_Micke_ 1 Postad 16 Juli , 2006 Har sett att det varit frågor om oljor för 2-taktare, och flampunkter. Volvoline Outboard 65 grader Statoil Aqvaway 78 grader OKQ8 Marine TT 84 grader Shell Natilus Premium Outboard 102 grader Och det är dom vanliga miniralbaserade oljorna. Inte (miljö oljorna) Är nog mer än bara flampunkten som är vilktig, men det är ganska stor skillnad!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K-MZ 1 Postad 16 Juli , 2006 Bör man inte välja en olja med så låg flmpunkt som möjligt ur miljöhänseende? men så hög som möjligt ur smörningshänsseende? Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_Micke_ 1 Postad 16 Juli , 2006 Man bör nog sträva efter så låg flampunkt som möjligt. (En del inlägg här, har även hävdat att motorerna går bättre). Har aldrig hört något om att högre flampunkt smörjer bättre. Därimot slipper man sot och avlagringar om man använder en olja med låg flampunkt. Rätta mig om jag har fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 16 Juli , 2006 Det här var intressant!!!! hur är det med halv och helsyntet oljorna från mercury regular och premium? min pråm går nu heldagar på 800 varv och för en 2 taktare är detta rena döden, så max möjliga snålställning för att slippa olje rök och igensotade stift. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_Micke_ 1 Postad 17 Juli , 2006 OKQ8 Marin Bio TT som är en helsyntetisk (Miljö olja) har en mycket högre flampunkt, 112 grader. Och Shell Nautilus Biodegradable Outboard har en flampunkt på 110 grader Förmodar att bio oljorna överlag, har högre flampunkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_Micke_ 1 Postad 17 Juli , 2006 Hittade precis Castrol Outboard 2T Densitet @ 20º C 0.895 Viskositet @ 40º C, mm²/s 38.5 Viskositet @ 100ºC, mm²/s 6.7 Viskositets Index 130 Flampunkt (sluten) º C 108 Lägsta flyttemperatur º C -36 Sulfat Aska ppm 40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 17 Juli , 2006 ska ta ett sök på mercury oljorna handlade senast deras helsyntet och den ryker nog mer än deras halvsyntet, men om det nu är så att hög flampunkt ger lägre förbränning av olja dvs mer är kvar och smörjer och förhopningsviss även bättre vidhäftning på lager mm då borde man nog kunna tumma lite på de 2 procenten, eller? Stiften ser klart bra ut av denna olja inget fastbrännt men istället oförbränd olja, (varken luktar eller smakar kocks) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_Micke_ 1 Postad 17 Juli , 2006 Det vore roligt ifall fler sjömän på forumet, ville dela med sig av sina kunskaper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 17 Juli , 2006 rättelse premium heter premium plus mercurys sida ligger ner just nu ingen data där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 17 Juli , 2006 Flash Point (Method Used): 144°F (CC) 185°F (OC) dvs 62 och 85 grader vad cc eller oc betyder framgick ej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser