Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
orven

Lovade en dagbok + mer

Rekommendera Poster

Hmmm. Om man lånar en 25 meters flytbrygga som man bogserar efter sig på tvären?

Borde hålla de värsta fartdårarna en bit bort...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara att se sanningen i vitögat.

Det är klart att vissa kan undra varför jag blir frusterad över idiotiska och helt onödiga framförande av flytetyg.

Det är nämnligen så att jag hela tiden rör mig och då med fiske, eller annan förflyttning och att man hela tiden stöter på oansvariga förare är inte ovanligt (tyvär).

Den ene värre än den andre.

Jag har samtidigt sagt att det är synd om dom som sköter sig för dom blir dragna över en och samma kam.

Om vi tar fartbegränsningarna som oftast är 5 knop, så är det inte många som kan anpassa sig till dessa. Om jag skulle t.e.x. sitta under Marstransdsbron och räkna alla syndarna så hade jag ett heltidsjobb för det finns nästan ingen som håller rätt fart och där skulle polisen lätt fixa till sin budget. Tror att dom skulle kunna fixa till sig fallskärmar som får dom övrigas miljonfallskärmar att blekna.

Tyvär så är det få förunnat att ta ut fallskärmar förutom den inkompetenta regeringen och troligtvis så gick nog pengarna till dessa tjuvaktiga maffisar.

Det jag nämner är bara sanningen och inget annat och som jag tidigare har nämnt, så är det inte bara jag som råkar på dom och skulle alla skriva ner dom episoder dom har varit med om, så skulle nog serven braka ihop.

Sant som det är sagt.

Föresten så rösta på ett mindre parti i år så att maffioserna försvinner och att vi vanligt folk får lite att säga till om och detta innebär att vi kanske kan få lite ordning i landet.

Har vi tur så kommer det någon med lite stake i...21.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Maste

Orven.

Det där med körkort på sjön gör ju automatiskt inte att alla kommer att göra rätt i fortsättningen. Detta ser vi ju på vägarna där även de som har körkort för bil kör som klantar. Dock kan jag inte se att det skulle bli sämre båtförare för att de fick genomgå ett prov där de visar att de kan sjöreglerna. Personligen skulle jag inte våga köra ur hamnen om jag inte visste vad prickar och annat betydde, men det är tydligen inte alla som bryr sig så mycket om det. Tur att de gamla sjömärkena, de som såg ut som kvastar är borta, annars hade säkert många som är ute på sjön i dag utan att ha en aning om vad de sysslar med, kunnat tro att det var en flock påskkärringar som hade störtat. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha kul. Sant som det är sagt.

Fortfarande tror jag inte på ett förarbevis utan att det har rejäla straffpåföljder.

Likadant på land. Beslag ta bil he_._tet för det finns för mycket mördare om man nu får kalla dom för detta.

Köra på fyllan och sedan en klapp på axeln och bilnyckeln i näven när dom har sovit ruset av sig och sedan samma dag så händer det igen.

Fylla och in och nyckeln i näven och sedan tuta - köra - supa och köra ihjäl andra och sedan så är dom ute efter ett par månader efter det att någon knäppläkare säger nu är han (hon) frisk.

Undrar om det är samma läkare som Försäkringskassan använder. Deras läkare kan vara gynekologer och bedömma frakturer och utslitna leder. Dom siar nog i kaffesump eller har någon tomflaska som dom tror är en spåkula, när dom har druckit upp den.

Åter till båt.

Kolla bara token som klöv ekan med familjen som fiskade i förgår.

Ingen sprit, men helt avtrubbat omdömme och likaså han som försökte att ta livet av sin familj när han försökte att klyva någon kobbe ute vid Tistlarna. Dimma ? Nä nä ren och skär idiot och att han inte klöv en annan båt är förunderligt.

Kommer att tro på detta med körkort, när dom beslagtar båten - bilen för kategorin idioter. Amen.

Som sagt det behövs en regering med stake i för nu flödar knarket samt spriten och krimenaliteten ökar och dom så kallade folkvalda bara tänker på sig själva. Höjer sin lön fast dom inget gör. Anfaller gammlingar och sjuka och slåss om deras sista krona o.s.v.

Nä fytt i f_n vilket elände. Ska rösta bort skiten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slappna av lite, Orven!

Jag bad min dotter läsa dina inlägg om idioter, galningar, fel regering etc. Hon undrade om det pågick ett krig därute!

Mitt råd är: Sälj båten och köp ett torp i småland så slipper du kanske möta alla dessa idioter, galningar, knäppläkare med mera som förpestar ditt liv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kors i från f_n.

Din dotter ?

Vad har hon för erfarenhet ? av sjölivet i ett populärt semesterparadis (före detta paradis). Vad har du för erfarenheter.

Ps. Läs allt här nedan innan du svarar. 

Gå in och titta på tråden som kom i dag och visa den för din dotter.

Blev nästan påkörd av båt på land.

Du följer tydligen inte med i och hur samhället fungerar verkar det och kan du inte se paralellerna som jag beskriver, med köra på land och på vatten och att det är straffritt att supa och köra ihjäl folk. Läser du inget ? Hör du inte på nyheterna ?.

Gjorde du det så kanske du såg klarare och därmed också få en insikt i att jag har rätt vilket alla offer och efterlevande kan bekräfta.

Detta med regeringen nämnde jag för att dom är inkompetenta och inget kan, eller vill utan bara tänker på sig och sitt. Vet du inte att dom höjde sin lön med 5000:- i genomsnitt. Vad får pensionärerna som har jobbat och slitet och byggt upp det här landet där du bor i.

Du missar mycket förstår jag men vissa påhopp som görs och inte är befogade ska svaras med samma mynt.  

Miljöpartiet... inga bensin och dieselmonster och bla bla bla. Åker själva runt i drivmedelsslukande monster. Sedan när en av dom (inga namn) får frågan om varför han åker med ett fordon som ingen borde ha enligt deras förespråkande, så svarar han jag har sommarstuga.

Verkar vara den enda som har en sommarstuga i Sverige då det var befogat för honom att gå emot sina motioner.

Kålhuvuden och dit vill du att jag ska flytta ?

Flytta själv och bosätt dig under en gran och be din dotter lära dig att ta till sig innebörden av skrifter och luftning av otrivsel.

Finns inget mer att tillägga förutom, att du kan titta runt lite i trådarna så finner du att jag inte är ensam om att tycka att det är ett helv..e med vissa individer.

Sedan så var det inte jag som började med denna tråden, utan en annan besviken medmänniska, men det kanske du inte har tagit del av ? eller ?.

Sedan att man hänger med och beskriver incidenter är inte heller fel tycker jag och om det bara var en enda stackare som fick lufta sin strupe här, så blev det ganska enkelriktat här på Marinan. 

Sedan (igen) så har du inga öar och böar (nästan inga) där du bor och det tror f_an att du inte blir uppträngd efter berg och klippor.

Troligtvis så har du det som jag när jag är ute vid (t.e.x) Pater Noster för där är det platthav så långt som ögat når (om det inte blåser kuling och ).

Båtar ? Jovisst en massa sådana av varierande sorter, men knappt ingen buskörning. Så har du det troligtvis och därmed inga incidenter förutom, när du ska ut och in i hamnen och där träffar du visst dårarna.

Sedan så är det så här att jag har haft båt (till och från) sedan 1965 och räknar man in kanoter och småekor så har jag haft detta sedan 1952 (ca).

Började redan som sexåring med min kompis morfars båt (eka) så jag har sett utvecklingen.

Ta din båt och åk upp hit en vecka och kör runt lite så märker du snart att jag har rätt..... om du inte kör ifrån problemen som vissa gör och lämnar skiten bakom sig.

Föresten ta och hyr dig en snipa, eller en segelbåt en vecka nästa år här i Bohuslän och för varje dag som du inte råkar ut för något, så tror jag det finns sådan som är med och salar till den dagshyran.

Om du inte gömmer dig i en vik och gräver skyddsvallar så är det garanterat att det händer något och det är inget skitsnack.

Förstår du bättre nu ? (Bara undrar 13.gif\).

Du kan kolla på mina bilder i dagboken och dom ljuger inte och då var jag ute innan semestern

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Korken

Vad menar du??? Skulle inte någons dotter kunna ha erfarenhet av sjöliv?? Hur inskränkt är du egentligen i ditt tänkande?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst RobertLind

om det fanns ett registreringsnummer på alla båtar så tror jag buskörningen skulle minska. en sak att ringa snuten och säga att en vit stor båt körde som en idiot, en helt annan sak om du vet att det var ABC123 (Kalle Karlsson) som ägde båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad beträffar min dotter tror jag att hon är mer båtvan än du.

Sök du efter galningar. Jag tänker njuta vidare. Du är antagligen världens bästa sjöman som blir attackerad av världens värsta busåkare hela tiden.

Gnällgubbe!
Mitt sista inlägg i den här gnälltråden 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter jättebra..13.gif\ men var är polisen ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var du som började med att blanda in din dotter och vara otrevlig din patetiske stackare som inte kan läsa innantill.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst RobertLind

har du någon bättre idé hur man ska identifiera busarna (båtägarna)? har du ett regnummer finns det ju vid en anmälan i alla fall en rimlig chans för polisen att ta ett snack med båtägaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det sommar nu är det sol nu är korven ledsee i ögat...

Kom igen nu, njut av sommaren istället, du lägge rju ner all din tid på detta helt i onödan. Det hjälpe rinte, d eosm beteer sej som idiote rblir bara mer motiverade av sånna som du.

Sen att alla olyckor som sker beror på idioter är ju intressant. Alla kan vi göra misstag och det händer väl realtivt lite på sjön ändå.

Du är nog inte så perfekt du heller tyvärr. Det farligaste är när man själv tror det..

frugan din ser ju ut att tråna efter 40 knops båtarna som blåser förbi 2.gif\

Sen tror jag inte du har det så hemskt som du sjlv verkar tro, jag råka rinte ut för något av detta som du är me dom och JA jag åker max 7 knop själv..

Det blir nog lite vad man gör det till som med allt annat..

Och om det mot förmodan skulle vara så hemska saker som händer dej jämt så skulle jag nog ha flyttat till Sibirien för länge sne om jag varit du..

PS. Klockrent att du berättad eför hela MG vart din båt ligger.DS.

(Modigt gjort...)/Någon som njuter av sommaren varenda dag..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Vid ett tillfälle förra helgen, jag tror det var på fredags kväll så blev jag själv omkörd av en mindre daycruiser på väg in i hamnen (Björlanda Kile Göteborg), Där det är max 5 knop kom de farandes i ungefär 25, in mellan pirarna och efter ungefär 50 meter innanför så drar de ner farten till ungefär 10 (uppskattningsvis).

När jag har förtöjt vid min bryggplats så ser jag polisbåten komma in i hamnen, så jag ropar upp dom på VHF:en, de svarar och vi disskuterar deras intresse just nu. Jag frågade om de var intresserad av en båt som fördes fram lite för fort in i hamnen. Givetvis var deras svar, så då tog jag och angav de som körde daycruisern så illa.

Polisen drog på sirenen genast och körde bort till den brygga jag hade anvisat för dom.

Vad de sa till pojkarna vet jag inte, men de har inte visat sig ute med båten sedan dess.
I en båthamn där det är begränsat till 5 knop så ska man tamejfan följa det oxå, det kan ju hända att Petterssons gamla mor ska till att kliva av båten och upp på bryggan när svallvågorna får båten att rulla dramatiskt mycket så tanten trillar ner mellan båtar och bryggor. Har hon otur så kanske hon tappar medvetandet på vägen ner oxå.

/Wille-absolut inte rädd att ange fartmarodörerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade skrivit ett svar, men det försvann.

Men i korta ordalag.

Frugan trånar inte, utan spänner ögonen i fridstörarna.

Sibirien...nänä. Skicka dit alla knarklangare.

Är en livsnjutare och gillar lugn och ro och önskar att det vore så överallt.

Ligga i en vik och bada - grilla - läsa en bra bok. Tja rent av slappa lite.

Vad min båt ligger. Spelar ingen roll för det jag har sagt är sanningen och är det ingen som tål det så får han komma och säga det.

Perfekt är jag inte och absolut inte livsfarlig för mig själv eller andra.

I vilka lugna vatten huserar du ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med till fullo.

Det är ansvaret och empatin som efterlyses.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Korken

Det var ju kanonbra 21.gif\

Jag vet nämligen att en av mina bryggrannar är överdrivet intresserad av min fru. Jag ska nog ta och kalla på polisen nästa gång han kommer in i hamnen och tala om att han minsann körde som en buse. De håller ju till inte långt ifrån vår hamn, så de kan ju komma på ett par minuter. Trodde faktiskt inte att polisen drog på så stora växlar efter ett enkelt samtal över VHFen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Korken

Det var nog lite ditåt jag wille komma med mitt inlägg! 8.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din bryggranne kan ju inte vara klok. Hade det varit min fru så hade hon nog sagt (om det nu är så att han glor och dregglar) eller frågat om dennes tillstånd för dregglande karar är det värsta hon vet. Skicka fram tanten och förnedra skiten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jojomensan.

Polisen jobbar på tips och tur är det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Korken

Visst jobbar de efter tips, men det är ju ganska naivt att tro att polisen sätter på sirener och stormar fram till en förtöjd båt efter ett VHFsamtal om en påstådd fortkörning från en annan båtägare.

Vad säger föraren (som också har VHF och har lyssnat på samtalet) när polisen kommer fram?

-Hahaha, nä jag körde inte för fort! Och den där Wille, han är nog fortfarande sur på mig efter midsommarfesten, inte konstigt han vill sätta dit mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller till på ostkusten norr om Öregrund och även söder om Öregrund ett per veckor per år.. Om det är lugn och ro du säker så bör du nog lätta upp båten på en trailer och pallra dej hit  21.gif\

Von van Honk eller vad han heter verkar veta mycket han, men han har varken båt eller nåt annat vettigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Maste

Orven.

Det är kanske så att det är detsamma med båtägarnas motstånd till båtkörkort som de bilförare som motsätter sig att bilkörkort skulle tidsbegränsas och tas om ex. vart femte år, att de vet med sig att de saknar den kompetens som ska till för att klara det. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Vi har fått en ny Steve på forumet!! Halleluja!!

/Wille 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Orvar, njut, njut av sommaren och miljön där du har din båt.

Började läsa tråden som snabbt förvandlades till en Gnällgubbes klagan

Finns i vattnen där du brukar vara orven och tycker inte det är så farligt som du skriver. Beror nog på hur man uppfattar situationen och jag njuter av sommaren. Visst blir det guppigt när mycket båt är i farten och en och annan borde kanske gjort lite annorlunda men det ska inte jag sitta och dömma om utan njuter av sommaren och den underbara skärgården runt Sotenäs.

Ibland kommer det båtar somm försöker riva upp maximalt svall och ligger då i 8-10 knop med stora skrov och visst guppar det så att draggen bästan släpper. Bäst är de snabbgående båtarna som knappt ger något svall alls. (de hade inte gått så snabbt om de gjort massa svall (tar kraft)).

Nu på sommaren är det maximalt med båt i hamnarna. Vill man ligga med fullt av båtar runt sig så bör man tagga ned och gilla läget. Vill man ha det lite lugnare väljer man en gästhamn med bommar så får båten ligga ifred och vill man ha det riktigt lugnt så väljer man någon enslig ö.

T.ex. Kunshamn och Smögen är maximalt med båt nu och kommer vara så ett par veckor till. Vill man var där då så blir det en del knökande mellan båtarna, vill man vara där då det är lugnare väljer man tidiga eller senare delen av sommaren då det finns gott om plats i hamnen.

Var och kikade på somamrens party i Hunnebo förra veckan och sedan i Smögen på torsdagen. Jätte party. Trångt som 17 men massor av folk som hade kul. Kan man reta sig på massor men om man ser det från ett annat håll så ser man människor som har kul. I Hunnebo så la vi båten på ett lugnare ställe och tog en kort promenad till våra vänner i en segelbåt i festområdet. 

Så Orvar, passa på att njut, sommaren är kort.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så fort gnällgubben drog in politik i en diskussion om svall förstod jag att han var en avundsjuk bitter man som i brist på andra talanger har som hobby att söka fel hos folk. Samma typ av människor som sitter med örat mot väggen och lyssnar på grannen och klagar så fort stereon åker på.

Näe köp dig ett torp så långt ute i skogen du kan. Där kan du sitta utan att bli störd av andra människor!

PS Gillade speciellt dina antydningar om att man är Mafioso om man har en DC

Konstigt att Alfred Nobel inte gett dig pris alltså!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Elände! Eländes elände! Eländes eländes elände! Eländes eländes eländes elände! Eländes eländes eländes eländes elände! Eländes eländes eländes eländes eländes elände! Eländes eländes eländes eländes eländes eländes elände!

Nä, sälj båten och håll Dig på land. Då slipper Du allt elände...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fel tolkning.

Har aldrig nämnt att någon är maffios för att denne har en DC.

Många som behöver lära sig att läsa innantill har jag förstått.

Gnäller inte bara för att jag är saklig och det verkar vara svårt att fatta detta att jag har inte på något sätt hoppat på folk som sköter sig, utan bara nämner att det finns vettvillingar.

Men då man går till försvar för dessa så får man nog räkna in vederbörande  i denna klass.

Med olika tolkningar och svårigheten att läsa innantill, så förstår jag att en del inte vill vara med och lufta problemet om förekommande idiotiska framförande av båt.

Om man har öron och ögon, så kan man få ut mycket av sanningen via media.

Detta med poletik är att den nu sittande regeringen inte KAN, eller är KOMPETENTA till att ta tag i samhällets problem och då gäller det allt.

Det kommer förmodligen bli samma resultat om någon av dom andra NU konkurerande partier kommer till makten.

Förmodligen så bor du redan under en gran då du verkar vara helt oupplyst.

Du får sätta upp en snittslad stig till granen så att brevbäraren hittar till ditt eremitställe.

Angående min hobby,  så vet du inte mycket om denna då du bara gör antagande och lever i det blå.

Läs innantil och gärna flera gånger så att budskapen går fram så slipper det att bli en massa förväxlingar.

Vet inte om du läste i tidningen häromdagen (under granen)om båtolyckor och att det är den höga farten och inkompetensen som ställer till allt.

Under granen ja... hm... har du en dator där och internet. Eller tar du dig fram till civilisationen och lånar en ?. Finns dagstidningar och nyheter där och jag skulle kunna lägga till ett par länkar här för att hjälpa dig, men efter en stunds allvar så kom tanken, att det är nog bästa att du söker själv för det är en bra hjälp til att övervinna lässvårigheterna.

Läs även vad andra skriver i detta forum och i andra så kommer du nog underfund med att verkligheten kommer att hinna ikapp dig.

Jag förstår inte varför man bara (förmodligen) läser dom sista inslagen för att i stället föja hela tråden och andra trådar om ämnet.

Hade du kollat bilderna som jag tog i Malö strömmar så hade du tigit still, eller är du en sådan som kör någon meter framför fören på andra båtar.

Till dig och alla andra som fortsätter att mala som gamla kärringar.

Läs på innan ni försöker att bravera. 

Ha en skön 26.gif\sommar och kör lungt för det gör jag som du förstår.

Det gäller även dig Pentagubben som hakade på kom med på slutet med samma och uttjade refräng SÄLJ BÅTEN och bla bla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst lpp2

Morrsning Orven

Äntligen hittade jag ditt inlägg. Kul att se bilderna.

Ser att du får stå ut med ganska många kommentarer å dom vanliga idoterna som inte orkar bry sig eller vill lära sig att visa hänsyn har dykt upp i forumet. Frågan är varför några av dom inte vågar lägga upp en bild på sin båt, så man kan känna igen dom när dom kommer farande. Men troligtvis så har dom lånat pappas båt eller så är dom inte äldre än 16 år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...