Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Mmaarrccuuss

B20 expert sökes! - Vad är det för skruv?

Rekommendera Poster


B20 115A.

 

Till vänster (akter om) oljefiltret sticker det ut en mässingsfärgad skruv ur blocket. I toppen har den en tvärgående pinne så att man kan skruva den för hand (vingmutterprincip). Den är lätt att skruva på för hand. Är inte åtdragen på något sätt. Vad är detta?

 

Misstänker att den har kontakt med kylsystemet, eftersom den sitter i närheten av oljekylaren och är av mässing (koppar), OCH att det droppar ut kylvatten (sjövatten) ur/intill den.

 

Varför droppar det? Ska den dras åt? Är det kanske ett avtappningshål för kylsystemet? (trodde att man tappade av genom den slang som sitter i underkant på oljekylaren)

 

 

Fråga 2:

Om gummibälgen till mitt 100-drev är dålig, så att den släpper in vatten, var tar det vattnet vägen? Är det direkt skitdåligt om det kommer in vatten i gummibälgen? Vad förstörs i sånna fall?

Är gummibälgen jättejobbig att byta? Mycket att plocka isär?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Som du säger är det en avtappningskran. B20 har två - en i underkant av oljefiltret och den strax bakom. När du tappar ut vatten, så ha gärna en bit svets- eller najtråd och kör lite fram och till baks i avtappningshålet så att ingen flaga täpper igen det innan blocket är tömt.

 

Det är definitivt skitdåligt att köra med trasig bälg, eftersom vatten kommer in i drivknuten, drevet och båten. Byt!

 

100-drevet har den fördelen att det är rätt lätt, så ett byte är inte så farligt svårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !!

 

Mässingskruven är en (av flera) avtappningskranar för kylsystemet det skall även sitta en likadan i underkant på oljekylaren. Dessa är till för att kunna tappa av kylsystemet inför tex vintervilan. Tänk på att även köra med frostskyddsmedel i systemet om du förvarar båten i miusgrader på vintern. Om kranarna läcker har Drevia nya.

 

Har du läckage på drevbälgen läcker sjövattnet in i drevet, detta bör du åtgärda snarast. Kolla oljestickan. Är olja vit eller Beilys-brun har du problem, om problemet inte har varit allt för länge kan du klara dig med att byta olja i drevet och en ny bälg. Om detta har varit en längre tid finns det risk för interna rostskador i drevet, lager, drev osv.

 

Mvh /// Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Dra åt den där pluggen. Mig veterligt finns inga pluggar i blocket på någon motor som skall sitta löst. Med anledning av din beskrivning av dess form/material är jag ganska säker att det är en avtappning eller avluftningsplugg till kylsystemet. Innan du drar åt den rekommenderar jag dig att gänga ur den och kolla så att konan i änden är ren från rostflagor så att den tätar ordentligt när du drar år den.

Mvh Tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Jag ska skruva ur och kolla avtappningsskruven och sedan dra åt den å kolla så det blir tätt.

 

Gummibälgen ser lite farligt sprucken ut i alla innerväck. Är inte säker på att den läcker, men det är nog säkrast att byta. Byta olja i drevet också och ge det lite kärlek i allmänhet.

För att kunna byta bälgen gissar jag att jag måste lossa växelvajern, ta loss hela yttre delen av drevet, ta isär/lossa drivaxeln (på nåt sätt) och allt annat som går ut ur akterspegeln och genom bälgen.

 

Kommer jag stöta på problem, eller kommer jag enkelt att se vad jag behöver göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed

Monterade precis ett 100 drev, gör så här:

1. Lossa den yttre slangklämman som sitter på bälgen.

2. Lossa de två bultar som låser sprintarna till drevet (en på varge sida)

3. Knacka försiktigt ut sprintarna

4. Lyft drevet och dra det bakåt (väger ca 40-50 kg)

5. Lossa den inre slangklämman och ta bort bälgen.

6. Vicka inte omkull drevet ( då rinner nämligen oljan ur, tar skitlång tid att fylla på!!).

7. Montera den nya bälgen och gör samma sak fast tvärt om.

 

Det underlättar om du har en kompis som hjälper till att trä på drevet igen.

 

//Nisse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack tack, det låter inte så krångligt.

 

Jag fick för mig att det var en massa axlar, stag och pedaler :) som löpte genom bälgen, men det kanske det inte är!

Får ge mig på dedär i helgen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...