Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
Lischke

Roddbåt anpassad för 9,9 alt. 15 hk

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har en motor men ingen båt, för att råda bot på detta så ska jag skaffa mig en roddbåt har jag tänkt.

Kraven jag ställer på den framtida båten är att den ska vara snabb med en 9,9 alt 15 hk motor, samt vara sjösäker nog för att kunna framföras i öppna vatten, en skärgård t.ex. under icke idealiska förhållanden.

Jag tänker köpa den begagnad. Den får mycket gärna vara billig också.

Kan någon tipsa mig om en sådan båt?

MVH

Carl

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Höga Rodd 430 innan jag bytte upp mig. Den hade förvisso tillägget med styrpulpet men det var extrautrustning.

Den var bra att ro, stabil vid låga farter och är anpassad för max 10 hk, har jag för mig.

Allt är ju beoende på vad Du tycker är snabbt nog men med min 20 Hk mercury åkte vi i 19 knop, men då var det vingligt.

Gick bra upp till cirka 14 knop. Du kan se mina kommentarer i min sjöbod.

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Har haft en Mix Buster, alu-båt med en 9,8 Hk motor. Gick riktigt bra i sjön med 2-3 pers ombord, ingen aning hur fort dock. Båten är godkänd för upp till 15 hästar o då bör det flyta på ännu bättre!

Lycka till!

MVH

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ser ut att vara en mycket bra båt. Vad kan en sådan begagnad kosta?
Det finns inte många på blocket just nu... Det kanske är för att de är så bra? smiley-tongue-out.gif\ 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!
Vad kostar en Mix Buster tror du? Den ser ganska flatbottnad ut, är den det?
Ha det bra! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En begagnad som såldes av mig (2005) kostade 21000:- med en Mercury 20 Hk från cirka -80. Då var båten en 2004 som ej var satt i sjön så den var ny.

Köpte den utan motor för 16500:-

Ring 0240-74040 och kolla om de har några HR 430 i lager. Båtshopen har HR som huvudmärke

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Ryds 405 med Yamaha 9,9 hp.

Kanonbåt för inomskärsåkning om man inte är mer än 2 pers ombord. Sen får man räkna med att den plana bottnen gör att det stampar rejält och går lite blött i sjögång.

Billigare i drift får man iaf leta efter :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag sålde min Mix Buster för 19.000:- med en 9,8 Hk Tohatsu (OBS! Ej möjlig att trimma till 15 Hk) från -02 tror jag det var. Tror att det var lite för billigt men man behöver nog inte betala så väldigt mycket mer, framför allt med lite äldre motor.

MVH

Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Är du ute efter en båt som man både kan ro och köra för motor så föreslår jag en Smögen 45:a
En idealisk båt på alla vis, du kan ha den i öppen havssjö utan att du behöver bli speciellt blöt om fötterna, du kan ro den om du har slut på soppan. De finns som begagnade på blocket emellanåt.

/Wille 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har en HögaRodd 430 som jag ska sälja nu i Augusti. Får min styrpulpet levererad då :) 

Har haft en 15 Hk på men håller med ett av inläggen, upp till 14 knop går det bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!
Tack för alla svar!
Nu blir det lite rörigt med alal båtar, jag kan precisera mig lite, så kanske någon kan ta fram dne ultimata båten?

Jag är alltså ute efter en snabb och säker roddbåt som tål viss sjögång. Båten kommer att användas till allt möjligt, från korta turer till riktiga långturer, då man måste kunna möta olika typer av väder utan att stanna. 
Jag är lite intresserad av Crescents båtar, någon kanske kan berätta vilka modeller man ska akta sig för? Crescent 415 ska visst vara en höjdare, så den har jag letat lite efter på blocket. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...