frippes 0 Postad 15 Juli , 2006 Hjälp! Min Yamaha 70 hk 1995, bara dog, gnistan har försvunnit på alla cyl innan gick den perfekt inga problem alls. Några jag pratat med tror CDI box (dyr) andra tror statorn (eller vad den nu heter), finns det någon som kan hjälpa till med felsök, kopplingsschema eller andra tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 15 Juli , 2006 Tyvärr kan det vara stator eller CDI, men det kan vara värt att först testa med att koppla ur den ledning som går från tändnigslås och ev säkerhetsbrytare till CDI boxen. Motorn stannas genom att denna jordas via tändnindslås eller säkerhetsbrytare. Skulle det uppstå ett fel så att denna ledning ligger jordad så kommer gnistan att försvinna. Om du inte har ett kopplingschema så går det med lite jobba att kolla färgen vid tändningslås/säkerhetsbrytare och sedan följa den till CDI boxen. Tänk på att CDI boxen har spänningar på 200 - 300 V. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utombordan 0 Postad 16 Juli , 2006 kolla på boatfix.com jag köpte både cdi box triggerspole och stator där till min johnsson kostade 3100 för allt till min johnson istället för 13000 i sverige och det va trigger spolen i mitt fall o jag fick inga gnistor för den känner ju av var svänghjulet är eller nåt sånt men nu funkar det kanon så kolla där bar att skriva in numret på boxen eller dina spolar mvh jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utombordan 0 Postad 26 Juli , 2006 hur har det gått mvh utombordan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamaha70 0 Postad 2 Augusti , 2006 Jag vet hur det har gått! Det visade sig att det var laddspolen till CDI boxen som gett upp. Jag lämnade in båten till Hammarby Marinservice som fixade den på en vecka! Och det var mitt i semestern! Sen att spolen kostade 3500:- och jobbet nästan lika mycket det får man ta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser