Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
cyberknutte

Förslag på båt som rymmer 2st barnfamiljer på en badtur?

Rekommendera Poster

Hej,
Jag har aldrig haft båt men eftersom vi har flyttat till en plats nära havet (Österskär/Åkersberga/Stockholm) så börjar man bli väldigt sugen.
 Vi är en barnfamilj med 3 barn i åldrarna 2-5år. Vi vill kunna åka på dagsutflykter, blir det övernattning så får det ske med tält.
Vi vill gärna kunna ta med vänner med barn på båten så då kan det bli 4 vuxna och 6 barn plus lite packning som skall med.
Båten måste även fungera för vattenskidåkning.
En båt som jag själv funderat på är Buster Magnum. Kan den passa för vår användning? 
Finns det andra bättre alternativ?

Prisklass 100 - 300 kr. Både beggat och nytt är intressant. 

// Andreas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag tycker du är inne på rätt linje. En Buster Magnum kan vara en fin förstabåt. Oöm och i ditt fall många sittplatser, godkänd för 8 personer. Välj om möjligt den nyare modellen och 150 hk 4-takt. Med större motorer drar försäkringspremien iväg rejält. Finns några Buster Magnum av nyare modellen för 300-325 tkr på blocket. Båten väger 880 kg (utan motor, batteri och bensin osv) så den är trailerbar. Båtupptagningsvagn kostar inte så värst mycket och det är en bra investering för vinterförvaring sen. 80 km/h bromsad trailer är betydligt dyrare.

Kolla på den Buster Magnum med Yamaha F150 4-takt som finns på blocket. Kanske går att pruta ner något. Kolla att kapell följer med för det behövs.

Kolla sen vad det blir i försäkring på en sån båt - bli inte förvånad om det blir en årspremie på uppåt 7-10 tkr (varierar lite med vilken självrisk du vill lägga dig på och stöldförebyggande åtgärder). Men tänk på att en sån här båt blir ganska stöldbegärlig.

En nackdel med Magnum är att den inte har nån bra badplattform i aktern. Men jag har för mig att det finns nån löstagbar sidohängd badbrygga som tillbehör till Buster båtar. Du får kolla upp t ex i Busters tillbehörskatalog som finns på deras hemsida. http://www.buster.fi/?id=664

Tester av Buster Magnum hittar du även på deras hemsida http://www.buster.fi/?id=699

Om du köper en sådan Buster Magnum tänk på att den har fartresurser uppåt 40 knop med 150 hk. Om ni skall åka så många i båten som du nämner behöver du en del motorkraft. Eftersom du inte haft båt förut så ta med nån båtkunnig kompis de första turerna. Navigering kanske du kan även om du inte haft båt själv förut, om inte gäller samma sak här - ta hjälp an nån kunnig i början då det är säkare. Du lär dig visserligen själv allteftersom men det är bättre att få råd och tips av nån erfaren i början. Du kan i vinter ta förarintyget om du har lust/tid att förkovra dig. Då har du nästa säsong bra kunskaper att ge dig ut på lite längre turer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har bara en sak till att tillägga till Bossee:s förslag. Om Du nu ger dig på båtlivet så är det beroendeframkallande...:-)

Du kommer snart att veta vad Du vill ha för båt när Du har köt en säsong och då står sig Buster bra i andrahandsvärde. Välj hellre någon välkänd tills dess att Du har koll på behovet. Det kommer ju en båtmässa i Sthlm där Du kan titta. HAr för mig att det är stora båtar i höst och normala båtar på våren.

Hittar Du någon båt som Du är intresserade av så starta en tråd här på MG så få Du säkert synpunkter från likasinnade.

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

eller en Hape twister 590 eller 650,billigar och starker en buster

en ny 590 med 115 hk och trailer far du för 285000:-

Mvh Herman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Hade samma funderingar för ett halvår sedan. Tittade runt på allt möjligt som buster, rib, daycruisers, mm. Jag fastnade för Ryds 568 som är en lite större styrpulpet som går fantastiskt mjukt i sjön. Höga fribord gör den till en trygg och säker familjebåt. Jag köpte den med Mercury 115 EFI 4-takt som är den största tillåtna effekten. Detta gör att man cruisar runt fint i 25 knop på drygt halvgas. (toppfart 39-40 knop)

Sedan är den perfekt att lägga till med vid ex ständer osv pga. att utombordaren bara är att tilta upp. Med en inombordare blir det mycket krångligare.

Båten är dock rekommendrad för max 6 pers (vuxna) Kanske i minsta laget? Buster Magnum är för övrigt en riktigt bra båt som kanske ändå passar bättre när ni är 8 personer.

Grymt nöjd med denna båt.

//Mac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,
Jag glömde skriva att det är till nästa säsong som jag räknar med att köpa en båt. I år blir det bara att fundera på vad jag skall ha.
Har även planer på att gå någon sorts kurs innan jag köper båt, känns tryggast så eftersom det alltid kommer att vara barn inblandade.
Har ni något förslag på en kurs/utbildning man skall gå? Navigering och  säkerhet är viktigast men även andra mer praktiska saker (knopar?) är av intresse.
Jag känner tyvärr inte en enda båtmänniska så jag hoppas att det finns någon bra kurs där man kan få en bra start på båtlivet.

// Andreas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla på Medborgarskolan, det tar hela hösten att gå kursen en gång i veckan med examen till jul.

Försäkringsbolagen tycker också att Du skall ha förarbevis för att DU skall få lite billigae försäkring. (10-15% avdrag på premie)

Sedan börjar Du titta på annonserna i slutet av September då båtsäsongen närmar sig sitt slut. Då börjar folk inse att det skall vinterkonserveras med mera.

Du skall dock se till att få provköra båten, i synnerhet om den är begagnad så att allt fungerar.

Alternativt så börjar du förhandla med en båthandlare i Oktober så att du kanske kan nyttja sista årsexemplaret osv eller att handlaren kan beställa i förväg.

Jag tjänade 10% på att beställa på hösten och hämta den på våren.

Lycka till.

//Calle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ryds 568 GT verkar riktigt trevlig och har ett bra pris. Måste åka och kolla på en sådan tror jag. Storleksmässigt kan man väl jämföra den med Buster XL som är bra mycket dyrare.

Finns det några alternativ med inombordare eller blir det för dyrt?

// Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Den finns med inombordare men jag valde utombordsalternativet eftersom den väger lite midre (möjlighet att köra på trailer), går lite bättre, billigare service och lättare att lägga till vid stränder osv.

Dock är inombordsalternativet billigare i försäkring men det skiljer ändå inte mer än c:a 1500 per år.

Det ser även lite tufft ut med en fet utombordsmotor :):)

//Mac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...