ubbe62a 0 Postad 15 Juli , 2006 jag har en fundering, är det nån som har satt i en större motor i en nora 17? eller trimmat den befinntliga? jag som många andra nora 17 ägare tycker nog att den är lite väl trött, så det borde väl gå ganska bra att skrämma upp befinntlig motor till ca 150hk, så jag undrar om det skulle gå? hur klarar båten av en nästan 50% ökning av effekten? M.V.h urban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrsnoggen 1 Postad 21 Juli , 2006 Tjenare ! Jodå nora 17 har inga som helst problem med 150hk. Det finns endel som satt i v8or i dem utan att det har varit större problem. Enligt uppgifter jag läst någonstans(kommer dock inte ihåg vart) så ska skrovet klara farter upp till 50 knop. har själv en b20 i min på 115hk och det är på gränsen till för klent tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ubbe62a 0 Postad 27 Juli , 2006 Hej! ja den är rätt svag, nu har min motor börjat krångla en del med vevhusventilationen så det blir nog nån trimmning i vinter hoppas jag. Jag är inte ute efter några 50knop men lite till vore kul och kan man dessutom få ner brännsleförbrukningen men att släppa lite på gasen så. ha en riktigt trevlig båt sommar. urban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skogstokig 0 Postad 29 Juli , 2006 Har ochså en Nora 17 med B18!!! Visst går det framåt med det är lite väl segt är man 2 pers så går det men med 4 så orkar den inte riktigt. Jag satt o tänkte härom dagen att om den skulle göra 35 knop så vare det perfekt. Och hur gör man då???? Jag funderar lite på att lägga i en b23e en sån med bortagen avgasrening o lite annat blir ju på 140hk o det skulle nog vara lagom! Men frågan är ju den hur mycke om byggnad det blir?? Motorn går att rakmontera o sprutet ska väll funka endå sen är det ju kyllimpan mm mm mm men det skulle nog inte vara omöjligt eller????? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ubbe62a 0 Postad 30 Juli , 2006 hej! jag har fått lite tips om att borra den befintliga motorn t 2,2l och byta förgasare t weber 36/36 med en något portad topp så ska man få ut ca 150hk. men om du ska sätta i en b23 så måste du säkert bygga om motorfästen o så vidare? men kan du plasta så går ju det. urban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skogstokig 0 Postad 30 Juli , 2006 På min så hänger motorn i skölden!!! Ser helt sjukt ut men det ska va så tydligen.. Ett stort problem som jag ser det är att man måste ha sötvatten kylning! det är ju alu topp på b23... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ubbe62a 0 Postad 5 Augusti , 2006 Hej! ja min hänger o i akterspegeln, låter helt sjukt men så e det visst. jag funderar allvarligt på att sätta i en större motor, men det drar med sej att bygga motorfäste och eftersom jag har tänkt byta drev på samma gång så blir det att göra om hålet för drevet, men hur e det med styrningen? måste jag sätta dit servo? men det krävs kanske det när det blir mer kraft. m.v.h Urban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser