Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Teddeh

Göteborg - Vänern

Rekommendera Poster

Hej vänner,

det finner sig så att på fredag jobbar jag min sista dag innan semstern!

Jag och sambon hade tänkt att, istället för att dra över till Danmark som vi brukar, skulle vi åka åt andra hållet. M a o innåt Sverige, närmare sagt Vänern. Vi behöver dock lite upplysningar från er här på siten som åkt den del av blå bandet förr.

* Hur många slussar är det mellan Göteborg och Vänern och vad kostar slussavgiften?

* Sjömackar på vägen? Tankar naturligtvis fullt i Gbg, men vill nog fylla upp i Trollhättan/Vänersborg innan man ger sig ut på innanhavet.

* Tips på sevärdheter? Vi har tänkt oss dagsetapper. Först Göteborg-Trollhättan, sen Trollhättan-Kållandsö (Läckö Slott). Och sen vet vi inte riktigt. Förslag mottages varmt!

* Andra tips och synpunkter?

Tack på förhand och trevlig båsommar på er...

//Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har lite info?

(Om inte annat är ju detta ett bra sätt att se till att tråden ligger kvar bland de översta)

//Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slussar finns i Lilla Edet, Trollhättan och Vänersborg sen börjar stora sjön =) avgift har jag inte koll på tyvärr.

Sjömack finns i Vänersborg efter första bron (innan tågbron).

Sevärdheter, är du på genomförd under helgen som kommer så passar det perfekt att stanna till i Trollhättan, Fallens dagar som drar mycket mycket folk drar igång på Fredag. Finns hur mycket som helst att titta på och lyssna på eller bara njuta av allt folk som är ute och rör sig. Fallen som släpper på vatten eller ja välj själv http://fallensdagar.vastsverige.com/templates/default____2154.aspx

Ha en underbar marinsemester !

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nån mer som vet om t ex sjömackar i södra Vänern. Vad kostar slussavgiften och var betalar man den. Man kanske kan betala i förskott för alla samtidigt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
www.gotakanal.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Provade att ta båten själv i Göta älv mellan 17-28 juni i år.

Funka perfekt. Enkelt.

6 slussar. En i Lilla Edet, 4 i Trollhättan där du även betalar slussavgiften, samt en i Vänersborg.

Slussavgift sker i Trollhättan (oavsett om du kommer S eller N-ifrån), vid den 5:e slussen S-ifrån. Priset för två slussar eller flera är 730:- i enkelriktningen.

Bunkra drivmedel gör du i gästhamnen, Vänersborg. Betalta gör man med vanligt betalkort i kiosken.Självklart kan du bunkra allt på denna plats.

Sevärdigheter i Vänern (förutom Läckö slott):

Spiken, fiskeläget nån distans V Läckö slott,

Sjötorp, slutmålet på Göta kanal,

Kristinehamn med bl.a. Picassoskulturen

Djurö med dovhjortarna och fantastisk natur

Lurö skärgård (med bl.a. Aspholmen, Ekenäs, Stenkaka mm allt).

Klicka dig vidare i vänster marginal så finner du det mesta om Göta älv,

http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____356.aspx

Lycka till

Mvh

Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan var Göta älv inte Göta kanal.

Mvh

Laand

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det fanns en tråd med samma rubrik som din för ett tag sen http://www.maringuiden.se/forum/;thread=94086

Länken till Göta Kanal är nog intresant i sig men för Göta Älv, den sträcka du frågar om är nog sjöfartsverkets hemsida bättre http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____1133.aspx

I övrigt vet jag inte så mycket om Vänern. Har gått där några ggr, men det är länge sen. Runt Kollandsö finns et trång och fin skärgård. Fick vid ett tillfälle ett specialkort som jag har i mina gömmor någonstans. Vid Trällevarvet har jag legat nån gång med båt, men däremot har jag varit där och arbetat många gånger men då kommit landvägen. Det är ju inget ställe man gårtill om man inte har nån anknytning dit. Spikens fiskeläge kanske kan va nåt och Läckö slott förståss.

Norr om Kållandsö upp mot Värmlandsnäs ligger Lurö skärgård.

Det finns säkert nån som kan hänga på och ge en mer levande beskrivning av sin del av vårt stora innanhav.

tommy 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DALBERGSÅ, en pärla om det är skvalpigt

mellan Hjortgrundet och Vänersborg.

Har tvenne ggr. sökt lä där för kuling, att komma in i ån var en lisa för själen.

Rekommenderas

post-571-1394234725,7815_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en bok (häfte) sem heter Väner Points som säljs av bla båttillbehörs handlare runt Vänern. Denna innhåller utdrag ur sjökort med anvinsingar för bra naturhamnar, waypoints tabeller mm.

Kostnad ca 200-300kr. En mycket bra bok.

/ Tomas B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla fina tips. Ännu en gång visar sig detta forum vara en outtömmlig källa till information. Vi kommer säkert få en underbar semester.

Trevlig båtsommar på er!

//Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...