Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Seville

Motorproblem.....

Rekommendera Poster

Båten var packad och klar för en härlig semester på havet. Nu skulle vi bara starta motorn och ge oss iväg. Startmotorn drog runt och nu var det dags.......men nä, inte ett tändande. Flera gånger försökte jag men tji fick vi. Va f..n !

Bensin kommer fram till förgasarn men inte ett tändande. Hällde K-sprit i tanken och bytte bränslefilter men inte då.

Kollade tändspole, bytte till en ny, inte då heller. Kollade fördelaren, ingen fukt eller annat som såg konstigt ut. Ryckte i kablar m.m. till bl.a. tändenehten (Thunderbolt IV).

Hjälp ! Båten är lastad och vi vill ut på semester ! Är det nån som har nån aning om vad jag skall göra ? Motorn är en Mercruiser 5.7 L.

Hasse.

post-11688-1394234718,9273_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att kolla att du har gnista på tändstiften. Om du saknar gnista så är det förmodligen tändenheten eller kanske tändningslåset på nått vis som inte ger ström till tändenheten.

När du vet att du har gnista så kan du försöka choka motorn så att du ser att stiften blir lite fuktiga. Om de inte blir fuktiga är det nått fel med soppan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för tipset, skall kolla detta imorgon bitti !

Hasse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen.

Nu funkar motorn och vi ger oss av på den efterlängtade båtsemestern.21.gif\

För hjälp till nån som får liknande problem så var det tändsensorn i fördelaren som var boven (ca. 800 spänn). När den var bytt startade motorn när jag närmade mig tändingslåset med nyckeln.

Ha en skön båtsommar.  20.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...