Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
Mmaarrccuuss

Ta loss svänghjul - Evinrude 4-6 hk

Rekommendera Poster

Kom på att jag har en gammal (kanske 70-tal) Evinrude c:a 4-6 hk ståendes i garaget som jag för ett par år sedan försökte få av svänghjulet på (för att komma åt å meka lite), men jag tröttnade när det inte ville lossna.

Jag lossade muttern från axeln uppepå svänghjulet, men när jag lyfter det (drar, sliter, bankar och slår) så vill det inte lossna. Det går lätt att lyfta ett par millimeter, men sen tar det STOPP. Ett metalliskt klickande STOPP. Det verkar inte kärva fast, utan snarare som om det satt en sprint eller liknande någonstans som jag måste lossa på först.

Hur sitter det egentligen? Måste jag använda en avdragare? Eller är det något i vägen så att säga? Med en vanlig universalavdragare (tre armar med krokar) går det inte att få grepp om svänghjulet. Sätter man armarna runt ytterkanten så har man bara sönder det, eftersom det är av posös lättmetall.

Det är några borrade hål rakt ner i svänghjulet. Är dessa till för någon speciell avdragare? Måste jag åka till ett varv som har en specialavdragare, eller kan jag lyckas själv? (Kyla/värma för att få det att lossna?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

ta någon stark kompis till hjälp som lyfter motorn i svänghjulet medans du knackar försiktigt eller gör avdragaren som fanns beskriven på tidigare trådar några skruv och en kraftig plåtbit,  annars kan du säkert låna en trumavdragare med alla tänkbara bultmönster på närmst bilverkstad något borde passa i de extra hål du hittat.  Men slå inte sönder lagren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha, tackar för det!

Lite vilja, våld och vaselin med andra ord. Ingen spärr/sprint/hake som spökar alltså.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Svänghjulen brukar sitta monterade med en halvmåne som går in i axeln och delvis in i svänghjulet. Om svänhjulet går att rucka på upp och ner så är det antagligen halvmånen som kinkar.

Jag har ett bra tips på hur man får av svänghjul. När vi var på vidlyftiga äventyr till marinan på Förösund kom vi över en motor som vi skulle packa ner i vår båt. Mecken visade då hur man gick tillväga för att montera av svänghjulet. Han lossade på muttern gängade upp den en bit, tog sedan en hammare och slog två ordentliga slapå på muttern. Svänghjulet lossnade med en gång. Inte utan att jag var lite imponerad av det påtagliga resultatet. Kan vara en bra lärdom där man är ute på havet utan avdragare och andra lyx verktyg.

mvh / Plarsa

http://ockelbo.plars.org

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...