Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
Danne77

Laddproblem, Johnsson 90 -87

Rekommendera Poster

Har nyss käpt en båt med en Johnsson 90 hk av lite äldre årsmodell. Problemet är att den inte laddar. Har exakt samma polspänning över batteriet oavsett om motor är av eller på.

 

Jag misstänker att detta är något som uppkommit under vinterförvaringen eftersom förra ägaren var helt främmande för problemet (Konstigt va?!)

 

Har fått höra att det kan vara en spole som bränt eller likriktaren. Själv hoppas jag på att det är oxid på kolen/borsten eller likn. Tänkte plocka av svänhjulet för att kolla. Är det någon som har tips eller vet hur man går till väga om man plockar bort svänghjulet. Skall det märkas upp eller liknande för att inte förstöra tändinställning e.d. Vad skall jag leta efter?

 

Tacksam för all hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svänghjulets possition på vevaxeln bestämms antagligen av en krysskil, men det skadar ju inte att märka med en tuschpenna.

 

Jag tror inte att du har några kol utan förmodligen bara permanentmagneter i svänghjulet som genererar laddning i spolar som sitter fast monterade i motorn. Förmodligen har regulatorn, likriktarbryggan eller någon/alla spolarna sagt upp sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bra en av spolarna som är till laddning; de andra är för tändningen. Men det är helt rätt att det sitter permanentmagneter i svänghjulet som tillserar att magnetiseringen av spolarna sker, så tillskillnad från en bil eller inombordare har du inga kol. Det troliga är att likriktarbryggan sagt uppsig; brukar vara det problemet (ser ut som en rund klump inguten med ett par gula sladdar från, där två sladdar går upp under svänghjulet via en kontakt. Lossa den kontakten så kan du ohmmäta spolen och se om det är avbrott i den, skall vara nästan kortis, sådär en 5ohm ung.
 
Mvh Magnus 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen.

 

Skall testa och mäta. Om jag har fattat rätt så skall jag lossa kontakten från magneten i svänghjulet med de gula sladdarna och mäta på den sidan som går in i klumpen/likriktaren och då få ut ett lågt resistansvärde men inte en ren kortis.

 

stämmer detta? Om jag inte får ut något värde så är det spolen som är kass och den kostar troligen ett par tusen. Om man skall byta den, var sitter den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är på den sidan som försvinner upp i svänghjulet du skall mäta.

 

Om spolen kostar ett par tusen så skicka upp den till mig så kan jag linda om den för hand åt dig för halva priset av vad en ny kostar, eller ännu billigare. (beror ju lite på exakt vad den kostar =))

 

Eller så lämnar du in den på närmaste verkstad för elmotorer så får de linda om den.

 

Jag lindade om min tändspole till en albin 0-2 förra veckan.

11000 varv med 0.08mm tjock koppartråd tar lite tid. =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...