bit. B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 12 Augusti , 2006 Nå vilket tjat. Här är budorden: 1. Du skall inga andra gudar ha vid sidan av mig. 2. Du skall inte missbruka Herren, din Guds, namn, ty Herren skall inte låta den bli ostraffad, som missbrukar hans namn. 3. Tänk på sabbaten så att du helgar den. 4. Hedra din fader och din moder, för att du må leva länge i det land som Herren, din Gud, vill ge dig. 5. Du skall icke dräpa. 6. Du skall inte begå äktenskapsbrott. 7. Du skall inte stjäla. 8. Du skall inte bära falskt vittnesbörd mot din nästa. 9. Du skall inte ha begär till din nästas hus. 10.Du skall inte ha begär till din nästas hustru, ej heller till hans tjänare eller hans tjänarinna, ej heller till hans oxe eller hans åsna, ej heller till något annat som tillhör din nästa. Hittar inget om det ni tjatar om, får väll bli ett nytt då 11. Du skall icke köra förbi andra båtar så de guppar i svallet efter din båt. /Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gulan 0 Postad 12 Augusti , 2006 Tack Roland för att du delar med dig av dina bibliska kunskaper. Vi får väl lov att fortsätta på den inslagna vägen 12. Å måste du ändå köra förbi så håll åt sidan. 13. Skulle dina svallvågor trots alla vidtagna försiktighetsåtgärder välta min snipa så måste passagerarna på det sjunkande skeppet räddas. Även hundarna!! B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rivaldoo 0 Postad 13 Augusti , 2006 Kompletterar med nr 14 då 14: Du skall hålla dig på land om du inte tål lite vågor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 13 Augusti , 2006 och nr 15: Lakan användes med fördel i sängen, och om man nu ändå tar med de till sjöss och dessutom inte tål vågor så innebär det inte att alla andra ska anpassa sej efter det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 13 Augusti , 2006 Så här är det. 1. Du ska ha en båt som fungerar med naturen. 2. Du skall inte missbruka din båt, för det kan inte förbli ostraffat. 3. Tänk på dagen så att du helgar den och det innebär att lugnet ska hägra och att man inte ska arbeta med att riva upp hela skapelsen. 4. Hedra din fader och din moder, med att uppföra dig väl, så må du leva länge i det land. 5. Du skall icke dräpa eller skada dina medmänniskor med berått mod och okunskap. 6. Du skall inte låta din båt begå äktenskapsbrott i form av att låta den stryka utefter din nästas båt i den tron att dom gillar varandra. 7. Du skall inte stjäla bensin och diesel, vilket du gör då din båt gräver ett krondike och som den som blir omkörd får anstränga sig för att komma upp ur och som också framkallar hädelser i form av åkallandet av mörka makter. 8. Du skall inte bära falskt vittnesbörd mot din nästa och säga att det är dennes fel då denne gled harmoniskt och lugnt i naturen. 9. Du skall inte ha begär till din nästas ägodelar, utan skaffa dig egna sjökartor, så att du slipper utföra störande moment som att köra upp i häcken på dem som har sjökort för en dag blir du lurad och kör på grund. 10.Du skall inte ha begär till din nästas lugna del av havet. 11. Du skall icke köra så att din nästa får ett elände i svallet efter din båt. 12. Du ska inte framföra din båt så att den drar upp hela havet och orsakar sargade holmar – stränder och lemlästade människor. 13. Du ska inte ljuga om att det inte finns båtar som man kan köra både fort och långsamt med utan du ska investera i en bra konstruktion som klarar detta. 14. Du ska framföra din båt på ett sådant sätt, så att du är observant på vad som händer bakom dig och finns inte denna observationsmöjlighet och empati så bör du sluta som innehavare av detta fortskaffningsmedel. 15. Du bör tänka på all den energi som du helt i onödan bränner upp i skapandet av dessa onormala dyningar och vågor. Skänk denna onödiga utgift till Barncancerfonden i stället för till staten så gör du en god gärning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Wille Postad 13 Augusti , 2006 Varför är det inte vanligt med backspeglar på båtar?Troligen för att man inte ska behöva bry sig om bakomvarande, i den tron att man inte påverkar de farkoster man precis har kört om. Det är ju mycket viktigare att man har uppsikt framåt så man inte rammar framförvarande på ett sådant sätt att den egna båten far illa! /Wille-som inte har de bekymmren. då båten inte kör om så många. men en backspegel hade varit bra så man kan väja ut för att påsåvis kunna påverka de bakomvarande för att hålla längre ut vid passage. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 13 Augusti , 2006 Får väl bli lite fler kloka ord från boken (även om jag själv inte är djupt troende) Citat Först Moseboken 6. Och Gud sade: »Varde mitt i vattnet ett fäste som skiljer vatten från vatten.» 7. Och Gud gjorde fästet, och skilde vattnet under fästet från vattnet ovan fästet; och det skedde så. 8. Och Gud kallade fästet himmel. Och det vart afton, och det vart morgon, den andra dagen. 9. Och Gud sade: »Samle sig det vatten som är under himmelen till en särskild plats, så att det torra bliver synligt.» Och det skedde så. 10. Och Gud kallade det torra jord, och vattensamlingen kallade han hav. Och Gud såg att det var gott. avslutningsvis så står det skrivet, 31. Och Gud såg på allt som han hade gjort, och se, det var mycket gott. Och det vart afton, och det vart morgon, den sjätte dagen. Fritt tolkat så gjorde han havet för att vi skulle åka ut på det med våra båtar och njuta av allt gott. Och då måste det väll ingå att få dra på och höra ljudet från motorn som spinner och känna fartvinden, det är gott. Den uppmärksamme läser även att ...kallade det torra jord Alltså där ska man inte åka båt för då blir det inte kul och gott. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gulan 0 Postad 13 Augusti , 2006 Jag anser att det visst finns plats för plastraggarna att axa på, det finns stora fjärdar och gott om hav mellan Finland/Gotland och Sverige att kappköra på. Men jag vill inte att man krämar på allt vad man har precis när man kör förbi lilla Gulan på 15 meters håll. Det är så lite vi sniglar begär: Håll ut ordentligt när ni kör om så att vi hinner se er och parera svallet. Självklart så gäller det att hålla ut även vid möte men då kan vi också försöka dra oss åt sidan( om vi hinner). Olika båtar genererar olika storlekar på svall. Många gånger har jag förundrats över att stora fartvidunder ger så lite. Nästa båt som passerar kan vara hälften så stor och svallet efter den lyckas kasta ner disken på golvet! Jag förmodar att varje båtägare vet hur den egna båten uppför sig i vattnet och borde ha förstånd att agera därefter. Birgitta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 13 Augusti , 2006 Hej Gulan Antar att du har din båt i vattnen runt Stockholm. Där har ni problem med allt svall som de större båtarna drar upp typ Vaxholmsbåtar mfl. Såg själv när vi var upp där för ett tag sedan hur alla fick parera för svallet från de riktigt stora. Till råga på har någon idiot där satt hastigheten i de inre vattnen till 7 knop för större båtar och 12 knop för mindre. I de hastigheterna blir det oftast massor av svall. Såg även flera snälla som rundade mindre båtar i hastigheter strax under planing vilket ger massor av svall. DÅ är det bättre att de kör i planingsfart och samtidigt håller lämpligt avstånd. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rivaldoo 0 Postad 13 Augusti , 2006 Självklart skall alla visa hänsyn på sjön... Men det finns väldigt många båtägare som anser att de äger sjön och att alla med motorbåt skall förpassas till land. De sitter nästan och väntar på något att gnälla på. Ganska tröttsamt faktiskt. En båt är byggd för vågor och väldigt ofta kommer dessa vågor också den naturliga vägen...Vilka gnäller ni då på? Vädergudarna? Vill poängtera att jag inte på något vis försvarar bristande hänsyn till sjöss men jag tror att våra åsikter om vad hänsyn är går isär. Enligt mig är det brist på hänsyn att köra för nära, att köra för fort i båthamnen etc (allt det vanliga) Men när det kommer till att orsaka lite svall på öppen sjö eller ens i en bred och fin farled är mitt samvete rent. Det är också upp till er att hålla utkik efter eventuella svall att parera. Väldigt få (om några) båtar håller så hög hastighet att man varken ser eller hör när de kommer. Till alla som klagar på fart drar de flesta upp mer svall i 7 knop än vad de gör i 25. Självklart skall man hålla avstånd i dessa hastigheter men jag möter hellre en båt som kommit upp i plan än en som kommer med fören i vädret och skapar jättesvall. Ett tips till alla som inte vill ha snabbare motorbåtar i närheten är att köpa sommarstuga (ej strandtomt) alternativt en husbil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 13 Augusti , 2006 Ha.... det sista va kul Dom kör ju ända upp på land och ibland lite längre och så snarkar dom där när polisen kommer till plattsen. Och ibland så står dom på en klippa på mer än 2 meter över havsnivån och om dom hade fortsatt och haft bra planing så vetif_n hur långt dom hade flugit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gulan 0 Postad 13 Augusti , 2006 Ganska tröttsamt faktiskt. En båt är byggd för vågor och väldigt ofta kommer dessa vågor också den naturliga vägen...Vilka gnäller ni då på? Vädergudarna När vinden viner och svallet är konstant då varken slappnar man av i godan ro eller diskar, då håller man i sig eller går in och lägger sig i förruffen och läser istället! Vi undviker att vara ute på sjön i sånt väder, om det går. Det skall vara bekvämt och trevligt att åka båt och det är det inte när båten rullar och far på sjön som en badanka i barnbassängen på badhuset. Det går inte att undvika svall när det är trångt på sjön, det inser var och en som färdas på det blå. Till och med lilla Gulan genererar svall. Men det finns gott om plats (för det mesta) och med lite god vilja och hänsynstagande så får alla plats utan att förarga sig på någon. Självklart skall man hålla avstånd i dessa hastigheter men jag möter hellre en båt som kommit upp i plan än en som kommer med fören i vädret och skapar jättesvall. Jag har faktiskt också noterat att det oftast är bättre att möta en båt som kommit upp i fart och planar än en som gräver ner sig i vattnet så det har inte bara med fart att göra. Det var det jag menade med att man skall känna till sin båts egenskaper och agera efter detta. Birgitta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser