AndM 0 Postad 17 Juli , 2006 Hejsan alla!Tacksamt om ni kan svara o berätta, o är hjäpsamma. Jag har funderat på länge att skaffa träbåt. Jag kan bara hantera båten; att köra och tanka i motorn, inte mer.Jag måste lära mig om mer... mkt mkt mer... Jag behöver bara att samla in info från era imponerande erfarenheter... Jag tror att det kanske bli campingbåt eller motorseglare, pris runt 15-30 000 kr. Vad borde jag tänka på när jag köper innan. T.ex vatten/fuktskador... Om det är olagad eller omålad båt i hela året, är det rätt att det kostar 15 000 kr? Hur vet man?? Hur bedömer man priser på rätt nivå Tänk om säljaren grundlurar mig, t.ex han målade fint i botten, där under finns grov fuktskada Finns det nåt bra böcker?/Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Slingerstigen 0 Postad 18 Juli , 2006 Hej Anders Visst är det något speciellt med en träbåt. Jag har själv en 27 fotare och jag upplever inte att jag behöver lägga ner mer tid på den än mina plastbåtsvänner. När det gäller ett köp och dina erfarenheter av en träbåt är minimala bör du se till att du får tag i en båt i bra skick. Betala hellre lite mer för en båt som är bra i skicket än en med en hel del arbete eftersom det ofta krävs både bra lokaler, kunskaper och en hel del med fritid innan den kommer i sjön. Undvik att köpa en träbåt som det ska bytas akterspegel på eller att skrovet är i behov av en renovering. En träbåt som är i bra skick kräver inte mer tid och arbete än vad en plastbåt gör. Sedan ska du gå med i en båtklubb som passar dina intressen och där det finns träbåtsägare som kan dela med sig av sina erfarenheter. De flesta träbåtsägare har sin båt som en hobby och tillbringar mycket av sin fritid i en gemenskap inom klubben och delar gärna med sig av sina kunskaper över en kopp kaffe. Sedan ska du noga tänka igenom hur du kommer att nyttja båten ex. dagsturer, långfärder, insjö eller öppet vatten osv. så att du får en båt efter dina behov och inte motsatsen. När det gäller böcker osv. gå in på WWW.trabatsakuten.nu där hittar du det mesta som du söker, bra bilder som inspirerar, boktips, frågor och svar mm. Lycka till. MVH: Orrskär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndM 0 Postad 19 Juli , 2006 Hej OrrskärTack för svaret o råden.Jag kommer att båten ligger runtom Nacka nånstans, så det är havet. JAg kommer åka runt stockholms skärgård... Det borde vara tåla mot salt juh, eller hur? Och båtens stryck?Jag har inte båtklubben, vilket det är lite svårare för mig att få reda på olika saker. Jag ska ansöka till båtklubb i höst. Jag är medveten om att det måste finnas båthuset, för att kunna renovera eller laga inomhus. Jag önskar at jag köper redan, men ett problem: vart ska båten stå..Jag ska köpa båten i höst iaf, för det blir mkt billigare då. Jag har kollat trabatakuten-hemsidan. det verkar bra. MVH Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pekivan 0 Postad 7 September , 2006 hej är du sjukt osäker på båtens skick så anlita en besiktningsman. är nog hyfsat lena mot plånboken och kan vara skillnaden mellan liv o död http://www.batbesiktningsmannen.org/ sen tycker jag att du, som färsk båtägare, ska prenumerera på Praktiskt Båtägande. I mitt tycke den bästa båttidningen på marknaden. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 182 Postad 8 September , 2006 En kanonbok är Thomas Larssons bok på ämnet. Sök på någon nätbokhandel. Satsa på en fin båt, det är inte ett så enormt jobb att underhålla en fin båt. Att renovera en dålig båt kan vara lite väl mycket arbete. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kotten 0 Postad 18 November , 2006 Nämnda bok av Tomas Larsson är väldigt bra, och så kan man alltid plåga andra träbåtsägare med intrikata frågor. Om det går fullständigt åt skogen (eller botten) så vet du en massa till nästa båt, för en riktigt stor fördel med träbåtar är att de alltjämt är mycket billigare än sina systrar i andra material. /Kotten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser