pkno 0 Postad 17 Juli , 2006 Har en VP MD6A från 77, helrenoverad 00. Martec sjövattenkylning. Har gått utmärkt till igår. Då blev den riktigt varm. Spelade ingen roll om det var höga eller låga varv även om den blev varmare fortare vid höga varv. Kommer kylvatten ur avgasröret, inga linor el dylikt i drev/propeler, ingen skit i sjövattenintag vad jag såg, kylvätska i expansionskärlet. Bytte impeller (orginal) som vanligt i våras. Är tacksam för förslag på felsökning jag kan göra innan jag lämnar in motorn till proffsen. PK Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svinninge 0 Postad 17 Juli , 2006 Hej Petter Det sitter en liten elektrisk cirkulationspump som cirkulerar glykolen genom motor och sötvattenkylarens värmeväxlare. När du slår på tändningen till körläge utan att starta motorn så skall det surra om cirkulationspumpen och komma glykol ur avluftningsslangen precis under locket på expantionskärlet. 1.Finns det ström fram till den? Har det gått en säkring? Har någon kabel lossnat bakom instrumenttavlan el därifrån den tar sin ström? 2.Har du el någon annan varit och skruvat på motorn? Och tyckt att cirkulationspumpen sitter löst i sin hållare. Det skall gå att vrida den med fingrarna ,för att om man drar fast den ordentligt så kläms den Ihop och kan inte snurra. 3.Cirkulationspumpen kan ha tagit förtida pension också, då är det bara att byta ut den mot en ny likadan. Ta ur termostaten ur motorn och lägg den sedan i en kastrull men kallt vatten som du sedan kokar upp på spisen,du skall ha en termometer så du ser vid vilken temperatur som den öppnar vid.Låna frugans digitala stektermometer. Det står oftast på vid vilken Temperatur som den skall öppna. En annan sak som kan ge kylproblem är avgaskröken,den är ju fortfarande sjövattenkyld. (men det brukar komma lite mera smygande). Börja med detta. Mvh Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pkno 0 Postad 22 Juli , 2006 Stort tack för hjälpen. Det var en ärgad säkring som gjorde att cirkulationspumpen fungerade dåligt. Nu verkar allt fungera. PK Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser