kankonkan 0 Postad 17 Juli , 2006 Hejsan! Har ett gammel-as till Yamaha 55 från -78 som inte går bra. Har nyligt bytt CDI(inköpt från www marineshoponline.de förresten för 1500:- klart i sverige). och startat upp den från att ha stått i x-antal år. Vet inte hur länge då jag fått båt och motor av svärfar. Den verkar ta en hel del bränsle att den inte vill gå på tomgång när den är varm. Starta den gör jag utan choke, men då bara på en cylinder. Drar jag ut choken en snabbis så går den på bägge. Borde vara så att den inte startar alls utan choke. Tänkte jag skulle ta och demontera gasarna på den(2st) och rengöra dem samt att kalibrera dom. Grundinställning för luftskruvarna, vad skall den vara, 1,5 varv som vanligt? Övriga tips gällande denna emottages tacksamt. mvh// Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_ 0 Postad 17 Juli , 2006 Hej! har själv en likadan motor, också från -78. Grundinställningen på tomgångsskruvarna ska vara 1-1/8 varv -1/4 varv.enl. vekstadshandboken. Mina står strax under 1 varv. Kolla även bränslepumpen för när jag fick min motor så fanns det inga ventiler kvar i pumpen. Dom gamla av gummi tål tydligen inte den blyfria bensinen så bra. Dom nya ventilerna är gjorda av metall. Jag bytte hela pumpen, det var smidigast. Jag har även bytt den övre tändspolen för den var trasig ( köpte en begagnad på Marinhallen ). Lycka till! mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser