Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Flint

Din DRÖMBÅT?

Rekommendera Poster

En hallberg- Rassy 54, såg denna båt på en mässa och blev imponerad av inredningen och så har den förstås elektriska vinshar etc

Allt med denna båt är extremt genomarbetat. Så nära den perfekta båten man kan komma utom priset som är skyhögt

större än 54 fot behöver ingen.

post-25172-1394235000,2782_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JA BEHÖVER INTE BLI STENRIK FÖR ÄNDAMÅLET (OJ!). Min drömbåt, och en ja skulle behöva är en liten* smal, låg & oruffad skärgårdskryssare från c:a 1917, med en modern effektiv rigg å stor med rejäl akterrunda upptill, självslående fock å en rejäl genaker .

Med andra ord en extremt god kryssbåt för innerskärgården, så att motor blir överflödig, som ja kan segla till handelsboden med året om (lämpligt då plastad utombords).

*ex.vis löa 8,5m, bredd 1,55m

Bild: Nåt i en här stilen, fast mindre, smalare å oruffad.

post-1968-1394235006,1366_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Arkivdykaren skrev:

JA BEHÖVER INTE BLI STENRIK FÖR ÄNDAMÅLET (OJ!). Min drömbåt, och en ja skulle behöva är en liten* smal, låg & oruffad skärgårdskryssare från c:a 1917, med en modern effektiv rigg å stor med rejäl akterrunda upptill, självslående fock å en rejäl genaker .

Med andra ord en extremt god kryssbåt för innerskärgården, så att motor blir överflödig, som ja kan segla till handelsboden med året om (lämpligt då plastad utombords).

Förstår inte riktigt vad folk ser i dessa spjut, visst de har begränsat djupgående, men vändradien gör att de ändå inte är så smidiga. Om man jämför ett typiskt spjut ex en smaragd med en modernare båt ex elan333 (de är nästan lika långa) så är det ingen större fördel till spjutets fördel när det gäller kryssegenskaperna och när man kommer ut på öppet hav är den långa, låga och smala båten blötare.

när det kommer till boendekomfort finns det många saker som talar till den moderna cruiser/racerns fördel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En helrenoverad Storö 34 Baltic förstås

/Henkan 

post-8725-1394235006,1775_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, skulle ja ha båten för innomskärssegling till handelsboden, å hus har ja på ön, så nån ruff behöver ja inte. Och vad ska man då med höga fribord* till?! Det är maximal seglingskänsla ja är ute efter!

Men måste väl erkänna att det finns estetiska skäl åxå vid val av drömbåt, och att ja bestämde mig i 6-årsåldern för att jag någon gång i livet få äga en märlspik/skärgårdskryssare.

*låga fribord ökar åxå fartkänslan/ju närmre vattnet man kommer. Och en gammal regel säger att en båt ska inte ha högre fribord än att man utan besvär ska kunna sträcka ner armen å skölja ur kaffekoppen!

PS ja köpte faktiskt en 22:a -byggd 1926 -på 80-talet, men började alldeles för ambitiöst att renovera henne, så ja sålde henne för blypriset. Och den nya ägaren satte henne i skick å hon lär segla 

än idag. DS  

post-1968-1394235006,2206_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Forgus,HR,Vindö. Vilka snygga båtar. Det är verkligen klass.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle lätt leta reda på och köpa denna 10.gif\
Trimaranen i Waterworld. Grymmt att kommain i hamn med den.

post-16222-1394235007,0407_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle vilja ha en välutrustad Omega 42 i Sverige. Sedan skulle jag nog vilja äga en båt som jag kunde segla i den grekiska Ö-världen. Där skulle jag nog välja en nyare båt, får fundera på det ett tag.

I övrigt känner jag mig nöjd med vår båt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blev inspirerad av alla fina båtar.

Yamarin 76 DC! :-)

Det är min drömbåt

- eller så blir Yamarin 68 Cabin som kommer i höst.

post-22148-1394235007,2907_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En Nauticat 33 och en Storebro 34 i väldigt bra skick :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Forgus, HR, Najad mellan 37-45 fot.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Princess 32 är ju aldrig fel... fast jag har precis köpt min nuvarande drömbåt... en Ancas Queen 24 av -75 års modell...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...Gulet - åh, hende har jeg styret to skønne dage i Hellas med delfiner på besøg...

post-25594-1394235050,4426_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan inte annat än att hålla med. En Lagoon 67 skulle jag välja. :)

Lagoon 67

Senast ändrad av alvarsson | 11 maj 2007 | 14:10

post-25335-1394235051,2169_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många vill ha stora båtar, men är det någon segelkänsla i stora båtar? Jag gissar att det är som att segla Bavaria; som att segla en husvagn...
Är det inte närheten till elementen och att man får kämpa lite som är hela grejen med segelbåt?
Nu får jag väl många bu-rop, men jag säger nog en Linjett 33 eller den nya Linjett 37(?) som drömbåt. Man skall ju kunna hantera båten också.

...och kom nu inte med att man kan ha personal som hanterar båten. Då kan ni stanna på landbacken eller köpa en motorbåt! ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En Riva 33.

Vilken kvalitet och vilka linjer. Oslagbart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag blir stenrik så kommer det INTE att hända helt plötsligt hehe

O då köper jag en Beason 666 m dubbla Suzuki 140. Resten av pengarna lägger jag på en maaaaassa trollingprylar ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också precis köpt min dröm båt.
En Draco 2400 styling.
/Jonas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finna flera tänkbara båtar med lite olika inriktning.

Linjett 37-40 för att de är så vackra och välseglande och inte har så höga fribord att man tappar känslan för närheten till sjön.

OVNI 40 för att den är gjord i aluminium och har fällköl - mångsidig och nytänkande.

Regina af Vindö kring 40 fot för möjlighet att vintersegla-

Alla med utrustning som underlättar seglingen som ankarspel, rullstor, el vinchar mm. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då får det bli Dehler 34 eller en Maxi 1050 båda är snabbseglare. Ska ha den till kappseglingar:) O de ska vara kappselings utrustade med Uk tape drive ställ:) snygga o bra segel.

post-10005750-1394235642,028_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Colin archer, helt klart...

men även kyrkans senaste tillskott, Elida, är inte heller helt fel. Om något stor möjligtvis...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Upptäckte min drömbåt på blocket runt midsommras, men ack så dyr.

Men för en månad sen lyckades jag vinna tillräckligt med pengar :-)

SÅ nu är den min, en Sunseeker SanRemo 33  :-)))

post-25364-1394235642,2414_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall det var en segelbåt får det bli en Malö 46 classic från Malö Yachts.

Om det skall vara en motorbåt blir det så klart en Nord West 42 med IPS drev. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...