Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
orven

Lovade en dagbok + mer

Rekommendera Poster

Blev inte så mycket, men tillräckligt.

Blir inte så mycket för det var ingen nämnvärd trafik den veckan vi var ute.

Förmodligen så gick djungeltrumman om att jag skulle skriva och fotografera händelser.

Blir lite bilder i alla fall och i den mysiga gamla Fiskehamnen på Bohus Malmön, så träffade jag en kompis som kom in med sin segelbåt och vi samspråkade lite på kvällen.

När en stolle körde sin styrpullpet lite oförsiktigt genom hamnen, så kom det från honom ”att folk inte kan visa hänsyn”. Han nämnde också, att en dag så hade han haft en större snabbgående båt som låg och tryckte bakom honom i en ränna och ville förbi och när denne fick chansen att klämma sig förbi, så blev det på någon meters avstånd. Denne rev upp ett stort dike som hans båt välte ner i och någon möjlighet att parera fans inte. Han tillade att om denne terrorist hade väntat 15 meter så hade han haft hela havet på sig att busköra.

Själv har jag gjort observationer och har då många gånger inte haft kameran till hands (tar en stund att starta upp och då är stollarna i regel bara ett par prickar i horisonten).

Beskrev för ett par dagar sedan (här) om stollen som stod och hånglade under tiden som han körde slalom genom en armada av segelbåtar och välte dessa åt alla håll.

I marinor och naturhamnar så har det körts med ofog, eller brist på förstånd.

I Fiskebäcks kil så var det ett flertal som inte tittade bakom sin båt och vad denne rev upp. 10 % om man ska hårdra en gräns. Där fanns bl.a. en fet gubbe som var rädd om sig själv, för han var en av dom få som hade flytväst. Denne körde ut med ett rejält svall efter sig och var en av dom värsta i denna hamn.

I denna hamn kom också ett fruntimmer infarandes med en eka (typ) och med gasen i botten. Lade sig en bit från en större båt och enbart med förtamp mot kajen. Försvann i land utan att ha fendrat upp båten som låg och vred sig och skavde mot andra båtar (med motorn).

Man kan skriva en hel bok om rådande idioti, men jag nöjer mig med dessa axplock just nu.

Väl hemma igen, så är vid kärrsön och jag tar mig en tur i gummibåten och tuffar in på områden som jag inte har besökt tidigare. När jag kommer åter och i närheten av min båt,  så möter jag en riktig jubelidiot som kommer runt en kobbe strax framför mig och som med fullt pådrag försöker att lätta från vattnet. Ungefär 20 meter från mig, passerar han och när jag ska försöka att parera dennes svall, så kommer nästa idiot och med kurs nästan mot mig. På denna idiot så står skjortan rakt ut och fladdrar som en flagga under full storm. Som ni förstår, så hinner jag inte parera den första båtens svall och absolut inte den andres som passerade på ca 7 meter. Om jag ska vara ärlig, så höll Gummibåten på att slå runt för vid återkomsten till min båt, så frågade frugan, varför jag bara var blöt på baksidan (nästan hela ryggen och akterpartiet). Det blev skämt om ryggsim och liknande från hennes sida tills hon fick veta vad som hade hänt. Åter till dessa båtar som i hastighetsbegränsat område körde så mycket det gick och bokstavligt talat ”så skjortan stod rätt ut”. Deras färd gick mellan öar, där många båtar hade ankrat och bundit upp sig för natten och smalaste sundet är ca 30 meter och med båtar på bägge sidor. Denna vansinnesfärd, kunde ha slutat med katastrof då dom kunde ha kört på både badande eller sådana som mig som befann sig mellan kobbarna (öar) eller tappat kontrollen och kört in i en hop med båtar. Färden gick sedan vidare förbi seglarskolan och ut genom hamninloppet som är märkt med 5 knop och jag uppskattar nog deras fart till 35 knop.

Om något hade hänt, så hade det troligtvis med allas vittnesmål rubricerats som mord.

Det är vid sådana här tillfällen som man önskade att bensinen kostade 500:- litern.

Tror inte att det hjälper med körkort eller förarbevis, utan det som ska gälla är att beslagtagning av båten och auktion på densamme och överbliven summa efter auktionen skulle oavkortat gå till sjukvården eller liknande. Detta oavsett om flytetyget är lånat, eller obetalt. Pang på rödbetan bara och sedan frid och ro på sjön.

Slutligen eloge till alla som visar hänsyn och har empati och förstånd.

post-19228-1394234719,9341_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slutligen Dansken som ankrade upp vid kärrsön

post-19228-1394234720,4108_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Maste

Ja Orven, fan vet om inte det där båtkörkortet i alla fall hade gjort lite nytta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Orven,

Ja du har fångat en del intressanta situationer på bild och kommentarerna till bilderna förklara det mesta. Kul att du dela med dig av dina foton och kommentarer. Men tänk på att det finns många färska båtägare som inte har förarbevis eller på annat sätt har nån nautisk kompetens. De lär sig väl efter hand men just det där att många åker för nära vid omkörningar och korsande kurs är lite läskigt. Det behövs inte många sekunders ouppmärksamhet förrän det kan smälla. I synnerhet när det kommer en upphinnande båt så kan den som upphinns inte alltid ha ögonen i nacken och ha koll på dessa. Men får verkligen vara försiktig att ändra kurs i såna lägen för vem vet om det är nån som precis påbörjat en omkörning nära ens båt och smack... Visst skall man kolla akteröver innan man svänger men kanske inte alltid man gör om man bara skall korigera kursen lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är tillbaka i dag och kollar lite i datorn m.m.

Hjälper inte med ett körkort, eller kometensbevis. Höll på att bli dränkt och överkörd med gummibåten.

Hade inte kameran med mig och tur va la det för den hade blivit förstörd av saltvattnet som båten fylldes med.

Sticker ut ett par dagar till för frugan har knappt en vecka kvar av sin semester.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Maste

Orven.

Varför tror du inte det hjälper med båtkörkort? Jag förstår inte riktigt varför så många är negativa till detta. Det fordras ju körkort till allt annat som flyttar på sig, undantaget cyklar.

Det är kanske samma som med alla gamla gubbar som hör det där att man borde köra upp för nytt körkort vart femte år. De protesterar då högljutt och anledningen är den att de vet att de skulle inte ha en chans att klara en ny uppkörning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fina bilder.

Måste bara fråga, njuter du något när du är på sjön?

Verkar ju vara minst sagt bitter.

Eller fotades det bara för att bevisa hur dumma motorbåtsförare är?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker bilderna visar en uppsättning situationer med tydligt uppvisat dåligt omdöme från båtförare. Ser ingen bitterhet här.

Är väl bra att få blåsa av sig lite ilska genom att visa upp sina värsta och bästa snapshots.

Det är kul att åka fort, det är irriterande när det är trångt i sund och man inte kommer fram för alla långsamma rundningsmärken med pinne. Men man får hålla i sig och köra som folk i alla fall. Tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut!

Håller med dig.

Men rubriken säger Dagbok, inte Bilder på dåligt omdöme.

Jag försvarar inte på något sätt de som kör för fort i fartbegränsade områden eller kör för nära.

När någon beter sig illa på sjön så försöker jag glömma det illa kvickt, annars kan man ju aldrig njuta.

Sommaren är för kort för att bara åka omkring och hata.

/V8dc

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jojo. Glömma lika fort ?

Ibland hinner man inte glömma då det går i ett och i ett.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gnällgubbe!

Du verkar vara fokuserad på folk som bär sig klumpigt åt. Tänk om vi som bilförare skulle reta oss på folk som kör galet!? Det händer varje dag, och jag är säker på att du ocskå har gjort något dumt. Det verkar som att du söker upp incidenterna...

Jag har aldrig råkat ut för något av det du berättat i dina olika trådar om idioter. Jag måste haft en j-a tur!

Sluta klaga och njut i stället!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo nog kan det vara på platts med ett båtkörkort, men vad hjälper det, när det inte hjälper på torra land.

Häromdagen så rammade en sån där snabbgående sak en segelbåt (som låg still tror jag?). Hörde inte allt, utan bara slutet på nyheten så jag kan inte kommentera detta till fullo.

När det gäller båtkörkort, så kan man undra vad grunderna ska baseras på. Jag kan inte se någon fördel med ett sådant kort, om det inte blir nya lagar i samband med detta kort och då med kännbara straff.

Det låter kanske lite konstigt, men körkortet ska vara bundet till båten som man framför och ägaren av båten ska vara delaktig i dom förseelser som dennes båt orsakar och därmed är det inte så roligt att låna ut sin båt till den typ av marodörer som fullständigt skiter i omgivningen och andras liv.

Vi har inga poliser på sjön som kan övervaka att allt går rätt till och därmed faller detta med körkort. Det är bara allmänheten som kan höra av sig till myndigheten och ev. filma eller ta kort som bevis. Sådana bevis är inget av värde då även en vanlig bränvinsadvokat kan få dom till 0 och ingenting.

Det bästa vore att båten som framförs på ett livsfarligt och otrevligt sätt beslagtages under ett år och ägaren får stå för lagerkostnaden och vid upprepning av idiotkörning så ska flytetyget säljas och pengarna ska oavkortat gå till (typ sådana som har blivit skadade på grund av andras idiotiska framfart eller fyllekörningar m.m.).

Detta oavkortat vem som står som ägare och då blir den som inte har något vett i huvudet skadeståndsskylldig och kanske avhåller sig  för resten av sitt liv med att förstöra för andra omedvetet eller medvetet.

Det som är mest tråkigt, är att sådana som sköter sig blir dragna över en och samma kam och är att likna vid utlänningarna som kommer till Sverige.

En del jobbar och sköter sig. Av dom intagna på våra fängelser, så lär det visst vara 85% som har och är av utlänskt ursprung. Inte undra på att den stora allmänheten drar alla invandrare över denna kam.

Detta har som sagt inget att göra med idiotkörningarna som pågår, men vad jag vill påvisa, är att även dom som sköter sig blir misstrodda, bara genom att visar sig.

Bitter vad det visst någon som nämnde i ett inslag här ovan och på det vill jag svara (här) att det är jag inte, utan jag anser att det ska vara lika för alla och därmed så inkräktar jag inte på någon, eller dennes liv utan  önskar att alla vissar varandra respekt så att lugnet kan infinna sig.

Vet inte om frågan med bitter är för att jag har en snipa och tuffar runt med i stället för ett vrålande monster som bara studdsar omkring och där man ständigt STÅR som UFON och skakar loss njurarna. Saken är den att om jag ville, så skulle jag kunna köpa en båt med en helvetes maskin (eller två) köra som dom ansvarslösa och riva upp svall åt alla håll.

När jag och många andra är ute och åker (fiskar) så vill man ha det lite rofyllt och samtidigt önskar man alla andra det samma.

Om det som nu pågår, fortsätter så kan man lika gärna tälta i en rondell och hoppas på att någon inte kör rakt igenom den med tält och hela sk..en.

Ett sista och för att alla ska förstå, så åkte jag ut med en kompis i förgår för att dörja lite. Han renoverar sin snipa och 25 hästarn skar så han kommer inte ut. Undrar om han också är bitter ? för ute vid nordholmarna så kommer det en Bella eller vad dom heter. Kompisen som sitter där och njuter säger plöttsligt han som kommer där, ska han köra rätt in i oss?. Jag kollar ut och säger att denne har väjningsplikt då han är upphinnande båt och att han kommer in snett bakifrån. Kompisen tittar ut åt alla håll och säger han har ju för he__te hela havet på sig. Va fan ska han upp i röven på oss för. Vet inte säger jag och kollar ut för att se stollen gira ett tiotalmeter ifrån oss och sniker vår akter med 5 meter. Innan så hade kompisen hållit upp fiskeredskapen och viftat att dom skulle hålla ut samtidigt som han skrek ser ni inte att vi fiskar era (cencur5.gif\)

Förbi vår akter åker eländet som hade hela havet på sig och där sitter det 4 personer och bara glor. Vad kompisen yttrade om dessa är inte lämpligt i tryck.

Ytterliggare en episod på hemvägen.

Vi fortsätter att dörja och vid Tonagrundet (strax utanför) ligger det en liten båt och fiskar. Kompisen som sitter där bak med ränndörjen säger plöttsligt va fan ska den där där och göra? Jag kollar ut för jag ser inte genom kapellsidan och ser en sån där snabbgående som river upp halva sjön passera några meter från den som fiskar. Återigen ren idioti för denne som körde gjorde det för djävelskap då han hade hur mycket vatten som helst att köra på utan att störa.

Personerna som fiskade klamrade sig fast i båten som ett par krabbor.

Eländes elände. Körkort? jojo.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Det finns tyvärr en del som beter sig som om de hade samma typ av skygglappar som hästarna på travet, allt för att slippa se det som sker runt omkring.

Om det är så att man blir irriterad över att det finns en hel del båtåkare som beter sig klantigt så behöver väl inte du komma med dumma kommentarer om att han skulle vara en gnällgubbe?

Troligen tillhör du en av dom som man retar upp sig på skulle jag tro isåfall!

Det är ju med den typen av båtar som du har som ställer till det för oss andra på sjön, ta nu inte åt dig personligen, men jag skulle inte med min långsamma segelbåt kunna komma i närheten av det vågsvall som en båt av din kaliber åsamkar. 

Här är ytterligare ett bevis på den oaktsamhet som motorbåtsförare upppvisar.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,861646,00.html

/Wille-oxå irriterad av snabbgående, närgående blådårar i pappas lånade båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Appropå snabbgående och svall så lägger jag ut en bild igen när det går i mitt tycke fort.

Bilden är tagen akteröver i min båt i ca 50 knop.

Tittar man så ser ni att svallet är minimalt.

Vid full gas är det ännu mindre svall.

De som drar mycket svall är inte snabbgående båtar, utan de som nästan planar.

P.s självklart så skulle jag inte drömma om att åka nära någon annan båt i dessa farter D.s

post-3024-1394234729,346_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Jag är mycket medveten om att en planande båt drar upp mindre svall än vad en båt i halvfart gör, det är inte det som är problemet anser jag.
Det är den nonchalans de uppvisar mot långsamtgående båtar.
Man vet ju inte om de har sett mig där jag ligger, det är ett bra exempel på just detta i den länk jag la ut, där påstår de i den snabbgående båten att de inte upptäckte den mindre båten innan det small.
Kan mycket väl ha varit så att de hade ögonen på en plotter istället för att titta ut över rutan och se verkligheten istället.
Ett körkort kommer troligen att medvetgöra den som för fram sin båt på ett mera  vettigt sätt, det finns ju ingen garanti på att det blir så men det kommer säkert att hjälpa till.
Då det i nuläget finns hur många nybörjare som helst ute på de blå vidderna som inte har en aning om vad som gäller för regler.
Det verkar nästan som de tror att alla långsamma båtar ska lämna de snabbare företräde överallt! 

/Wille 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror faktiskt att någon form av körkort är bra.

Men det jag ville säga är just att snabbgående båtar och svall är inte självklart.

Ju mer svall det blir, desto mer oekonomiskt går ju båten.

Och vill man åka fort så blir det inte svall8.gif\

/V8dc, som faktiskt har suttit vid skolbänken för att vidareutbilda sig inom båtlivet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Wille,

Visst finns det motorbåtsägare som inte borde vara på sjön. Flertalet är dessbättre helt okej. Orven tycks råka ut för fler galningar än någon annan om man läser hans andra trådar i samma ämne, därav mitt ordval (gnällgubbe). Nu är det inte bara motorbåtsägare som visar dåligt omdöme. Många, inte alla, seglare tycker att ni är havets härskare och viker inte en tum i möte med en motorbåt, trots motorgång. Jag kan erkänna att under min första säsong som båtägare retade jag säkert upp någon, innan jag förstod att vissa inte gillar vågor. Numera kör jag ansvarsfullt och skulle vi vara i samma farvatten kommer du inte att reta upp dig på mig, om det inte är så att du generellt retar upp dig på just motorbåtar av min kaliber.

...Får en känsla av att det är så.
/Wille-oxå irriterad av snabbgående, närgående blådårar i pappas lånade båt.

Hmm 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Jag retar inte upp mig på de båtägare som beter sig på ett normalt sätt, det kan lika gärna vara en segelbåt som gör fel.
Jag kan själv medge att jag har haft en snabbgående motorbåt långt tidigare i mitt båtägande, men i grunden så är det den mentala biten som det felar i anser jag.
Det finns stollar i bägge lägren, många motorbåtsägare retar upp sig på segelbåtar som de anser ligger mitt i deras väg och borde förpassas någon annanstans. Likväl som det finns de seglare som hatar allt vad motorbåtar är.
Vi är tillbaka till den mentala störning som verkar finnas hos en del båtägare oavsett om det handlar om segel eller motorbåt.
Och givetvis så ska en segelbåt som går för motor behandlas som en sådan, även av dess skeppare.
Det finns säkert de som glömmer detta emellanåt innan de har hissat sina segel.
Det konstiga i allt detta är att när man kommer till en naturhamn så verkar det mesta vara glömt, iallafall tills ankaret är uppe och man färdas frammåt igen.
Ta det lugnt på sjön så både lever och mår du bättre.

/Wille 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta det lugnt på sjön så både lever och mår du bättre.

Jag tar det lungt och njuter varje gång vi är ute.
Lite svall går över efter 10 sekunder så det är inget som stör mig. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Va det mej du menade så söker jag inte upp något utan jag blir hemsökt så att säga.

Får la hålla in med sanningen då, men som jag läste av en insändare, här i tråden, att det var den mentala biten som var felaktig och däri ligger nog hela sanningen.

Lillhagen stängdes ju för ett antal år sedan så det finns knappt någon vård i samhället.

Det verkar som om en del har sina båtar i något litet kärr då dom inget märker eller så kör dom så in i h..v..e själva och då blir dom inte drabbade.

Som sagt det är bara att titta på bilderna i början på denna tråd där en del av verkligheten finns med på foto.

Gnäll va f_n jag beskriver verkligheten och verkligheten är likadan på land och där är jag också hemsökt (tror jag).

Körde hem från hamnen häromdagen och i en kurva med (ingen sikt) omkörning förbjuden och hastighetsbegräning på 50 km. så blev jag omkörd av en självmordsaspirant i minst 100 km eller mer och det var inte bara det att denne var självmordsbenägen, utan han ville nog ha så många som möjligt med sig i graven.

Finns inga ursäkter för omdömmeslösa förare, varken på land eller till sjöss.

Att försvara idiotin är ännu värre.

Om man tittar på det hela så är det faktiskt så att det störande momentet har kommit på senare år, med  vårdslösa framförandet. Om man går tillbaka ca. 5 - 6 år så fanns inte mycket av denna verksamhet, utan alla tog hänsyn till varandra. Det är på senare år som utvecklingen har kommit och då i samband med att folk kan låna pengar och sedan bara bröta iväg utan sanns och balans.

Det enda vattnet dom har sett tidigare har nog varit i badkaret eller något liknande.

Med din båt, så tror jag inte att du upplever dessa oroselement och i ärlighetens namn, så måste även du passera ställen där det är begränsat till 5 knop och om du är laglydig och håller dessa, så måste du ha träffat någon vettvilling ? eller ?

Eller håller du till i en liten pöl någonstanns ?.

Bor du i närheten, så kan du få en lugn dag med mig på sjön 21.gif\ och jag lovar på heder och samvete, att jag inte ska söka upp något.

Det bästa som finns nu för tiden, är att starta tidigt som attan och då är man relativt ensam och vid 11 snåret, när vettvillingarna vaknar så ska man dra sig undan för att sedan trada på kvällen.

Glömde i mitt senaste inlägg med Bellan som kom upp i häcken, att det var en snubbe i 50 årsåldern och jag har tidigare nämnt att det finns rötägg i alla ålderskategorier som har skaffat sig båt, men inte vet vad ansvar innebär.

Många som kör båt tror nog att dom kör bil och vet förmodligen inte om att vattnet kan röra sig.

Till sist. Jag njuter så mycket jag orkar men ibland så får man inte det.

I vår hamn med flera tusen medlemmar så är det oftast snack om denna buskörning och många komentarer har varit det är dags att lägga av för det finns ingen ro längre utan det är bara jobbigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

En liten fråga till Orven, har du din båt i Björlanda Kile Göteborg? med tanke på att du skriver att ni har flera tusen medlemmar? Jag har min båt där.

/Wille 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nix i Nordö hamnen strax innan Marstrand.

Kolla här. Det är inte bara jag som blir drabbad.

http://expressen.se/index.jsp?a=640438

Göteborgsposten

En större motorbåt körde i hög hastighet (24 knop) in i en mindre plasteka med en tvåbarnsfamilj.

Hela familjen föll i vattnet och kvinnan förlorade tillfälligt medvetandet. Samtliga fördes till Uddevalla sjukhus.

Läs mer http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=10

Olyckan hände visst i Nösund. Kanal och 24 knop. Återigen en badkarsgubbe.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Orven, den länken la jag ut lite längre upp i denna tråden.
Förresten så övernattade jag i Nordöhamnen en natt i förra veckan på hemresa neråt.

/Wille 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Synd. Vi hade kunnat ta en öl och grilla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Det går fler tåg som det heter, jag går norrut senare i veckan igen, jag 2 veckors semester kvar.

/Wille 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åker åker till lappland nu på torsdag med ett flyttlass.

Hjälper en kompis som har köpt en gård.

Ligger i Norra hamnen H 150 och är nog där över helgen.

Göttegris som har 2 veckor kvar.

Ska bli varmare igen om man ska tro siarna på vädertjänsten.

Ska knoppa nu och slå igen mina blågröna   Nattinatt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på Er!

Tror att båtkörkortet i alla fall kan ha viss betydelse på den kategori vildar som kör omdömeslöst just pga att de inte kan minsta lilla väjningsregel. Om man som mig är nyutexaminerad och även någorlunda ny på vattnet så visar jag nog hänsyn lite i överkant många gånger trots båt kapabel till 40knop.

De som vill lära sig nåt på utbildningarna kommer nog att visa hänsyn. Den som däremot ser körkortet som ett nödvändigt ont tenderar nog till att rucka på både sjöregler och hänsynstagande.

Vid senaste båtturen svor även jag högt och tydligt då jag mötte en 26fotare i ca 20 knop på innerkurva i farleden. Trots 200m fritt vatten till höger om sig så lämnade han 5 m utrymme till mig precis så att jag fick plats mellan honom och pricken. Ja, det var en MAN vid rodret, dock inte pappas pojke då han var i 40års åldern. Dessutom hade fanskapet den goda tonen att vinka åt mig då vi möttes.

Detta är ändå ett ganska så ovanligt beteende här i norra Vänern tycker jag. Det var bara den 3:e idioten jag sett till denna sommar.

Mitt stora hatobjekt för tillfället är för tillfället landbaserat.

Alla dessa EU-mopeder som kör som små bålgetingar i 60km/timme, ivrigt trotsande alla trafikregler som finns!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den lilla pölen jag håller till i är ett av världens mest trafikerade vatten, Öresund, den smalaste delen.

Självklart händer det saker här också. Förra sommaren var jag och en segelbåt på väg in i hamnen när vi möttes av en galning som drog på full gas redan inne i hamnen och var nära att köra på mej. Vi hade ett snack med honom ett par timmar senare. Han gör nog inte om det. Annars är det ganska ovanligt med händelser som du beskriver.
Danskarna däremot visar ingen hänsyn alls. När man ligger för ankar 30-40m utanför stranden på danska sidan kan kan räkna med att bli förbikörd på nära håll av vattenskidåkare etc. Men som sagt, lite svall går över på 10 sekunder och jag stör mig inte på det.
Där du är verkar alla köra som galningar, är det verkligen så? Jag tror inte det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...