Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
surfjoan

Hur tidigt fylls hamnarna i Bohuslän

Rekommendera Poster

hmmm nej men maringuiden gillar inte Safari. det jag ville säga är: vi har hyrt en stor 40 fots bavaria som vi ska hämta på orust och segla en vecka med runt gbg och norröver under vecka 30. läste i en tråd att hamnarna börjar fyllas redan klockan 13. kan det verkligen vara möjligt??. Om man kommer vid 16, är man rökt då? (menar främst gästhamnar)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ,

Skriver du med osynligt bläck :-)...

Peter 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

de nog tyvärr så att de populära hamnarna fylls ganska tidigt på dagen,, vid fyra fem tiden kan det börja bli trångt under högsäsong. Ett tips kan vara att skaffa gästhamnsguiden, där ser ni vilka hamnar som finns i närheten,, där finns även nummer till hamnkontor.

Tjära Hälsningar Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vart hittar man gästhamnsguiden nånstans.. jag har sökt och sökt men ingen lycka

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den Gästhamsguid http://www.gasthamnsguiden.se/ som Stefan menar (tror jag) ges ut av SXK, Svenska kryssarklubben http://www.sxk.se/ . Vi som är medlemmar SXK får ett ex hem i brevlådan varje vår. Den finns säkert att få tag på på andra ställen. Om du är i Göteborg kan du smita in på kansliet på Vita Gaveln, Nya Varvet eller ringa och höra. Se på SXK´ s hemsida under lokala kretsar.

MG har en gästhamnsguid http://www.maringuiden.se/gasthamnar/ eller se i menyn till vänster. Har man internet uppkoppling via mobil är det ju ett alternativ.

Det brukar väl gå att få plats i de flesta gästhamnar om man inte absolut måste till de värsta inneställena, Marstrand, Smögen, Fjällbacka och några till. Som alternativ till Smögen finns ju Hasselösund och Kungshamn och något längre bort Väjern plus en massa naturhamnar.

Det finns en fördel med små båtar. Jag hade under 90-talet en havsfidra, 6 m. Vi kom in i Strömstad sent en kväll när hamnen var knökfull. Det fanns en plats längst in i hörnet mellan två stora norska snipor, där vi med norrmännens hjälp kunde kläma oss in. Båtar i er storlek hade inte fått plats utan att lägga sig utanpå i andra och tredje led.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var nere och tittade i gästhamnen igår kl 1300, det verkade vara fullt redan.Dessutom låg det båtar överallt där dom inte borde ligga. T.ex utanför min båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Underbart att Norge inte ligger på Sveriges ost-sida!!
Trist att behöva känna stress in i hamn på semestern.

Ta kanalen till oss vetjá!! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det är all en himla tur att Norje inte ligger på ostkusten. Vill man ha det lungt och skönt på semestern. Massvis me fina naturhamnar, slippa alla tyskar, danska och de flesta svenskar norrmän - segla till Norska Sörlandet.

tommy 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa med västkusten är att det är nära till Norge. När Ola är i Sverige är hans sötebror i Norge.

Bunkra fullt! 

Ostkusten är ett bra tips också.

Som vanligt - undvik Visby om ni vill sova på natten. Eller omvänt - gå till Visby om ni vil sova på dagen.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag upplever att det brukar vara svårt att hitta platser i gästhamnar när man har större än 40 fot, men reddan kl 13 tycker jag inte att det brukar vara svårt. När man seglar en heldag och vill ligga i hamn senare på kvällen brukar det var svårare. Men det brukar finnas ett antal hamnar att välja på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...