Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
Hassus

Utombordare vs Inombordare.

Rekommendera Poster

Jag sedan en tid tillbaka funderat på att köpa en båt. Jag har tänkt mig en daycruiser i 6 metersklassen som ska gå i Göteborgs skärgård. Vad jag nu funderar på är om jag man ska välja inombordare eller utombordare.

Vilken är:

mest driftsäker,

har lägst bränsleekonomi,

har lägst underhållskostnader,

roligast att köra,

m.m.

Jag har pratat med fler båthandlare och får bara olika svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle välja en utombordare, går billigare och det blir mycket billigare vid haveri.
/ Dennis 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välj innombordare p.g.a lägre försäkringspremier (stöld) samt mer tyngd i båten = bättre sjöegenskaper. Dessutom upplever jag inombordaren som tryggare men det är ju subjektivt.
Vad det gäller driftsäkerheten är det moderna fyrtaktarna nog lika bra som innombordarna men tvåtaktanarna sämre. Bränsleekonomin leder nog utombordarna idag om du inte väljer diesel. Underhåll leder utombordarna så länge som det inte handlar om större fel. (utombordaren är billigare att serva)

Roligast att köra... Det beror på vad man gillar; men jag uppskattar ganska goda fartresurser med lågt varvtal = samtalsvolym på buller = stor motor Skitsamma om det är innombord eller inte, åka fort på plattvatten = utombordare 

Mvh Magnus 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...