Lorentzon 0 Postad 16 Juli , 2006 Hej, jag blir förhoppingsvis snart ägare till en Bayliner med en Mercruiser 5,7 liters inombordare. I min båtklubb kan man få vinterförvaring för en billig peng men vinterservice på motorn får man ordna själv. Jag skulle vilja prova att utföra konserveringen/servicen på drevet och motorn själv. Dels för att spara pengar, men även för att jag vill fatta hur det funkar. Bra för självkänslan att kunna fixa det själv om inte annat. Kan man beställa någon manual hur man gör, steg för steg? Någon enkel instruktionsbok med bilder vad man ska kolla efter, typ utbytesdelar osv? Jag är novis men å andra sidan är ju den där motorn kanske världens vanligaste marina motor, tänkte jag. Med Vänlig/Lorentzon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 16 Juli , 2006 http://www.drevia.se/konsbens.html Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alis 0 Postad 16 Juli , 2006 Jävlar bra drevias tips sidor men varför får man inte använda spolmuff för att köra rent kylsystemet??? det stod Man får absolut inte ansluta en spolslang som med tryck sprutar in vatten i motorns kylsystem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lorentzon 0 Postad 16 Juli , 2006 Tack Kickdown! En otroligt värdefull information. Det såg ju på gränsen till begipligt ut även för mig. Med den där länken klara jag mig långt men jag ska kontakta Drevia ändå för att köpa ordentliga manualer ändå. De har säkert även instruktioner för service på Bravo-drev. Tack igen/Lorentzon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellcraft19 1 Postad 16 Juli , 2006 Drevia.se jobbar vad jag vet endast med Volvo Pentas motorer/drev. Dock kan du hitta manualer till Mercruiser overallt. En bra shop manual ar alltid en billig och vettig investering till ett mindre dyrt batande. Vad galler spolmuff, sa varnar Volvo for for hogt tryck i muffen pga att man kan blasa ut kopplingarna pa kylvatten ledningarna. Pa VPs roda I-4 motorer sa ar kopplingarna manga ganger bara tryckta in och halls pa plats av en O-ring (dock Volvo special). Sa sitter t ex roren in och ut ur oljekylaren pa plats. Klarar impellerpumpens tryck men kanske inte extremt tryck ur en tradgardsslang (for den individ som nu verkligen lyckas fa en spolmuff att halla tatt...). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Linde 1 Postad 16 Juli , 2006 Jag kopplade vattenslangen på min stålbåt, startade dieseln & varmkörde. Sedan slog jag av motorn men glömde att slå av vattnet! Jag fyllde cylindrarna med vatten. Man får vara lite försiktig med slangen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser