duckyours 0 Postad 14 Juli , 2006 Hej! Fick se att lä toppvant samt undervant slackade en del då jag seglade över båten till Gotland. Nu undrar jag om det behöver spännas upp. Båten är en Ballad med mastheadrigg och raka spridare... Ska åka hem imorgon så jag behöver er hjälp... Tack på förhand! / Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
can77 1 Postad 14 Juli , 2006 Hur mycket blåste det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
duckyours 0 Postad 14 Juli , 2006 Uppskattningsvis 10-13 m/s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 15 Juli , 2006 Har själv en masthead riggad båt och den slackar på läsidan oavsett om hur hårt jag spänt vanten. Naturligtvis är allt relativt, men vanten är slackare än när båten ligger vi kaj. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 15 Juli , 2006 Spänn!! Vanten i lä skall aldrig slacka så att du kan se det. Naturligtvis slackar dom lite när det blir tryck på men du ska behöva rycka i dom för att känna det. Även när du rycker skall dom inte vara slappa. Slackar dom så att det syns kan du segla av riggen. Tänk på att du aldrig med handkraft kan dra sönder friska vant. Enda sättet att segla sönder dom är just om dom slackar i lä och du tappar vind i seglen så att riggen snärtar upp. Då går vanten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormvind 0 Postad 18 Juli , 2006 Hej, har ges det olika bud om vad du skall göra. Jag havskappseglar intensivt på en mängd olika båtar. när man pressar båten mycket, t ex vid mycket vind eller om man har för mycket segel uppe så är det oundvikligt att lä vant inte börjar att slacka. Det är inget du behöver vara orolig för om du har rätt spänning på vanten. Undervanten skall börja slacka innan toppvanten eftersom undervanten inte skall vara lika hårt spända som toppvanten. Det finns en del olika sätt att avgöra om riggen har rätt spänning. Köp Granboken Segel o Riggtrim! För att du skall segla av riggen krävs oftast att något går sönder, t ex vantinfästningar i masten el. dylikt. Eller att masten har en för klen profil. Balladen är en välbyggd båt med rätt dimensioner. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lkalle 0 Postad 18 Juli , 2006 Spänn vanten. På sommaren med varmt väder så sträckersig vanten. Sträck upp vanten// Kolla likrännan i masten.// Mvh Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser