Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Flint

Din DRÖMBÅT?

Rekommendera Poster

Helt klart utan tvekan en J-Craft, en sådan båt som självaste kungen har!!
Såg en likadan båt i Stockholm i somras som låg vid Strandvägen och s*tan vad den var läcker!!! Ni måste ju hålla med? Vill man ha denna får man hosta upp 3-3.5 miljoner...... men då kanske man får med en och annan tamp och kanske reservlampor till lanternorna, och kanske lite båtvax och kanske en polermaskin, och vem vet - Det kanske följer med lite bottenfärg i valfri färg (dock inte Biltemas bottenfärg :).... man kanske borde slå till iallafall om alla dessa tillbehör medföljer.
Lägger båten på autogirocool

post-10016832-1394236542,6303_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jobbigt att vår/vinterrusta denna båt :) Kan jag få låna några 10 meters stegar, någon?
Vilket as till båt, det är ju helt galet vilka båtar det finns, Själv är vi alla väldigt nöjda med våra båtar, tycker att de är det finaste båten vi skådat men när man kikar på dessa så känner man sig väldigt liten....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog lika roligt att åka sådan båt som att åka Finlandsfärja. Vilken upplevelse... sad

LIte jobbigt att lägga till i naturhamn...

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade förmodligen köpt en båt som jag själv kan hantera både i sjön och under vinterhalvåret. I stället för att köpa en enda stor båt som man alltid måste vara flera för att segla så kanske jag skulle skaffa ett par båtar på olika ställen, exempelvis en båt vid någon utav Sverige kuster och en båt i vättern/vänern som jag då kan segla ofta. Och sedan kanske jag skaffar en båt i exempelvis medelhavet som jag då kan låna ut till någon som bor i de trakterna och som jag har förtroende för och som då kanske kan vårrusta min båt som betalning, denna båt kanske jag inte hinner segla så ofta men det kanske är ett bra alternativ till semester, alltså kan jag vara på min båt en vecka på sommaren/ kanske två veckor på hösten/vinter och en vecka på våren.

Jag tror det gäller att tänka realtistiskt även om man har obegränsat med pengar, jag hade mer sett till mina behov. Om jag köper båt i medelhavet kanske jag vill ha en lite större båt som kan fungera som ett bra boende för några personer. I vättern/vänern hade jag absolut inte valt en båt över 40 fot då de enbart är mindre sjöar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någonting liknande Gerdny sk(stor) eller en 8 - 12 mR fernissad och fin. Både seglar bra och är vackra. Gärna med gaffel.

 

post-20898-1394236542,6773_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte velat ha en orimligt stor båt. Men kanske något nyare och fräshare. Såg en båt på 28-29 fot på båtmässan i Göteborg -07 som jag blev hemskt förtjust i. Kan inte hitta den nu tyvärr.

Annars har jag alltid drömt om en Comfort 30. Man kan ju lägga mycket pengar på att utrusta och renovera - på varv :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lite lustigt att en tråd kan överleva i över 4 år.. detta var på den gamla goda tiden smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min idealbåt är strax under 12m. Den ska ha många hyllor för böcker. Den behöver tre avskilda utrymmen inne i båten att vistas i:

1. Kombinerad salong och pentry.

2. Sovkabin

3. Arbetsrum med bord och stol.

Har ännu inte hittat någon sådan båt. Alla segelbåtar tycks använda sina extra kabiner till kojplatser.

Extra bokhyllor, på babord och styrbords sidor, om det inte är så käckt att borra och skruva i plasten, skulle man kanske kunna sätta upp utan skruvar, med hjälp av stöttande ribbor som går längs taket från ena till andra sidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Standardbåtar är ju alltid kompromisser. De skall passa många, därför passad de egentligen ingen. Tror nästan aldrig jag sett nån båt som jag tycker är perfekt.

Du får bygga dig en stålbåt och anpassa inredningen efter fina önskemål.

Hur många personer skall det finnas utrymme för?

Stuvutrymme är ju viktigt. Det finns ju så mycket mer än böcker som måste få plats. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråden har vaknat igen.. :)

Hade jag svarat när den skapades hade det otvivelaktigt blivit nån mega-dc. Nuförtiden är jag mer down-to-earth och skulle nöja mig med en vanlig standardbåt. Najad 34 i enkelruffsversion. Snyggaste båten ever :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall vara själv!

Många båtar i den här storleken har två sovkabiner längst akter över, en på vardera sida om sittbrunnen ovanför. En av dessa kabiner har jag tänkt använda som stuvutrymme för stora bökiga saker, med madrassen kvar under, så man lätt kan fixa till en gästbädd vid behov.

Men i kabinen på andra sidan, har jag tänkt, att det måste väl gå att lyfta ut alla träskivor som bildar kojplatsen, och istället fixa till ett golv, där man kan ställa ett bord och en stol. Problemet med de här kabinerna längst bak, är att de flesta är väldigt låga i tak p.g.a sittbrunnen. Även om man inte kan stå raklång, så är det nödvändigt att det ändå går att sitta upprätt utan att slå huvudet i taket.

I övrigt så är stuvutrymmen inga problem i så här stora båtar. Det finns massor, under soffor, under durken, osv. Hyllor för böcker kan man fixa utanpå övriga stuvningsutrymmen. Men det är klart, det vore trevligt med en båt som är designad för en mer intellektuell livsstil, så jag slipper bygga bokhyllor själv. De flesta segelbåtar idag inreds så att de skall likna en bar eller nattklubb (lättja är det enda som räknas).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tänkte du använd förpiken till?

Vart tänker du segla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har min drömbåt. Har velat haft en sen jag var 10-12 år.. Har slutat kolla på andra båtar. Ganska skönt faktiskt :-)

 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Min dröm var länge en Beneteau Oceanis 54. Men Capitans Cabin i fören, nej tack. Vid svajankring och lite sjö blir det synnerligen obekvämt att sova. Ska man däremot tillbringa sitt liv i en marina varje natt så är det nog det närmaste idealbåt man kan komma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

toaen skrev: Vad tänkte du använd förpiken till?

Hmm, jag tänkte sova där. För det är lite skönare med högre i tak när man skall sova! Fast en kapten i skutan kanske alltid sover i akterkabin?! smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir det så hemskt att lagga i fören när det gungar lite? Nu är min båt visserligen ästan så långt från en Oceanis 54 man kan komma (Maxi77), men efter att ha bott i den i knappa 2 år har jag -även om jag sällan svajankrat i nån större sjögång- inte reflekterat på det alls. Och då sover jag alltid i förpiken, no matter what. Trivs i kojan helt enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Killer-Boo

Det beror på var man är här på jorden. Det är inte alltid man kan få riktig sjölä utomlands. Dessutom har man fallvindar i de vikar som har höga berg runt om. Man kan inte heller med normal ekonomi betala för att ligga varje natt i marinorna utomlands. Det brukar kosta ca 3 - 5 gånger så mycket som en gästnatt i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej visst, så långt är jag med. Vad jag undrade var mer i linjerna med om det blir så väldigt stor skillnad i gungandet om man sover i främre deln av båten, kontra mitten/akter att en båt helt faller bort från listan, enbart pga av detta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Nja det optimala är ju att sova i båtens vridningspunkt där rör det sig minst. Jag tycker fortfarande att BO 54 är en kanonfin båt. Men för mig blev det en annan och skillnaden dem emellan är hårfin. Jag kan faktiskt inte säga att den ena är bättre än den andra. Varje båt har sina för och nackdelar. Till slut blir det ju ett sammanvägande. Dessutom tror jag att när man kommit så långt så vilken båt man än väljer kommer man att trivas i den. Jag har nu haft samma båt sen 2006 och hon var ingen ungdom när jag köpte henne men jag är mycket nöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du svara inte på min andra fråga som ju har den stora betydelsen.

Om du som Killerboo ligger infrusen i en väl skyddad hamn eller i nån naturhamn i Sveriges största sjö så spelar det ingen roll var man sover.

Själv sover jag alltid i förpiken, men jag seglar ju bara några veckor varje sommar i Svenska ,Norska och Danska farvatten och tar alltid natthamn.

Skall man segla på värdshaven behöver man ha en sjökoj nära båtens rörelsecentrum för att få ut den vila som går, men det har ju Hemingway redan redogjort för. Han har ju dessutom egen erfarenhet av problemet. Jag har bara läst mig till det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får man bara välja en båt? Skulle jag vara stenrik så skulle jag nog ha flera. Typ som Zennström, fast lite mindre båtar. Jag är inte riktigt så taggad på havskappsegling.

Listan:

Moth-jolle. Det överlägset mest utmanande och ballaste jag seglat hittils. Och det var på den gamla tiden utan bärplan. Jag bara måste ha en snart...

Melges24, J80/70, Platau 25 eller annan liten sportig kölbåt med GIGANTISKA startfält.

J111, Pogo 1050, Columbia 32 Carbon eller någon annan sportig kölbåt att köra lite hav, short hand och skärgårdscruising hemmavid med.

Grejen är ju att jag vill a i alla fall 2 av varje, det finns så många fina ställen i världen att segla på! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vart jag skall segla. Jag kan inte svara på en sån fråga. Jag vill inte svara på en sån fråga, för jag tycker det är fel att gå händelserna i förväg. Dit vindarna bär mig. Börja smått och utvidga successivt. Stanna kortare eller längre där jag trivs. Just nu lockar mig England och Europas kanaler. Jag har ingen hybris att vara en stor Världsomseglare. Det är inte min ambition. Saker och ting får utvecklas organiskt. Mina främsta ambitioner ligger i mitt arbete och yrke inne i båten. Naturligvis vill jag ändå vara förberedd på faror. Och grov sjö räknar jag med, särskilt som jag inte kan betala för dyra marinor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Länge var min drömbåt en Omega 42 men fick nöja mig med en Avance 33. När jag sålde den trodde jag att jag ville ha volym och komfort och drömde om en HR 37. 

Ekonomi och annat gjorde dock att jag köpte en S-30 vilket nog blev mitt sista båtbyte. Nu drömmer jag inte längre om båtar utan om tid att segla...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var inte av elakhet jag ställde frågan, men på nåt sätt har jag förstått att du drömmer om att segla längre bort i nån innerskärgård. Det gjorde jag också en gång i tiden.

Sen är det ju billigare att lära av andras misstag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Jag tror inte drömbåten finns, möjligtvis nära drömbåten. Jag har en vän som spenderade 4000 timmar på att rita sin egen drömbåt och byggde den sedan i Finland på ett välkänt varv. Båten kostade en bit över 14 miljoner. När båten levererats upptäckte min kompis de misstag han gjort när han ritat sin båt och det kostade honom drygt 1 miljon till att rätta till de misstagen. Efter detta är ändå inte båten perfekt men nu kan han förlika sig med de detaljer som inte är perfekta.

Till Terri vill jag säga att:

Jag tycker Du ska förverkliga Din dröm, men ta reda på mera om de vatten Du tänker segla i innan Du ger Dig iväg. Visst UK har många fina ställen, men mycket av UKs kust är väldigt bergig och där är man ibland hänvisad till hamnarna och hamnavgifter.

För att svajankra krävs det att det är någorlunda grunt så ankarkättingen med råge når ner. Man brukar räkna med 5 gånger djupet när det gäller längden på ankarkätting. Det förutsätter också att botten går att ankra på, en klippbotten kan vara svårt att få fäste i. Dessutom vill man nog ha lite sjölä på ankarplatsen, för ska Du jobba ombord är det inte nice med för mycket sjögång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...