Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
mackez

Justera ventiler på en OMC 3.0 88:a

Rekommendera Poster

Jag har en Bayliner med en 3.0l 4:a som har behov av ventilinjustering. Någon som har koll på vilket ventilspel samt procedur för att justera dessa? Jag hade tidigare en länk där man kunde hitta sprängskisser till denna motor mfl. Denna är nu försvunnen. Någon som har koll på adressen? MVH Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

motorn är GMs fyra på 181 kubiktum. Denna har hydrauliska ventillyftare och skall således inte behöva justeras. Har du missljud beror det troligvis inte på ventilerna, skulle ljudet ändå komma därifrån bör du byta lyftare. Köp en verkstadshandbok. Det är ett ovärderligt hjälpmedel, ingen ide att vara dumsnål i det fallet. Det är dyrara att ta sönder något pga fel hantering.

 

Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för svaret.

Jag utgick från att problemet inte har något med ventilerna att göra..

Ställde tändningen och skruvade fast generatorn som låg och vibrerade.

Nu så slammrar motorn inget längre.

Ps vet du vart man kan köpa rephandbok till denna motor i Sverige?

MVH

Marcus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag har en likadan motor och skulle gärna skaffa en handbok så jag bevakar detta med intresse. Jag har bytt propeller till en Propulse men vet inte vilket varvtal som rekommenderas vad har du för varvtal på fullgas?

mvh

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga bara angående vetilerna.

när man skruvar tillbaka vipporna ska man då dra den så hårt så man inte kan snurra på stötstågen och sen dra den ett helt varv till.

så fattade jag det när jag läste i handboken.

 

det stod lite luddigt tyckte jag, och på engelska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt... När du monterar tillbaka vipparmarna så håll stötstången mellan två fingrar och snurra på den fram och tillbaka... PRECIS, när du inte längre kan röra på den så har du noll läget.. Då drar du muttern exakt ett varv till... Tänk på att kamaxeln måste stå i rätt läge för respektive cylinder när du justerar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...