stefan2 0 Postad 17 Juli , 2006 HEj. den säkringsbox som sitter på motorn på AQ140 har 4 säkringar, denna kostar 320 kr d.v.s. 80 kr per säkring!?. någon som vet vilken ampere dessa är på och någon kunnig kan svara på om det är möjligt att montera vanlig säkringsdosa, så kallad hängsäkring. Mvh Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hulten 0 Postad 17 Juli , 2006 Jag har en AQ140A i min båt men bara en säkring på motorn. Denna är på 30A. Finns en säkring till drevlyften också men den sitter för sig. Vad är dina fyra säkringar till? Bild? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plarsa 0 Postad 17 Juli , 2006 Tjenare ! Jag har sett denna säkrings lösning. Den spänning som motorn behöver under gång är inte så stor. Motorns förbrukare är tändspolen och instrumenten. Jag gissar att en 20amp säkring räcker. MEN om man tagit spänning från tändningslåset till att driva lanternor,stereo... mm så belastas denna säkring också. Denna lösning anser jag vara helt felaktig, om det blir fel i lanternorna så att säkringen går kommer också motorn att stanna. Inte vidare bra. För att komma runt denna svaghet har jag byggt upp mitt elsystemen enligt följande. Spänningen in till motorn matas av en 10amp automatsäkring. Till övriga förbrukare har jag dragit fram en kraftig pluskabel. Pluskabeln går till ett relä som styrs av tändnings låset. Efter relät delas spänningen upp på en list av automatsäkringar. Som i sin tur matar förbrukare så som trimplan,lanternor,radio mm.Vinsten med detta är att båten inte kan få en total blackout. Om det blir problem med trimplanen kommer dessa sluta fungera medans motorns funktion är oförändrad. Nu till den kortaversionen av svaret: Ja du kan montera en säkrings dosa, prova med en 30amp säkring. Glöm inte reservsäkringar. Om alla dina säkringar gått sönder kan det bero på ovanstående. mvh / Plarsahttp://ockelbo.plars.org Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hulten 0 Postad 17 Juli , 2006 Kan tillägga att min motorsäkring vibrerade av vid en båttur. Alltså smälttråden hade en spricka, den hade ej löst ut så det var svårt att se. Detta resulterade i att motorn dog mitt ute på sjön, precis som om någon vridigt av tändningen. Monterade en ny säkring och åkte vidare. Min båt har, precis som Plarsa skriver, alla övriga förbrukare kopplade för sig. Ej via tändningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stefan2 0 Postad 19 Juli , 2006 Bild på säkringsbox, bör väl vara på alla AQ140? för övrigt så är mitt elsystem kopplat så som ni anger, är väl vibrationer som gör att säkringar går. Har köpt en ny och på denna står det 15A max så det bör väl vara den säkring som skall användas? ha de Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hulten 0 Postad 19 Juli , 2006 Tjena igen Hittade samma säkringshållare i min instruktionsbok. Den verkar ha fyra stycken EJ utbytbara glödtrådar. I instruktionsboken står det att man ska, återkoppla systemet genom att flytta kabelanslutningen till nästa kontaktuttag, om en säkring löst. På min motor saknas denna raritet och är istället ersatt av en modernare flatstiftssäkring. I min sitter 30A men det står som du säger 15A i boken. /H Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellcraft19 1 Postad 20 Juli , 2006 Du hittar manga sprangksisser hos Doug Russell Marine: Vill du ha bra manualer sa rekommenderas kop av antingen Selocs eller Clymers shop manuals for Volvo Penta. Kostar lite (ca $30) men det ar snabbt intjanat. Vad galer era system, sa skulel jag kika pa vad kablarna klarar och sen satta in en (eller flera) automatsakringar som Volvo gjort pa senare modeller. Har sjalv en 40A huvud sakring som matar allt och haller pa att dra ytterligare en krets for matning av forbrukare, dvs sant som inte dirket har med motor att gora (mera typ inveters, belysning, PC, etc). Om det ar nagon som soker (automat)sakringar, sa kan jag fa tag pa begagnade (skrotade batar) for ca $10/styck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser