Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
Anders_W

Laddningsproblem AQ130

Rekommendera Poster

Hej,

 

Upptäckte häromdagen att generatorn inte verkar ladda på min AQ130D (12,3V på batteripolerna under gång).

Jag har inte gjort något med generatorn ännu, utan bara tagit några bilder (det är ju skapligt trångt). Det verkar som det är oxid på ett par kontakter, frågan är om det vara detta som är problemet (se bild)?

Hur mäter jag upp om generatorn/laddningsregulatorn fungerar?

Finns det reservdelar till SEV Marchal generatorer (var)?

Om generatorn är trasig vad finns att göra förutom att köpa ny/utbytes (var)?

Har inte hittat något inlägg som passar min frågeställning!

 

Tacksam för tips!

 

//Anders

post-12055-1394234718,6453_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyser laddningslampan? Är den trasig får inte fältliningen någon ström och laddningen upphör utan att generatorn är trasig.
 
Mvh Magnus 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Laddningslampan lyser lite innan man varvat upp ibland efter start sendan är den släckt!

Spanningen är hela tiden densamma 12,3V!

 

//Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menar alltså att laddlampan slocknar när du varvar upp, men spänningen ligger kvar på 12,3V? Verkar konstigt, prova att mäta spänningen direkt på generatorn under gång. ska vara samma som på batteriet, men jag börjar misstänka att det inte är det. (Glöder inte laddlampan?)
Mvh Magnus 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


kolhållare med inbyggt relä?  delar  hittar du nog på t.ex mekonomen. mm

lite mättips:

när du ändå mäter lossa kablen som sitter på DF  slå på tändningen mät spänningen i kablen här ska du ha 12 volt till förmagniteseringen.  denna går som tidigare skrivet genom lampan prova att jord nu ska lampan lysa starkt, lägg df kablen mot b polen och den ska slockna helt. funkar detta på beskrivet vis så är allt ok får du ändå inte mer spänning än 12 volt på b vid gång så har du troligen ett diodfel. dioderna mäter du genom att se om de spärrar åt ena hållet på vissa generatorer får du löda lös dem innan du mäter dem.  övriga lindningar går bra att möta så del leder men oftas håller lindningarna, ankaret är samma sak med du mäter på kolbanorna att de leder. Men från kolbana till metal får det inte leda då har du överslag. 

 

men visst du kan ha tur kolen kan vara slut eller fastnat men lampan borde lysa då,  laddregulator kan varas kass men samma här lampan borde lysa.

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

Skall kolla detta nästa helg!

 

Laddlampan slocknar helt vad jag vet!

Skall prova att mäta samt att ta bort oxiden!

 

Går det att köpa delar till marina generatorer på Mekonomen? De marina skall ju vara gnistfria vad det nu innebär?

 

Finns det kol i marina generatorer?

Är det inte så att laddlampan lyser om laddregulatorn är kass och inte lyser om kolen är kass alt. tvärt om?

 

//Anders

post-12055-1394234719,0219_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare !
Jag har monterat isär en SEV Marchal generator. Se bilder på länken:http://ockelbo.plars.org/album/generator/index.php
Tyvärr så kom jag aldrig så långt att jag förstog hur den fungerar. Jag hittade nämligen inga kol på generatorn. Därför förstår jag inte hur man gör för att magnitisera den inre lindningen. Men det finns kanske någon som har koll på konstuktionen på Marchal generatorerna.
Hur som hälst finns det några felkällor:
- Glapp kontakt eller trasig laddnings lampa 
- Oxid på polerna
- Laddnings regulatorn paj.(Den Gröna) Tror den finns på Lidingö marin, ganska så dyr.
- Diodbryggan, sitter under den svarta plastkåpan. 
 
En gnistfri generator innebär att kolen sitter i ett slutet utrymme. Gnistorna får då inte kontakt med luften utanför generatorn som kan vara explosiva. Det finns kanske andra kontruktioner på gnistfria generatorer som jag inte känner till.
 
mvh / Plarsa
http://ockelbo.plars.org 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst


sorry mina tips gällde en vanlig generator av biltypen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nikitalord,

Inget att be om ursakt for. Aven marina generatorer innehaller i manga fall kol. Volvos Valeo (Paris-Rhone) generatorer ar valdigt lika bilvarianten (kolen sitter direkt pa laddningsregulatorn).

Med gnistfria generatorer innebar att de genomgatt ett test (har i USA av US Coastguard) och i en del fall sa finns inga natskarmar eller speciella kapslingar. De klarar proven anda.

 

Vad galler den har, sa skulle jag ta av generatorn, aka till nagon som pysslar med el i bilar. De borde snabbt kunna testa generatorn (gratis) och rekommendera prylar om sa behovs.

Annars kika pa www.ebay.com Finns massor med SEV Marshal for batar.

 

Min generator startade overladda forra hosten. Tog in den, visade sig att det var regulatorn som var dod (troligtvis pga av en dalig anslutning). Han hade ingen ny pa hyllan, men val en begagnad liggande. Kostade mindre an $20 for att fa det fixat (jamfort med narmare $300 for en ny generator).

 

Detta efter at jag pulat med generatorn i over en vecka. Laste igenom allt och alla, tog isar, polerade, etc, etc. Betydligt billigare (och smartare) att ta den nagon nagon som kunde testa den snabbt.

post-13811-1394234719,655_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

testen man gör när man bänkkör är samma som jag beskrev  med 12 volt direkt på df enda skillnaden är att man kan belastningstesta för at se om den lämnar vad den ska i amp.  ger den inte mer än baterispänningen vid körning och du bryggat df till bplus så är det bara att plocka bort den, men kommer du åt utan att ta bort så testa med en ny regulator eller om det är ihop byggt hela regulatorkolhållaren.

 

River du isär den mät alt jag beskrev  vid montering om det är den modellen jag tror du har så blir det problem med att hålla tillbaka kolen dessa låses med en tunn svets tråd eller ett gem som sen dras ut när allt är ihop plockat. Ge akt på hur colektorn ser ut det kan avslöja en hel del behövs den svarvas ta det då försiktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är generatorn åter på plats och laddar 14V under gång!

Lämande in generatorn och fick den kollad och fixad för 1300 spänn.

Det var både diodbrygga och laddningsregulator som var kass!

Generatorn saknar tydligen kol!

Tack för hjälpen!

 

//Anders21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...