century 0 Postad 15 Juli , 2006 Min tändspole blev vädigt varm idag. båten startade inte och jag var tvungen att vänta tills spolen svalnat. Vad beror det på tro?, jag kan ju fixa en ny spole men kanske något gör så spolen blir het. inga problem för övrigt med båten.det bara blev såhär helt plötsligt. -motorn en 305 (898) mercruiser. tacksam för tips Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 15 Juli , 2006 Vissa spolar går via förkopplingsmotstånd, ca 7 volt istället för 12 volt troligen har inget hänt där men nämner det bara så du uppmärksammar vid bytet på att det finns olika spolar. När en spole börjar bli kass eller får genomslag då blir den väldigt varm, bara att byta. Ligger tändningen på långa tider utan att motorn är igång då ligger spolen laddad hela tiden utan urladdningar detta gör den väldigt varm med tiden tar den skada. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
century 0 Postad 15 Juli , 2006 Ok, tack för informationen. Spolen har väl några år på nacken.Allt har ju funkat bra sen sjösättningen i början Juni så det är väl bara att byta spolen. fressten, fin båt du har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 15 Juli , 2006 Tackar, den brukar alltid lämna ett leende på de man möter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser