Gå till innehåll
måndag 17 februari 2025
speedboat1

mercury 50 2-takt 2004 oljepump

Rekommendera Poster

är det någon som vet om det går att ställa om premix systemet verkar som motorn får förmycket olja den drar det dubbla mot vad den ska enligt pappret 2% nu 4% hoppas någon vet om man kan ställa om pumpen

 mvh micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Om det är den 3 cylindriga 40 hk 2-taktaren du har så kan jag bara se att det finns en inställning för oljepumpen och det är att märkena (c-b i bilden) skall stämma överens på oljepumpen, se bilden. Jag kollar i Service manualen just nu.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Specifikationen på oljeflödet skall vara så här, se bild.

 

/Bo

post-1495-1394234718,1119_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På resp förgasare finnshigh speed jet som kan medföra för rik (el för snål) blandning på höga varv (fullgas). Den standard high speed jet som är monterad från fabrik skall klara normala förhållanden (temperatur, luftfuktighet, höjd över havet). Men det går som sagt att byta till annan som ger magrare el rikare blandning.

Så finns tomgångsblandningsskruv (idle mixure) för varje förgasare men om din motor går bra på tomgång finns ingen anledning att justera detta.

 

Om du har garanti än på motorn så låt Mercury verkstad ta hand om problemet.

 

 

/Bo

post-1495-1394234718,1364_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack bo jag ska kolla detta  jag har en 50hk men det är nog ingen större skillnad  jag har tyvärr ingen service manual men det skulle man nog ha får försöka skaffa en   mvh micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ja det är samma för 50 hk. Oljeflödet för 50 hk står i en av bilderna ovan om du kollar.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 hej Bo tusen tack för hjälpen oljepumpen var inte rätt synkad men nu är den perfekt.efter dina bilder. men jag har ett problem till som du kanske vet något om handpumpen på bensinslangen kan kännas halv till hård innan start men när man försöker starta så blir det helt tomt i blåsan nästan som vackum bensinen kommer inte fram till motorn så man måste pumpa tills det liksom spolar igenom bensin i förgasarna då startar den direkt går mycket fint i motorn ställer man sedan ner båten i några timar samma sak i och för sig kan man ju alltid pumpa innan start men det ska ju inte behövas har tänkt att lämmna motorn på service men jag bor lite dumt till 8 mil enkel till verkstaden att det finns bara 1 i hela wärmland och han hade tid i mitten på aug så man får försöka fixa skjälv mvh micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Antar du bor 8 mil från Karlstad då och Bosses Marinservice?

Håller själv till i Vänern med min båt, Karlstad.

Kör dock Yamaha (F115).

 

Problemet med mjuk bensinblåsa(pump) på bensinslangen, tänkbara orsaker kan vara:

 

1. Defekt blåsa(pump). Mercury och Yamaha blåsor brukar vara bra och hålla nästan hur länge som helst.

Kolla att pilen på blåsan pekar mot motorn och helst skall blåsan vara lite vertikalt monterad (med pilen uppåt) för då hjälper gravitationen att hålla ventilen stängd i blåsen så att bensinen hålls kvar i blåsan.

 

2. Luft- eller bensinläcka nån stans på vägen. Kolla från tanken inklusive inne i tanken till förgasaren att allt är helt och tätt. Kolla speciellt snabbkopplingarna.

 

3. Kolla att tankens ventilation(skruv) är öppen ordentligt så det inte blir vakum i tanken när bränsle förbrukas. Luft skall ju ersätta volymen av förbrukad bensin.

 

4. Kolla att bensinfiltret på motorn håller helt tätt. Hade en läcka där på min motor för ett tag sen och blåsan blev mjuk efter ett tag och motorn dog på tomgång. Yamahaverkstan hade inte gängat på filtret ordentligt vid service så det läckte aningens där vid filtret.

Kolla samma sak vid ev vattenavskiljande filter om du har det.

 

5. Nån flottör i förgasare som fastnat?

 

6. Läcka i bensinpumpen (gummimembranet)?

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej bo tack för tipsen skall kolla detta. ja det var bosses marina jag syftade på. själv åker jag i glafsfjorden har båten i arvika mvh micke 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej bo har kollat det du skrev men det enda jag kunde se var att bensinblåsan lutade neråt i stället för uppåt har nu ändrat detta har nu funkat helt ok  men det är ju ganska otroligt om det skulle vara så känsligt. men bälgen kanske är halvdålig. men du ska ha tusen tack för all hjälp mvh micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Kul att det löste sig med de problem som du hade med din motor.

Det fixa du fint med stöd av bl a mina förslag.

 

Du slipper besöka Mercury verkstad nu kanske? Fast du kanske skall in med den på service i höst förstås. Men med Service Manualen som du har nu borde du kunna fixa service och vinterkonservering själv om du inte har tummen mitt i handen, vilket du inte verkar ha.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...