PederGbg 2 Postad 14 Juli , 2006 Jag behöver byta motorkuddar på min vp 2002, och undrar om detta är svårt. Kanske bäst att låta en verkstad göra det. Jag är minst sagt dålig på motorer. Nån som känner till någon bra verkstad i Göteborg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 25 Juli , 2006 Du kanske redan har bytt, men det är inte svårt. Viktigaste att du får axeln att stämma på backslaget. Justera detta med motorkuddsskruvarna och det ska inte skilja något (knappast). Du kanske har ett a-drev och då är det ännu lättare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PederGbg 2 Postad 25 Juli , 2006 Har faktiskt inte bytt än. Det du talar om är rena grekiskan för mig, men jag får läsa på i min verkstadshandbok :-) Vet du om nån bra verkstad i Gbg? Tack för svaret Peder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 25 Juli , 2006 Har du axel ut till propellern ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PederGbg 2 Postad 26 Juli , 2006 Ja, det har jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 26 Juli , 2006 OK. Då gör du så att du lyfter motorn så att du får loss kuddarna. (efter att du har lossat allt som kan motarbeta, eller ta i någonstans inkl. p-axeln). Justera dom nya kuddaran i ungefär samma höjd som dom befintliga och sänk ner motorn. När du sedan sätter plattorna mot varandra Backslag och skivan på propelleraxeln, så kan du justera in höjd m.m. så att du ser att skruvhålen passar mitt för varandra. Finjustera sedan med ett bladmått och det ska inte vara någon nämnvärd skillnad om du sticker in bladmåttet från olika håll, när du är färdig. Är skillnaden väldigt stor så fortsätt att justera tills plattorna har samma luftgap över och under samt sidor. Sedan är det bara att låsa gummifötterna och axelskruvarna. I GBG vet jag ingen som kan hjälpa dig, men ring Erling på Bil & Marin som är bra att ha å göra med ifall du inte känner för att byta själv (Marstrand). Jag gjorde så på min MD 21 och det är en större klump och jag ska efterjustera när vädret har blivit svalare. Behöver du byta kuddarna ? Kanske räcker med justering ? Lyska till. Ps. Jag bytte dom främre och sedan dom bakre och på det sättet så slapp jag lyfta hela motorn på en gång. Prova. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PederGbg 2 Postad 26 Juli , 2006 Tack för tipsen och för en mkt bra arbetsbeskrivning. Det var förra ägaren som sa till mig att kuddarna bör bytas. Det dunkar när man kör på tomgång eller på låga varv. Kan det räcka att justera? Mvh Peder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 26 Juli , 2006 Börja med att lossa flensarna mellan backslag och axel för mätning. Axeln kan inte åka ur båten så länge flensen sitter kvar och därmed så är det riskfritt att kolla detta i sjön. Bytte mina bara för att dom i praktiken var gratis. Men kolla du och framför allt så kolla så dom inte har genomslag för då är dom slut garanterat. Genomslag = att någon har sjunkt onormalt mycket. Studera dom noga, om det är någon av dom som aviker i utseende. Vad har du för tomgångstal ? Finns i instruktionsboken, eller på pentas hemsida om du söker på din motor där. För låg tomgång ger i vissa fall ristningar. Är du fortfarande osäker, så ring Erling för jag förmodar att du passerar Marstrand ibland och om du hör av dig lite före, så kanske han kan göra en snabbkik. Visseligen högsäsong för båtmeckare just nu. Fel och ojämn tomgång kan orsaka många konstiga ljud och skakningar. Kan också vara så enkelt som spridarna. Hade en MD 7A en gång som uppförde sig underligt för ena dagen så gick den som en dröm på tomgång, för att någon, eller några dagar senare hacka och leva f_n på tomgång. Kom till slutsattsen att ena kolven i pumpen förmodligen hade en repa på sig och när denna kolv hade vandrat runt och reporna hittade varandra så kom otakten. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PederGbg 2 Postad 1 Augusti , 2006 En av kuddarna har sjunkt ovanligt mkt vilket jag antar betyder att den är helt slut. Kan man inte byta en och en och slippa lyfta motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 1 Augusti , 2006 Prova. Troligtvis så stretar dom andra emot om det inte är så att du kan ta bort fästet för varje kudde från motorn och på detta sätt byta en och en. En del motorer har färdiga gjutna fästen i blocket, men dom flesta är avmonteringsbara. Det slutliga är injusteringen som är viktig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PederGbg 2 Postad 26 Augusti , 2006 Har idag bytt båda kuddarna fram på motorn. Det var inga som helst problem, bytte bara en i taget. Behövde inte lossa backslaget och således behövde jag inte heller justera. Nu går spinner motorn som en katt. Skrev ut din beskrivning Orven och hade med mig. Tack än en gång. Mvh Peder Ps! Penta har tydligen kampanj på kuddarna. De kostade 450 kr/st (ord pris 1500 kr) på Mitab (www.mitabmarin.se) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 26 Augusti , 2006 Hej Peter Du skrev Behövde inte lossa backslaget och således behövde jag inte heller justera. Jag tycker att du ska gör dig besväret att kontrollera inställningen, precis som Orven beskrev det. Jag nästan förstörde mitt backslag p.g.a. motorkuddarna. Dom två främre hade skakat loss justeringsmuttrarna och framänden av motorn sjönk med c:a 10mm. Detta gjorde att det blev världens brytning mellan backslaget och axeln. Reduceringsenheten på backslaget blev skadat. Gängorna på motorkuddarna var delvis förstörda, nya kostar 1250:-/st men jag kunde rädda dem gamla med några grova brickor för 20:- Reduceringen kunde jag renovera med nya lager och begagnade kugghjul och nu funkar det som det ska, förutom lite missljud när jag backar. Gör som Orven skrev, det kostar inget!!! Hur mycket kostar en backslag till din motor? Mvh, Philip ps Sen dess kontrollerar jag inställningen varje vår, efter sjösättning. Det tar max 20 minuter. Lossa dom fyra bultarna på flensen, dra isär, skjut ihop, sen försök runt om med tunnaste bladmått. Om det inte går in nånstans är det bara att dra åt bultarna igen. Jag gör det i vattnet p.g.a. (möjligt) flexibilitet i skrovet. Drevia ta 18,500 kr för en begagnad backslag till min motor, MD17c. ds Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PederGbg 2 Postad 26 Augusti , 2006 Hej Philip, Tack för tipset. Får nog ta och kolla detta trots allt. Mvh Peder Ps! Fint namn du har, killen på bilden är sonen Philip 4 månader (nu 6 månader) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PederGbg 2 Postad 28 Augusti , 2006 Har nu varit ute i båten och kollat. Jag får inte in bladmåttet nånstans. Måste man ta isär det? Bifogar en bild. /Peder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gameburg 1 Postad 28 Augusti , 2006 Du måste lossa bultarna som håller ihop flänsarna och dra isär någon tiodels mm för att få in ett bladmått. Avståndet mellan flänsarna ska vara lika stort runt om annars måste du justera motorinfästningarna. mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PederGbg 2 Postad 28 Augusti , 2006 Ok, så man måste lossa på bultarna? Vad är flänsarna för något? Ursäkta alla dumma frågor, men jag är verkigen novis på ämnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 28 Augusti , 2006 Kolla Orvens skiss längre upp. Han har markerat flänsarna. Ser ut precis som ditt foto. Lossa alla fyra bultar. Du behöver förmodligen en 8mm insex nyckel. Dra isär flänsarna, alltså skjut propelleraxeln några mm akterut. Sen skjut ihop (för hand). Kolla med bladmått. Eller skjut ihop med 4 pappersremsor placerade rakt upp, rakt ner, till babord och till styrbord. När du har skjutit ihop flensarna ska alla pappersremsor sitta fast. Om någon inte gör det är inte flensarna parallella sinsemellan. Då måste du finjustera motorkuddarna. Hoppas du förstår principen. Mvh., Philip Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PederGbg 2 Postad 28 Augusti , 2006 Ok, man måsta lossa dem helt och sen trycka ihop flensarna igen? Det är väl ingen risk att axeln åker ut? :-) Skall man trycka ihop dem så mycket man kan och sen skruva åt? Antar att jag inte kommer få ner bladmåttet igen? Eller är jag helt fel ute kanske? Får åka ut ensväng imorgon igen och göra precis som ni säger. Tack än en gång Philip. Mvh Peder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 28 Augusti , 2006 Axeln kan inte åka ut. Det är fortfarande en fläns på den. Om du dubbelklickar på bilden i mitt senaste inlägg blir den större. Så ser du vad jag skrev. Titta också på Orvens skiss. När du har lossat dom fyra bultarna ska du separera flänsarna en liten bit ifrån varandra. Du behöver inte skruva ut bultarna helt om du inte vill. Sen skjut ihop flänsarna för hand. Känn runt om med ditt tunnaste bladmått. Om bladmåttet går in på ena sidan men inte andra sidan måste du flytta hela motorn så att bladmåttet inte kan gå in nånstans. Du flyttar motorn genom att skruva på justeringsmuttrarna på motorkuddarna. (Dom understa). Du ska inte skruva åt bultarna förren du är nöjd med inställningen och har dragit åt låsmuttrarna (dom översta) på motorkuddarna ordentligt. Lycka till! Mvh., Philip Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PederGbg 2 Postad 29 Augusti , 2006 Nu har jag varit ute igen .-) Glömde bladmåttet hemma så jag använde pappersremsor som du tipsade om. Alla 4 satt fast efter jag skruvat åt igen. Nu sitter det ju lite papper kvar imellan, men det kanske inte gör något. Antar att det är ok nu. Tack /Peder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 29 Augusti , 2006 Där ser du. Trägen vinner som dom säger. Föresten är det någon som behöver ett par ( 4 st.) bautakuddar som jag har liggandes. Bju ett bra pris och dom är dina PLUS frakt å sånt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lars_J 0 Postad 30 Augusti , 2006 Om jag förstod beskrivningen rätt skall du INTE skruva ihop igen. Stoppa in pappersremsorna, håll ihop flänsarna för hand, kolla om någon remsa sitter löst. Det är först efter justeringen som du skall dra ihop flänsarna Eller? /Lars J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PederGbg 2 Postad 30 Augusti , 2006 Så kanske det är. Då har jag gjort fel i allafall :-( Gör om och gör rätt!!! /Peder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nybyggarn 0 Postad 30 Augusti , 2006 Nå Peder, hur gick det denna gång? Hälsa grabben! Mvh, Philip Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PederGbg 2 Postad 30 Augusti , 2006 Har dessvärre inte haft tid att fixa det idag. Skall försöka fixa det imorgon. Återkommer i ärendet. Hälsningen framförd. Han hälsar tillbaka ;-) //Peder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 30 Augusti , 2006 Ta ett rakblad, eller liknande och känn för det är styvare. Eller något liknande. Känn med bladet uppe sedan under och sidor som någon beskrev tidigar. Justera kuddarna så att det är lika trögt på alla håll, eller lika glapp. Vilket som helst, bara det är lika som sagt var. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PederGbg 2 Postad 31 Augusti , 2006 Gjorde som ni sa och mkt riktigt så var avståndet mellan flensarna inte helt samma. Tog ett visitkort som gick in på på ena sidan men inte på andra. Sen är frågan hur man justerar kuddarna. Skall man höja/sänka skruvar som håller fäste (bifogad bild)? Ena kudden är fortfarande ganska ihoptryckt (se bild), men det kanske rättar till sig när kuddarna är injusterade. Fortsättning följer........ :-) /Peder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 1 September , 2006 Se på Nybyggarns förslag om injustering i ett tidigare svar här ovan. Är en kudde ihoptryckt, eller verkar konstig, så byt denna och den som sitter på motsvarande sida. Det går att pilla ur dom och då är det lättare att jämföra dom med varandra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PederGbg 2 Postad 1 September , 2006 Det som är konstigt är att denna kudden är ny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PederGbg 2 Postad 1 September , 2006 Såja, nu har man varit ute ännu en gång :-) Nu skiljer det 0,25 mm på viss del. Är det för mkt. Har försökt få till det perfekt men löser det ej :-( Hoppas det är ok. Trevlig helg /Peder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser