Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Litsegard

Jag blir helt matt!!!!

Rekommendera Poster

Drömde inför sommaren om en härlig båtsäsong för mig och min familj......men vad händer? Båten ligger och guppar så vackert på sin plats......och elen är totalt LOST! Batterierna laddar ur och något verkar kortsluta. Frustrationen är hög just nu......allt verkar helt dött. Är ingen höjdare på el...men ser ändå nödvändigheten av att dra om den helt. Säkringsdosorna är riktigt gamla och det är porslinskopplingar i hela jävla systemet...pust....och då ska vi inte tala om kablarna.....6.gif\ Jag skulle bli riktigt glad och tacksam för hjälp med de första stegen att lokalisera var huvudproblemet sitter.

Jag har en batteribank bestående av ett startbatteri och två förbrukningsbatterier (alla på 75 A styck). Jag har själv börjat med att undersöka batterierna och konstaterat att de är helt ok. Därefter har jag bytt huvudströmbrytare (a la´ Hjertmans) och samltliga grova kablar från batteribanken till startmotor och motorblock........sedan tar min kunskap slut..... Jag har också testat lite olika delar i systemet (bl a länspumpen) och den fungerar. Jag har undersökt säkringarna och de VERKAR hela. Trots detta är systemet helt dött. Inga instrument verkar fungera längre efter den förmodade kortslutningén....VAD KAN HA HÄNT? 

 

Snälla maringuidare HJÄLP mig!!! 3.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

batterier laddar bara ur sig själva (snabbt) om en cell är kass utjämningsprincipen, ladda upp dem mät syrevikten var noga närheten av varje pluspol den cellen har högst belastning och brukar oftas vara skadad. detta så klart förutsatt att du inte har någon förbrukare på som drar ström. 

 

kortsluttning????? vad får dig att tro detta brinner det i kablarna????

 

Känner du att du inte är någon höjdare på el så leta efter någon i din bekantskaps krets eller strunta i att dra om systemet.

 

Vad är det som inte fungerar? Är allt dött trots friska batterier? Har du verkligen spänning upp till tändningslåset?  Är det bara motorn som inte slår igång så har du troligen felet vid solonoiden, lilla kablen hänger väl lös där? Vill du ändå dra igång den så brygga mot kraftiga pluskablen och släpp när den hoppar igång.  Detta är väl en gammal likströmmare kolla så inte relät hängt sig och ligger och drar då blir generatorn som en elmotor och vill dra men orkar inte drar runt hela motorn utan tömmer istället kvickt batterierna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

Om nu huvudbrytaren verkligen bryter all el så kolla med en multimeter inställd på likspänning. Sen börjar du mäta spänningen dels vid huvudbrytaren när den är på. Om du får spänning där (ca 12,5 volt) går du vidare till startnyckeln vid instrumenpanelen och mäter där, vrid startnyckeln bara i läge till så du får spänning (vrid ej så långt att startmotorn går runt). Om du har spänning dit så mät sen vid säkringsdosan dit förbrukarna är kopplade.

Längre än så vet jag inte om du behöver mäta om nu allt verkar dött som du skriver. Då antar jag att startmotorn inte går runt när du försöker starta?

 

Hur länge har du haft båten? Har det funkat bra tidigare denna säsong och förra säsongen?

 

Hur gamla batterier har du och är de inköpta vid samma tillfälle?

 

Har du batterisepareringtyp sklijerelä (t ex Skyllermarks)?

 

Har du kollat att det inte finns nån säkring på nån sladd (som alltså inte sitter i säkringsdosan) som har gått? Man vet ju inte alltid hur föregående ägare dragit elen överallt.

 

Jag tror det är bäst att du försöker mäta dig fram steg för steg var du har spänning på vägen fram till förbrukarna osv.

 

Ta hjälp av nån teknikkunnig kompis om du har det i din bekantskapskrets. Kanske du får kosta på dig och ta dit en elektriker för allmän felsökning (fast de sysslar ju mest med starkström) men bör ju kunna hitta var spänningen upphör på vägen fram.

 

Det där att batterierna dras ur - är du säker på att de laddas under gång med motorn? Det kan ju vara så att du i princip tömt batterierna de gånger du varit ute tidigare p g av att laddningen från motorns generator inte funkat? Och med batterier körda i botten... bara en tanke.

 

När du säger att du kollat att batterierna är helt OK, hur gjorde du då? Mätte du batterispänningen? Mätte du på varje batteri för sig? Hur hög spänning visades då på det obelastade batteriet?

Tumregel obelastat batteri:

 

Batteriets laddningstillstånd

Elektrolytens densitet g/cm3

Batteriets vilospänning V vid 20 grader

 

 

 

100 %

1,28

12,72

 

 

 

75 %

1,25

12,54

 

 

 

50%

1,22

12,36

 

 

 

25 %

1,19

12,18

 

 

 

urladdat

1,13

11,82

 

Se vidare: http://www.sxk.se/tekniska/btf/el/lara.htm

 

/Bo

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

ger en varning för starkströmselektiker,  de flesta fall (egen erfarenhet) så är fordonsel för ologisk för dem, och får du ner en sån ibåten så krånglar de bara till allt. Ta hellre någon från lilla bilverkstan som är van vid felsökning lovar du att bjussa på några öl och en fiske tur så snart skorven startar så är nog allt fixat på ett kick.

 

ang batteri mätning gör det enkelt för dig köp en syremätare 30-50 kronor du har alltid nytta av den.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra skrivet nikitalord!
 
Många av de komponenetr starkströms elektriker använder är inte alls anpassade för fordonsbruk än mindre marint bruk.
 
Mvh Magnus 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips! Har glömt göra det och berätta hur det hela förlöpte under sensommaren och hösten. Jag förlorade en fantastisk sommarsäsong och båtsäsong men gavs istället möjligheter till att satsa på lantstället istället!!smiley-cool.gif\ Det visade sig att min sk totalrenoverade startmotor inte var totalrenoverad av Automagnet i Västra Frölunda. Det fel som ursprungligen fanns i fälten i startmotorn hade bestått och orsakade fortsatt samma problem som innan, mitt problem var att jag konssekvent räknat bort startmotorn som orsaken till problemen med elen. Det var fälten som kortslutit! Tji fick jag......har efter en del diskussioner med Automagnet kommit fram till en ok lösning för min del där de gick in med 50% av kostnaden för en helt ny........och vips......problemet försvann. Håller just nu på med planeringen att se över elsystemet inför säsongen 2007. 20.gif\ för alla goda råd och tips. Tycker alltid jag får vettiga råd och tips från Er medlemmar på sajten. Vill också med detta inlägg passa på att önska alla ett riktigt GOTT NYTT ÅR!

 

10.gif\

 

MVH

 

Litsegard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag ganska mjäkig förhandlare (enligt hustrun) men jag tycker nog att en förstörd båtsäsong är värd mer än 50% rabatt på en ny startmotor.

Åtminstone borde dom bjuda på 100% plus montering om dom lovat att renovera motorn men klantat till det!

 

Bara min åsikt. Du kan ju använda mig som referens när du ringer till dom. :-) :-)

 

GOTT NYT ÅR SJÄLV!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hade du beskrivet att den inte orkade dra runt så hade du nog fått rätt diagnos för felet men att kalla fel för och elen är totalt LOST!   gör det inte enkelt att lösa.  Hade du gjort mitt tips om att först se om solonoiden slog men sen inte drog runt statren så hade du nog fått tipset att lossa starten och mäta dels överledning i ankaret och dels fältning.

 

Men som jag nämnde när tråden var aktuell närmsta bilmek hade konsaterat det direkt under en kall öl.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Korken

Jag blir också helt matt! gläds åt att han fått ordning på problemet istället istället för att bli stött över att han inte kunde precicera problemet enligt dina önskemål och inte ha utfört de instruktioner du gav! alla kan ju inte vara experter på att ställa en diagnos på ett fel och sedan dessutom i text få till en beskrivning av felet så att alla begriper. jag tror inte någon här anser dig vara varken mer eller mindre värd bara för att du inte i ett första svar till skribenten kunde ge en klockren lösning.

 

Listegard:

Lycka till med både båt och lantställe och gott nytt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag blir också helt matt! gläds åt att han fått ordning på problemet istället istället för att bli stött över att han inte kunde precicera problemet enligt dina önskemål och inte ha utfört de instruktioner du gav!

 

Jag är inte det minsta stött över att lösning blev som den blev.

Tycker bara att det var synd att en hel säsong gick till spillo.

 

Men korken som du ser har jag tonat ner rådgivningen mycket på sistone och tycker mig se samma tendens hos några andra medlemmar, tror forumet och frågande medlemmar skulle må bra av konstruktiva lösningar och svar istället för ordklyveri på andras svar.

 

För övrigt till de som då och då väljer att mejla mig direkt istället för att lägga ut felen på forumet, jag förstår varför ni gör så, men jag har slutat att svara på mejl var bussiga använd forumet all kunskap finns där och fler kan dels hjälpa till och fler kan ta lärdom av olika problemlösningar.

 

MVh nikitalord 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det e´ rätt.
svara på bara.
man kan ju sålla själv bland svaren om man vill.
snappa upp bra lösningar .
sitter o läser om inombordare fast jag ingen har bara för det e´ intresant.
GOTT NYTT ÅR 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,
Jag försökte faktiskt förhandla med Automagnet om att de tog 100% av kostnaden för stratmotorn men de var nästintill omöjliga. Att jag fick denna lösning med 50% var ändå något....jag kunde alltså stått helt utan något faktiskt. De hävdade att det gått för lång tid mellan själva renoveringsjobbet och att jag lämnade in den igen. De menade dessutom att de för en kostnad av nästan 5000:- inte totalrenoverat startmotorn då ett fält för en startmotor av Bosch och min typ kostade ca 2000:-. Istället hade de bytt övriga delar och testkört den med positivt resultat. Ska jag vara riktigt ärlig så är jag inte helt nöjd med lösningen och kan väl bara konstatera att jag INTE kommer att använda Automagnet ige. Kommer istället använda Ringöns Bilel. Service och bemötande är bättre där. Ett tips till Er andra med elproblem.
GOD FORTSÄTTNING PÅ 2007!
 
mvh
Litsegard 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...