Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
stafan

powertrim eller trimplan

Rekommendera Poster

 Jag bara undrar är det så nödvändigt att ha både trimplan och powertrim om man har powertrimen i 90 gradigt läge kan man väl använda trimplanen att hitta rätt planingsläge? då skulle jag slippa att köpa en ny lift till mitt vp 280drev år 85 har jag rätt eller fel   mvh stafan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan börja med att säga att visst går det att hitta rätt gångläge med enbart trimplan. Det du gör är inte som du föreslår ställa drevet i 90 grader utan tilta ut det lite (brukar ha en pinne där du kan ställa vinkeln på drevet med) Detta för att få lyft i fören under fart. (optimalt för platt vatten) vid lite hårdare sjö använder du trimplanen för att skicka ner fören och möta vågorna för att på sydant sätt få en mjukare gång.
 
När båten ska upp i planing använder du trimplanen för att lyfta aktern. Här kommer du märka att det kommer att ta längre tid upp i planing jämfört med om du hade haft powertrim. Speciellt på lite mer maskinsvaga intstallationer. Det du kan göra med powertrimet är att kunna ändra drevvinkeln under gång och därmed med hjälp av dravet lyfta fören, sänkafören, lyfta aktenen eller m.a.o hitta ett optimalt läge för farten för propellern att jobba i. 
 
Propellern ska precis som du beskriver i icke planingsfart jobba 90 grader mot vattnet, men när båten går upp i planing kommer påten ha ha en anfallsvinkel mot vattnet på 2-5 grader för att helt enkelt få in så mycket luft under skrovet att den planar. Har du kvar din drevvinkel här kommer du att få drevet vinklat 92-95 grader mot vattnet vilket innebär att drevet jobbar frenetiskt för att förhindra planing medans skrovet gör tvärt om. Detta förlorar du massor av fart och bränsle på.
 
Tiltas drevet däremot ut kommer du att uppleva med lyft i fören och anfalfinkeln kanske ökar lite, med mer luftsmörning som följd. Detta innebär att båten planar lättare och drevet och båten jobbar ihop med optimal toppfart och optimal bränsleförbrukning.
 
Glöm inte bort att så fort du använder trimplan så bromsas båten. Har man möjlighet bör man alltså använda powertrimet för att få ner fören i grovsjö i stället för trimplanen. Trimplanen skall i första hand ses som ett hjälpmedel för att räta upp sidoinstabilitet och hjälpa motorsvaga båtar upp i planing.
 
Mvh Magnus 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för det svaret Magnus  precis ett sådant bra klokt svar som jag ville ha mvh Stafan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske onodigt att tillagga, men de flesta VP 280 drev har power TILT, inte inte TRIM.

Dvs, har du en hydraulisk lyft pa drevet kan den anvandas aven for trimning,. Har du en elektrisk motor som paverkar en mekanisk skruv, sa ar den endast for att LYFTA drevet. I detta laga sa flyttar man en pinne pa drevskolden for at andra trimvinkeln.

 

De flesta kanner till det, men det hander fortfarande alltfor ofta att folk trimmar sina drev med sin drevLYFT med en dyr och onodig reparation som resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack det var inte ett onödigt svar,, det var ett bra svar,,  mvh s

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...